آفتاب
مهر گزارش می دهد؛

غربت تورگردی در سرزمین همیشه بهار/ گشتی با « نوروزبانان بی نوروز»

غربت تورگردی در سرزمین همیشه بهار/ گشتی با « نوروزبانان بی نوروز»

ساری - سفرهای نوروزی به ایستگاه پایانی نزدیک شد اما بررسی و پایش آمارها نشان می دهد که سفرهای گروهی یا تور گردی در بهشت اکوتوریسم ایران و سرزمین همیشه بهار همچنان در ایستگاه اول قرار دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، در حالی که ایرانگردی با تور و سفرهای دسته جمعی مزیت های زیادی دارد اما این صنعت چندان در سبد سفرهای نوروزی ایرانیان قرار نگرفته است.

کاهش ترافیک و کاهش هزینه های سفر از جمله مزیتهای سفرهای گروهی است اما سفر با تور دسته جمعی چندان با فرهنگ ما ایرانی ها عجین نشده است.

با این حال در برخی شهرهای مازندران از جمله ساری، آمل و رامسر تورگردانی برای بازدید از جاذبه های شهری در ایام نوروز برگزار شد که می تواند رونق صنعت تورگردانی و سفرهای گروهی را سبب شود.

تورهای یک روزه به مازندران خاصه از تهران به یکی از پکیج های سفر اغلب دفاتر خدمات گردشگری به روز و معروف تهران تبدیل شده و معمولا زود پر و استقبال خوبی از آنها می شود، به ویژه تورهای طبیعت گردی مازندران.

تهرانی ها، بیشترین مسافران سرزمین همیشه بهار

آمارها نشان می دهد که بیشترین میزان جابجایی مردم در نوروز توسط تهرانی ها انجام می شود و پایتخت مبدا بیشترین تعداد سفرهاست.

مازندران که دیوار به دیوار پایتخت است و یک دنیا ویلای کوچک و بزرگ تهرانی را در خود جای داده این روزها تند، تند در جوار ساحل و کوهستان پر می شود از صاحبانشان و تعدادی میهمان همراه.

نگاه دوباره به آمارها نشان می دهد جاده های منتهی به مازندران، مشهد، گیلان، کیش، قشم، یزد، اصفهان و شیراز شلوغ تر از همیشه است، اما سفر با تور کمتر برای مازندران تعریف شده و گردشگران گروهی بیشتر به مشهد و کیش می روند و تورهای فرهنگی به شیراز، اصفهان و یزد.

با نگاهی به لیست فروش تورهای نوروزی دفاتر خدمات گردشگری کشور بویژه میان استانهای شمالی، در شرایطی که تورهای ماسوله و فومن گیلان به خوبی در آژانس های مسافرتی می فروشند، می بینیم مازندران کمترین تور  گردشگری را دارد.

تورهای مازندران مسافر ندارد

یکی از مدیران دفاتر خدمات گردشگری می گوید: تهرانی ها اغلب ویلایی در مازندران دارند و با خودروی شخصی مسافرت می کنند و معمولا تورهای مازندران در مقابل تورهای قشم، کیش و مشهد نمی فروشند و از استقبال خوبی برخوردار نیستند.

مازندران علاوه بر جاذبه های منحصر بفرد در اکوتوریسم و طبیعت گردی، در گردشگری شهری نیز از ظرفیت های مطلوبی برخوردار است که تا یکی دو سال پیش مورد غفلت قرار گرفته بود آن هم در مازندرانی که یافته های باستان شناسی در گوهر تپه بهشهر نشان از سابقه مدنیت و شهرنشینی اهالی این خطه تا ده هزار سال پیش می دهد.

معماری شهری در این سالها مثل طبیعت بکر مازندران آنقدر دستخوش تغییر شد که از آن خانه های سفال و لته سر کمتر خبری هست، اما اگر اهل گشت و گذار در شهرهای این دیار معتدل باشید شک نکنید که دیدنی های بسیاری می یابید.

توجه به گردشگری شهری یکی از راههای ماندن گردشگر در شهرهای گذری مثل ساری و قائم شهر حتی آمل و بابل است، ضرورت برگزاری تورهای کوتاه مدت شهرگردی در نوروز سال گذشته بازار گرمی در مازندران و مرکز این استان داشت، در آغاز بهار امسال این تورها در سه شهر ساری، آمل و رامسر برگزار می شود که مشتاقان محلی و گردشگر متعددی دارد.

