آفتاب
کشتی فرنگی در سالی که گذشت ؛

کسب نخستین قهرمانی جهان در سال تغییر مدیریت

کسب نخستین قهرمانی جهان در سال تغییر مدیریت

کشتی فرنگی ایران در سال ۱۳۹۳ یکی از پر فراز و نشیب‌ترین روزهای خود را پشت سر گذاشت، چراکه در کنار تمام نتایج و اتفاقات تلخ و شیرینش، قهر محمد بنا و تحولی اساسی در مدیریت تیم های ملی را تجربه کرد.

آغاز سال ۹۳ با قهر آقای خاص!

اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۳ را می توان یکی از حساس‌ترین و جنجالی‌ترین روزهای کشتی فرنگی خواند. تیم ملی با سرمربیگری محمد بنا با حضور در رقابتهای قهرمانی آسیا در قزاقستان و بدون نیمی از نفراتی که محمد بنا برای ترکیب تیمش انتخاب کرده بود به میدان رفت و در نهایت با عنوان سومی به کار خود خاتمه داد. همین موضوع باعث شد محمد بنا دوباره بر سیستم انتصاب ملی پوشان به جای فرایند انتخابی تیم ملی پافشاری کند و دوباره وارد اختلاف همیشگی خود با فدراسیون کشتی شود. سرانجام ادامه این اختلاف نظر با فدراسیون کشتی به قهر دوباره آقای خاص و رفتن محمد بنا انجامید که بدین ترتیب نخستین شوک بزرگ کشتی فرنگی در همان ابتدای سال به بدنه این رشته وارد آمد و فدراسیون کشتی هم خواسته یا ناخواسته، وارد روزهای پر افت و خیزی شد.

اعتصاب شبانه فرنگی‌کاران و مربیان

در روزهایی که همه از رفتن دوباره محمدبنا از راس مدیریت تیم ملی و اما و اگرهای کشتی فرنگی صحبت می کردند، برخی از همکاران محمد بنا و فرنگی‌کاران تیم ملی هم شبانه، اردوی آماده سازی را به نشانه اعتراض ترک کردند. فدراسیون کشتی هم به رغم دغدغه میزبانی جام جهانی کشتی فرنگی در تهران، حالا باید با قهر سرمربی و نارضایتی مربیان و ملی پوشان هم ربرو می شد و فکری به حال این وضعیت بحرانی می کرد. در نهایت تیم ملی با بازگشت فرنگی‌کاران و حضور حسن بابک و برخی مربیان در کادر فنی، در رقابتهای جام جهانی تهران به میدان رفت و با کسب عنوان قهرمانی، روزهای خاکستری و حاشیه ای خود را پشت سر گذاشت. اما رفتن محمد بنا و حضور پر قدرت حسن بابک و همکارانش در راس امور تیم ملی باعث شد تا کشتی فرنگی ایران اسیر نوعی دودستگی و جناح بندی شود که  رد پای این روند تا پایان سال نیز در اتفاقات و اظهارنظرهای کارشناسی دیده می شد.

احد پازاج وارد گود شد

شورای فنی تیمهای ملی کشتی فرنگی برای پایان دادن به این وضعیت بحرانی با جدیت وارد عمل شد و در اواخر اردیبهشت ماه سال ۹۳ با هدف پایان دادن به بلاتکلیفی تیم ملی، احد پازاج را به عنوان سرمربی تیم ملی، جایگزین محمدبنا کرد. هر چند انتخاب احد پازاج در ابتدای کار با انتقادات زیادی همراه بود اما شانس و اقبال هم با پازاج یار بود و او توانست سه ماه بعد با قهرمانی در  رقابتهای جهانی ازبکستان، یکی از تاریخی ترین نتایج کشتی فرنگی ایران را رقم زد و جام قهرمانی را بالای سر برد. هر چند این موفقیت بزرگ توانست بار سنگین انتقادات را از دوش حسن بابک و احد پازاج کاهش دهد، اما یاران و هواداران محمد بنا هیچگاه روی خوش به این موفقیت بزرگ و تاریخی نشان ندادند تا ثابت کنند همچنان در پی بازگرداندن آقای خاص به کشتی فرنگی هستند.

