آفتاب

استقبال حماس از عضویت فلسطین در دیوان کیفری بین‌المللی

استقبال حماس از عضویت فلسطین در دیوان کیفری بین‌المللی

حماس از عضویت رسمی فلسطین در دیوان کیفری بین‌المللی استقبال کرد و آن را گامی درست در جهت تعقیب و پیگرد مجرمان صهیونیست دانست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سامی ابوزهری، سخنگوی جنبش حماس تاکید کرد: عضویت در دیوان کیفری بین المللی مقدمه‌ای برای محاکمه رهبران و مسئولان صهیونیستی به خاطر جنایت‌هایی است که در حق فلسطینیان مرتکب شده‌اند. این اقدام پایان بخش مصونیت حقوقی اشغالگران است.

حماس خواستار طرح موضوع ساخت دیوار نژادپرستانه حائل و گزارش گولدستون در دیوان کیفری بین المللی شد. این درخواست بعد از پیوستن رسمی فلسطین به نهاد قضایی جهانی مطرح گشته است. به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، جنبش حماس از تشکیلات خودگردان خواست تا به مسئولیت رسمی خود در قبال محاکمه مقامات صهیونیستی جامه عمل بپوشاند و با جدیت تمام در این زمینه گام بردارد و مسائلی همچون ساخت دیوار حائل، جنایت های اشغالگران، اقدامات ظالمانه صهیونیست ها در حق اسرا، یهودی‌سازی قدس و اماکن مقدس اسلامی و نیز شهرک‌سازی را در دیوان کیفری بین المللی مطرح کند.

به دنبال عضویت رسمی فلسطین در دیوان کیفری بین المللی، رئیس کانون اسرای فلسطینی نیز از مقامات تشکیلات خودگردان خواست تا موضوع اسرا را به لیست پرونده های ارائه شده به دیوان کیفری اضافه کند. قدوره فارس گفت: مسئله اسرا، مسئله ای انسانی است و از طرف دیگر، اشغالگران دهه‌های متمادی به انجام جنایت علیه اسرای فلسطینی مبادرت ورزیده‌اند. با توجه به تمامی این مسائل، شایسته است مسأله اسرا در کنار مسائلی همچون شهرک سازی و جنگ اخیر غزه در پرونده‌های ارائه شده در دیوان کیفری بین المللی مطرح گردد.

همچنین دبیرکل جنبش ابتکار ملی فلسطین اعلام کرد که پیوستن فلسطین به دیوان کیفری بین المللی پایان دوره مصونیت حقوقی اشغالگران است که از 67 سال پیش تا کنون از آن سود می بردند.

مصطفی برغوثی تصریح کرد که پیوستن به دیوان کیفری بین المللی برای اولین بار یک ابزار بازدارنده را برای مقابله با دولت، ارتش، ژنرال ها، افسران و سربازان صهیونیستی در اختیار فلسطینیان قرار داده است.

وی افزود: پیوستن به دیوان کیفری بین المللی بستر را برای محاکمه رهبران و ارتش اسرائیل به خاطر جنایت های شان در جنگ غزه و نیز شهرک سازی مستمر فراهم می آورد.

وی تاکید کرد که باید به روند تدوین پرونده های شهرک سازی و جنایت های جنگی در غزه و تحویل آن‌ها به دیوان کیفری بین المللی تسریع بخشیده شود.

انتهای پیام

کد N778055

وبگردی