آفتاب
در گفتگوی تفصیلی با مهر عنوان شد؛

ابزار امیداواری پاک آیین برای تدوین رژیم حقوقی دریای خزر درسال۹۴

ابزار امیداواری پاک آیین برای تدوین رژیم حقوقی دریای خزر درسال۹۴

سفیر کشورمان در باکو ابراز امیدواری کرد در سال ۹۴ شاهد تلاش‌های بیشتری برای تدوین رژیم حقوقی دریای خزر باشیم.

به گزارش خبرنگار مهر، جشن نوروز برای مردم تاجیکستان، به‌ویژه بدخشانیان، جشنی ملی و دیرینه است. تاجیک‌ها از نوروز به عنوان رمز دوستی و زنده شدن کل موجودات یاد می‌کنند. نوروز در این کشور به نام «خیدیر ایام»، یعنی جشن بزرگ، معروف است.

مراسم حوت، مراسم گل گردانی، بلبل خوانی و  مراسم جفت براران از جمله آیین هایی است که در تاجیکستان در نوروز برگزار می شود.

محسن پاک آیین سفیر کشورمان در تاجیکستان درباره این آیین سنتی، تفاوت های آن با جشن نوروز در ایران و برنامه های سفارت ایران در ایام نوروز با خبرگزاری مهر به گفتگو نشست.

مشروح این گفتگو را می خوانید:

درباره آیین نوروز درآذربایجان اگر می توانید مختصری توضیح بدهید و اینکه چه تفاوت های عمده ای با نوروز در ایران دارد؟

برگزاری آیین های عید نوروز در جمهوری آذربایجان از آداب، رسوم، سنت و از تاریخ گذشتگان الهام گرفته و در بسیاری از رسوم با فرهنگ و هنر ایرانی نقاط مشترك زیادی دارد. مردم با پوشیدن لباس های نو برای عرض تبریك سال جدید به دیدار بزرگترهای فامیل می روند و این دید و بازدیدهای عیدانه به مدت ۱۰ روز ادامه دارد. به مناسبت عید نوروز در این كشور به مدت ۹روز تعطیلات عمومی داریم.
بسیاری از خانواده های جمهوری آذربایجان در شب سال نو با پخت غذاهای سنتی، به استقبال عید نوروز می روند و با آغاز نخستین روز بهار، دید و بازدید خانواده ها از یكدیگر آغاز می شود. همچنین مردم این کشور چند روز مانده به عید نوروز با تهیه پوشاك نو، تهیه شیرینی، انجام خانه تكانی، كاشت سبزه و رنگ كردن تخم مرغ به استقبال بهار و عید نوروز می روند. در نخستین روز های سال نو در نقاط مختلف شهر باكو آیین های جشن از جمله در محله ایچری(باكوی قدیم) با حضور رییس جمهوری و مقامات دولتی برگزار می‌شود. در مجموع آداب و سنت های نوروزی در دو سوی ارس بسیار نزدیک به هم هستند. جشن به هنگام سال تحویل، بازدید از بزرگترها و احترام به آنان، تکریم جوانان و کودکان و دادن عیدی به آن‌ها، خانه تکانی و پوشیدن لباس نو، چهارشنبه سوری که البته در آذربایجان چهار نوبت و در تمام سه شنبه شب های اسفند برگزار می شود، از آداب نوروز در جمهوری آذربایجان است.


سفارت ایران در ایام نوروز آیا برنامه های ویژه ای را برای برگزاری جشن نوروز دارد؛ با توجه به اینکه کشور آذربایجان خود نیز چنین آیینی را دارد آیا سفارت ایران برنامه هایی برای آشنا شدن دو فرهنگ نوروزی دارد؟

بله، به دعوت رایزنی فرهنگی سفارت همه ساله به هنگام سال تحویل ایرانی های مقیم باکو در محل این رایزنی موسوم به خانه شهریار گرد می آیند و بطور دسته جمعی مراسم سال تحویل را برگزار می کنند.