آغاز تورگردی از میدان ساعت شهر بهارنارنج

خودمان را به یکی از تورهای نیم روزه ساری گردی در محل تجمع آن در میدان تاریخی ساعت ساری که به شهر بهارنارنج معروف است،  رساندیم، دو اتوبوس شهرداری آماده حرکت بود، مقصد نخست خانه کلبادی ساری در بافت قدیم این شهر میان کوچه پس کوچه ها چهار راه برق است، از فرصت تماشای خانه ای با معماری بومی منطقه و اولین خشت های پخته ای که وارد این دیار شده بهره می بریم.

 محمد رضا محمدی  یکی از مسافران تور ساری گردی که از اصفهان آمده با بیان اینکه این دومین روزی است که در این تور شرکت می کنم، به خبرنگار مهر می گوید: گردشگران زیادی به اینجا آمده اند و دلشان می خواهد از این تورها که رایگان هم هست استفاده کنند، اگرچه اکنون تعداد اتوبوس ها برای مسافران کافی نیست اما چنانچه اطلاع رسانی وسیع تری انجام شود ساروی ها شاهد حضور مسافران و گردشگران بیشتری خواهند بود.

این گردشگر اصفهانی با اشاره به تکراری بودن مسیر در برخی از تورها ادامه می دهد: تنوع این طرح برای مسافرانی که یک روز در مازندران می مانند خوب است اما از این تنوع برای مسافرانی که قصد چند روز ماندن در این خطه سرسبز دارند به مرور کاسته می شود.

رئیسی از دیگر مسافران تور ساری گردی که فرهنگی است و از شیراز آمده، این تور را جالب و متنوع توصیف می کند و می گوید: در سفرهای بسیاری که به شهرهای ایران داشتم برای اولین بار است که با چنین طرحی مواجه می شوم و با اجرای این طرح برای مسافران نوروزی، ما با فرهنگ بومی محلی مازندران آشنا می شویم.

وی با بیان اینکه بهتر است ساعت بازدید افزایش یابد، ادامه می دهد: چنانچه در این طرح ها برای تفریح بچه ها هم مکان هایی در نظر گرفته شود بسیار خوب خواهد شد.

مسجد فرح آباد که می گویند روزگاری آتشکده بود و قبور سلم و تور را در کنار درب یکی از ورودی های آن می دانند، در جوار بازار نرگسیه ساری مقصد بعدی است. زهرا پاداشی نیز که فرهنگی و اهل کرمانشاه است، می گوید: برای چهارمین بار است که به مازندران سفر می کنم اما نمی دانستم شهرستان ساری مکان های گردشگری، تاریخی و تفریحی به این زیبایی دارد.

وی با بیان اینکه مردم مازندران خونگرم اند می گوید: در برخورد با آنها می توان محبت و دوستی را در چهره شان دید.

پاداشی به  ضرورت اجرای این طرح در تمام شهرستان های کشور تاکید می کند و می گوید: این طرح ها کلاس تاریخی برای دانش آموزان و خانواده هاست.

راهی جاده فرح آباد می شویم قرارشان ساحل است و جشنواره بادبادک ها، اما سر راه نرسیده به ساحل، روبروی مجتمع تجاری نگین دریا توقف می کنیم که نمایشگاه صنایع دستی ایرانی در تدارک شده است و هنرمندان استانهای مختلف در چادر جمع و جور و قشنگی گردهم آمده اند و دست ساخته های عالی شان را به فروش می رسانند، گردشگران در زمان کوتاهی بازدید و تعدادی از آنها خرید می کنند.

وی افزود: همچنین در تور طبیعت گردی، گردشگران را به سایت بوم گردی بلیران آمل می بریم که دارای نمایشگاه سوغات منطقه است.  

این تورها در رامسر با حمایت مدیر هتل قدیم رامسر توسط زوج تحصیل کرده گردشگری برگزار می شود و گردشگران از کاخ موزه رامسر، چشمه آب گرم و آب معدنی، هتل های قدیم و جدید رامسر و در حوزه اکوتوریسم نیز از جواهرده دیداری تازه می کنند.

تردید نداشته باشید که همه شهرهای نزدیک به هم مازندران حتی تعداد پر شماری از روستاهای این کهن دیار قابلیت برگزاری تورهای یک، دو و سه روزه را دارد، این هنر تورگردانان است که بکوشند تورهای جذاب و دلنشینی تدارک کنند تا خاطره شیرینش دهان به دهان بچرخد و به مشتاقان سفر با تور بیافزاید.

می توان سفر گروهی به مازندران را تجربه کرد و از ترافیک کلافه کننده جاده ها رها شد و تمدد اعصاب در این هوای بهشتی و سرزمین همیشه بهار داشت.

طبق آمار تا پایان ۱۱ فروردین ماه بیش از هشت میلیون و ۸۰۰ هزار مسافر – شب در مازندران اقامت داشته اند.

کد N777956

وبگردی