آفتاب
مهر گزارش می دهد/

۱۳فروردین روز دوری از اندیشه های بد و آشتی با طبیعت

۱۳فروردین روز دوری از اندیشه های بد و آشتی با طبیعت

مشهد- سیزدهم فروردين رسم است که با حضور در طبیعت نامبارکی این روز را به در كنند اما بسیاری از دوستداران محیط زیست معتقدند 13 فروردین روز دور ریختن اندیشه های بد و آشتی با طبیعت است.

به گزارش خبرنگار مهر، در سیزدهمین روز از بهار ۹۴ و با سرازیر شدن طبیعت گردان به سمت ییلاقات و باغات اطراف شهرها فعالان درعرصه حفاظت ازمحیط زیست و منابع طبیعی نیز اقدامات و تمهیدات خاصی را برای کاهش آسیب های احتمالی به طبیعت در دستور کار دارند.

برگزاری جشن ملی طبیعت در خراسان رضوی همچون سایر نقاط کشور با استقبال بی نظیر گردشگران طبیعت در بوستان ها، ییلاقات و باغ های اطراف مشهد رو برو است  و این در حالیست که کارشناسان محیط زیست اعلام می کنند که آیین سیزده بدر نیز مانند چهارشنبه سوری با آسیب های همراه است که باید برای مقابله با آن فرهنگ سازی شود.

فعالسازی گروه ها و گشت های ویژه حفظ منابع طبیعی با همکاری جهاد کشاورزی، مدیریت کمربند سبز شهرداری، آستان قدس و نیروی انتظامی و سایر دستگاه های اجرایی در این روز ملی همه در راستای دور ماندن نحسی این روز از گردشگران و همچنین آشتی با طبیعت است.

دوستداران طبیعت معتقدند سیزده بدر امروزی تنها نامی از جشنی کهن را یدک می کشد و هیچ شباهتی به آیین کهن و یادگار نیاکان ما ندارد و رسوم اجرای جشن سیزده بدر مانند دیگر آیین های ایرانی مثل چهارشنبه سوری از شیوه ی اصیل خود یعنی احترام به زمین و گیاه دور شده و برخی از ما به جای در آغوش گرفتن طبیعت در این روز صدماتی جبران ناپذیر به پیکر آن وارد می کنیم.

آماده باش حافظان منابع طبیعی

مدیر کل منابع طبیعی خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار مهر از اعزام ۵۰ گشت به وسیله ناوگان خودرویی و موتور سیکلت برای حفاظت از عرصه های طبیعی استان و مشهد در نوروز ۹۴  خبرداد.

هادی باقری بیان کرد: سیزدهمین روز فروردین ماه ۹۴ نیز نیروهای حفاظتی اداره کل منابع طبیعی در سطح شهرستان های خراسان رضوی در آماده باش هستند  تا از حریق جنگل ها و تجاوز به عرصه ها جلوگیری کنند.

۱۵۰۴ کد امداد جنگل و مراتع

وی ادامه داد: در همین راستا شماره تماس امداد ۱۵۰۴ به عنوان کد امداد جنگل و مراتع به صورت شبانه روزی آماده دریافت گزارشات مردمی در ارتباط با هرگونه تصرف و خسارت و تجاوز یا حریق در عرصه های منابع طبیعی استان است که با تمامی تلفن های همراه و ثابت قابلیت برقراری تماس بدون هزینه فراهم است.

مدیرکل منابع طبیعی خراسان رضوی بیان کرد: : گشت ویژه در حاشیه شهرهای بزرگ از جمله حاشیه شهر مشهد با همکاری جهاد کشاورزی، کمربند سبز مشهد، شهرداران، آستانقدس رضوی و نیروی انتظامی استان در حال آماده باش است.

وی می افزاید: ۶۵ نفر نیروی انسانی در سطح استان خراسان رضوی به طور مستقیم حفاظت از منابع طبیعی در ایام نوروز را به عهده دارند.