  آیا بین سفارتخانه های ایران در کشورهایی که جشن نوروز برگزار می شود هماهنگی برای برگزاری جشن و یا مراسم خاصی وجود دارد؟

معمولا در همه سفارتخانه های ایران مراسم دسته جمعی سال تحویل برگزار می شود.

 شما به عنوان سفیر، نوروز را در آذربایجان خواهید بود یا در تهران؟

امسال در آذربایجان بودم، ضمن اینکه فرزندانم به باکو آمده و مهمان ما بودند.

 آیا جشن نوروز را با مقامات آذربایجان خواهید بود یا برنامه دید و بازدید عیدانه با مقامات آذری خواهید داشت؟ اگر ممکن است درباره نحوه این دید و بازدید ها توضیح دهید.

بله در مراسم رسمی که توسط مقامات آذربایجان برگزار می شود شرکت کردم. معمولا مراسم خاصی در پارک حاشیه خزر و ایچری شهر برگزار می شود، نمایشگاه بهاری برپا می شود و ایران هم در این نمایشگاه غرفه دارد. معمولا سفرای کشورهای شرکت کننده در این مراسم سخنرانی می کنند. ارسال پیام تبریک و هدایائی همچون پسته و شیرینی های ایرانی برای مقامات نیز در برنامه سفارت هست. شخصا با انتشار یک پیام، فرارسیدن نوروز را به مردم جمهوری آذربایجان تبریک می گویم. در عین حال به اتفاق خانواده چند روز به شهرهای اطراف باکو از جمله شاماخی رفتیم.

 مهمترین اقدامی که سفارت جمهوری اسلامی ایران در سال جاری در آذربایجان انجام داد چه بوده است و ارزیابی کلی شما از روند روابط دو جانبه دو کشور ایران و آذربایجان  در طول سال گذشته چطور بوده است؟

از لحاظ کاری سال ۱۳۹۳ بسیار پر مشغله بود. هئیت های زیادی بین ایران و جمهوری آذربایجان تبادل شدند، آقای الهام علیف رئیس حهور آذربایجان به تهران آمد و دکتر روحانی به باکو سفر کرد. سفر بیش از بیست هئیت در سطح وزیر و بالاتر و امضای بیش از ۱۵ سند همکاری از جمله کارهای سفارت بود که بطور طبیعی در رشد روند مناسبات دو کشور موثر بود و روند رشد روابط مثبت بود.

مهمترین برنامه ای که در دستور کار سال آینده در حوزه روابط ۲ جانبه دو کشور در دستور کار دارید چیست؟

با توجه به گذر از مراحل اعتمادسازی و توجه به بهسازی روابط، سال ۹۴ را سال خوبی برای روابط دو کشور می دانم و آینده مناسبات دو کشور روشن است. تلاش برای اجرائی کردن مفاد اسناد همکاری که در سال های قبل امضا شده بخصوص در حوزه اقتصادی از مهمترین برنامه های سفارت در سال ۱۳۹۴ است.

آ یا رفت و آمدی برای سال آینده در دستور کار دو طرف وجود دارد؟

بله سفرهای متعددی برنامه ریزی شده که از آن میان می توان به سفر آقای ربیعی وزیر تعاون و رفاه اجتماعی در فروردین ماه اشاره کرد.

و سخن پایانی؟

امیدوارم در سال ۹۴ شاهد تلاش های بیشتری برای تدوین رژیم حقوقی دریای خزر باشیم. البته به تدریج زمینه مساعدی برای دستیابی به توافق نهایی در روند مذاکرات ۲۰ ساله رژیم حقوقی این دریا فراهم می شود. اعتماد متقابل میان کشورهای حاشیه دریای خزر وجود دارد که وجود این اعتماد، فضای لازم را برای بررسی و حل و فصل مسائل و مشکلات را ایجاد کرده است.

امیدوارم این عید فاطمی که با عطر کوثر ولایت آغاز شده، بر شما و همه مردم خوب ایران مبارک باشد.

کد N777977

وبگردی