حفظ گونه های ارزشمند گیاهی و جانوری با مشارکت مردم

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی نیز در گفتگو با مهر از تشدید نظارت سازمان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در سیزدهمین روز بهار خبر داد و افزود: محیط‌بانان حفاظت محیط زیست استان همگام با طبیعت دوستان پذیرای بازدید کنندگان از مناطق و عرصه های طبیعی و تحت مدیریت حفاظت محیط زیست استان و سایتهای وحوش بوده و از تخلفات زیستی محیطی جلوگیری می کنند.

حمید صالحی افزود: حفظ گونه های ارزشمند گیاهی و جانوری در خراسان رضوی تنها با مشارکت مردم محقق می شود و از شهروندان و مسافران درخواست می کند تا حافظان افتخاری محیط زیست باشند.

ارتباط طبیعت گردان با حافظان طبیعت

وی توصیه کرد: بهتر است تا گردشگران طبیعت در این روز در محدوده های فاقد پوشش گیاهی اسکان یابند و از شکستن شاخه درختان به منظور آتش افروزی و نیز رها کردن آتش در حالت افروخته اکیدا خودداری کنند.

مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی همچنین از مردم درخواست کرد تا در این روز با طبیعت مهربان باشند و در پایان گردش خانوادگی زباله ها را در محیط طبیعی استان رها نکنند.

صالحی سامانه ۱۵۴۰ را برای برقراری ارتباط طبیعت گردان با حافظان طبیعت استان اعلام و می افزاید : یگان حفاظت محیط زیست استان در هر ساعت از شبانه روز آماده دریافت اطلاع رسانی شهروندان در خصوص تخلفات زیست محیطی است.

ناوگان قطار شهری آماده جابجایی مسافران به ییلاقات مشهد

مدیر عامل شرکت بهره برداری قطار شهری مشهد نیز در گفتگو با مهر بیان کرد: ناوگان قطار شهری آماده جابجایی مسافران به سمت ییلاقات مشهد است.

قاسم طاهری با بیان اینکه این ناوگان از ۷ صبح تا ساعت ۲۲ شب با تعداد ۱۱ رام قطار مسافران را به بوستان ها و ییلاقات مشهد منتقل خواهد کرد افزود:  در صورت نیاز امکان افزایش ناوگان تا ۱۵ رام نیز وجود دارد.

وی از مسافران قطار شهری مشهد درخواست کرد تا به هیچ عنوان وسایلی مانند کپسول گاز و پیک نیک را به داخل قطار نیاورند.

توزیع ۱۵۰ هزار کیسه زباله در روز طبیعت

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد نیز با اشاره به طرح جمع‌آوری سبزه‌های نوروزی شهروندان مشهدی از سوی این سازمان در روز طبیعت گفت: ۱۵۰ هزار کیسه زباله در این روز توزیع خواهد شد.

علی نجفی از توزیع ۴۵۰ هزار کیسه زباله تا ۱۳ فروردین در سطح شهر خبر داد و ادامه داد:  بیش از یک هزار کیسه زباله داخل خودرو در محل مرکز معاینه فنی وسایل نقلیه بین زائران و مجاوران شهر امام رضا(ع) توزیع خواهد شد.
وی در ادامه  به حضوراکیپ‌های سازمان مدیریت پسماند در روز ۱۳ فروردین و همزمان با روز طبیعت در ۲۶ بوستان برای خدمات‌رسانی و همچنین آموزش‌های لازم در خصوص محیط زیست شهری به شهروندان خبر داد.
وی بیان کرد: مدیریت شهری برای جمع‌آوری بیش از ۳ هزار تن زباله تا پایان نوروز آمادگی دارد.

سیزدهمین روز نوروز در آرامستان ها

مدیرعامل سازمان فردوس‌های شهرداری مشهد نیز از اجرای برنامه‌های ویژه سیزدهمین روز نوروز در آرامستان بهشت رضا (ع) خبر داد.

حسن کریمدادی اظهار کرد: آرامستان بهشت رضا(ع) مشهد همه ساله پذیرای بسیاری از شهروندان و زائران در روز طبیعت است.

وی با بیان اینکه بسیاری از شهروندان در روز طبیعت در آرامستان ها با یاد و خاطره شهدا و عزیزانشان اوقات خود را سپری می کنند افزود:  مدیریت ارامستانها با برگزاری مراسم ویژه‌ای از جمله مسابقه نقاشی مخصوص کودکان و مسابقات متنوع فرهنگی مختص کودکان و نوجوانان در حسینیه شهدا گلزار مطهر شهدا میزبان طبیعت گردان خواهد بود.

وی همچنین به استقرار اکیپ های اورژانس  وماشین آتش‌نشانی از صبح تا لحظاتی پایانی این روز در آرامستان ها اشاره کرد و گفت: شهروندان باید از برافروختن آتش و تولید زباله‌ خود داری کنند.

آماده باش ۴۰۰ نیروی آتش نشان

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد نیز از آماده باش این سازمان در روز طبیعت با تعداد ۴۰۰ نیروی آتش‌نشان در ۴۵ ایستگاه آتش‌نشانی مشهد خبر داد.

حسن جعفری در گفتگو با مهر بیان کرد: نقاط پرخطر و ۲۶ نقطه مهم شناسایی شده و آمادگی کامل از سوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد برای خدمت‌رسانی به مردم وجود دارد.

وی به بیشترین حوادثی که در روز طبیعت به طور معمول رخ می‌دهد اشاره کرد و افزود: آتش‌سوزی و حریق در بوستان‌ها و تفرجگاه‌ها، جاری شدن سیل و سیلاب در ییلاقات و همچنین سقوط از ارتفاعات از جمله مهم‌ترین این حوادث است.

به گفته جعفری آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد آمادگی کامل را برای کمک رسانی به شهرهای همجوار نظیر طرقبه و شاندیز را نیز دارد.

  تعیین ۲۶ مکان برای ارائه خدمات

قائم مقام ستاد استقبال از بهار شهرداری مشهد نیز از تعیین ۲۶ مکان برای ارائه خدمات هر چه مطلوب تر به به شهروندان مشهدی و همچنین زائران بارگاه منور و ملکوتی امام رضا(ع) در روز طبیعت خبر داد.

خلیل‌الله کاظمی تاکید کرد: تامین آب غیرشرب، توزیع آب معدنی بسته‌بندی شده، رفع نواقص تاسیسات شامل سیستم‌های صوتی، برق و روشنایی، آماده سازی سرویس‌های بهداشتی، افزایش تعداد نگهبانان و نیروی انتظامی، استقرار اکیپ‌های آتش‌نشانی، اورژانس ۱۱۵ و هلال احمر از جمله تمهیدات در نظر گرفته برای این روز در تفرجگاه های مشهد مقدس است.

وی ادامه داد: تهیه و توزیع کیسه‌های زباله بین شهروندان، استقرار خودروهای تفکیک زباله در پارک‌ها، اجرای برنامه‌های فرهنگی و نماز جماعت، هماهنگی لازم درخصوص تامین وسایل حمل و نقل عمومی به خصوص در مسیر برگشت و نصب بنر و پرده‌های اطلاع‌رسانی در سطح پارک‌ها و اماکن پیش بینی شده از جمله پیش بینی ها برای روز طبیعت است.

به گزارش خبرنگار مهر، دوستداران طبیعت در خراسان رضوی از مسافران و طبیعت گردان در خواست دارند تا در  برپایی جشن ملی طبیعت احترام به زمین و نباتات را فراموش نکنند زیرا سیزده بدر روزی فرخنده است که می توان با شادی کردن و خندیدن و دور ریختن اندیشه های بد و نیز آشتی با طبیعت به پیشواز سالی نیکو رفت.

 

کد N777962

وبگردی