درخشش بهاری نوجوانان و جوانان در آسیا

درست در روزهایی که تیم ملی کشتی فرنگی بزرگسالان به دلیل تغییرات مدیریتی، درگیر اظهارنظرهای آتشین موافقان و مخالفان محمد بنا بود، تیمهای کشتی فرنگی نوجوانان و جوانان ایران هم راهی رقابتهای قهرمانی آسیا شدند و با کسب عنوان قهرمانی در هر دو رده سنی توانستند، باعث دلگرمی مقطعی متولیان کشتی در خصوص پشتوانه‌ها شوند. بدین ترتیب بهار سال ۹۳ با قهر و رفتن محمد بنا و تغییر و تحولات مدیریتی در رده بزرگسالان و سپس قهرمانی جوانان و نوجوانان در قاره کهن به پایان رسید.

یک دوپینگ دیگر در کشتی فرنگی

کشتی فرنگی ایران هنوز در شوک دوپینگ امیرعلی اکبری، قهرمان رقابتهای جهانی ۲۰۱۳ مجارستان بود که مورد دیگری در قهرمانان طلایی این رشته ثبت شد. طالب نعمت پور که اتفاقا او هم یکی از مردان طلایی رقابتهای جهانی مجارستان محسوب می شد برای دومین بار مرتکب دوپینگ شد و با توجه به این اتفاق، برای همیشه از حضور در عرصه کشتی ایران و جهان محروم شد.در نمونه B آزمایش دوپینگ طالب نعمت‌پور مشخص شد این فرنگی کار ۳۰ ساله از مواد آنابولیک استرویید استفاده کرده و به همین دلیل با حکم مراجع بین المللی ورزشی مادام العمر از انجام هرگونه فعالیت ورزشی محروم است.

درخشش نوجوانان و افت جوانان در رقابتهای جهانی

نخستین روزهای فصل تابستان با حضور تیم کشتی فرنگی نوجوانان ایران در رقابتهای جهانی هومنه اسلواکی همراه بود که نمایندگان آینده دار کشورمان توانستند با یک طلا و یک نقره و سه برنز بعد از تیمهای روسیه و آذربایجان در جایگاه سوم جهان ایستاد. اما در حالیکه نوجوانان با نتایجی نسبتا مطلوب همراه شدند، تیم جوانان یکماه بعد در رقابتهای جهانی زاگرب کرواسی به میدان رفت و در نهایت با یک مدال برنز در جایگاه هشتمی جهان قرار گرفت. این در حالی بود که فرنگی‌کاران جوان ایران در رقابتهای جهانی دوره قبل موفق شدند با سه مدال رنگارنگ، عنوان سومی جهان را از آن خود کنند.

ترافیک جهانی و آسیایی برای فرنگی‌کاران

به جرات می توان شهریور ماه سال ۱۳۹۳ را یکی از شلوغ ترین روزهای کشتی فرنگی خواند، چراکه رقابتهای جهانی ازبکستان و بازیهای آسیایی کره جنوبی در فاصله زمانی ۱۰ روزه نسبت به هم برگزار شد. شورای فنی تیمهای ملی کشتی فرنگی و اعضای کادر فنی از مدتها پیش دغدغه این دو میدان بزرگ را داشتند و به دلیل تقارن این دو رویداد بزرگ، با مشکلاتی از قبیل خستگی ملی پوشان اصلی و عدم برخورداری از نفرات کافی در ترکیب تیمهای ملی روبرو بودند. به هر حال تیم ملی کشتی فرنگی ایران با تمام توان در رقابتهای جهانی به میدان رفت و در حالی که سال گذشته هشتم شده بود، در رقابتهای جهانی تاشکند ۲۰۱۴ ازبکستان با کسب عنوان قهرمانی توانست نتیجه ای تاریخی و بی سابقه را رقم بزند. این نتیجه در حالی کسب شد که بسیاری از منتقدان فدراسیون کشتی و موافقان محمد بنا، انتظار یک ناکامی بزرگ را داشتند و هیچگاه فکر نمی کردند چنین نتیجه ای برای تیم ملی ایران رقم بخورد.

اما کشتی فرنگی در ادامه این روند نتوانست در بازیهای آسیایی ۲۰۱۴ اینچئون آنطور که انتظار می رفت نتیجه بگیرد و در غیبت برخی ستارگان تیم ملی با کسب دو مدال طلا و ۵ مدال برنز به کار خود خاتمه داد. در حالیکه پیش بینی می شد تیم ملی کشتی فرنگی حداقل با کسب ۵ مدال طلا در بازیهای آسیایی ظاهر شود، اتفاقات مختلفی از جمله ناداوری و اشتباهات فردی برخی ملی پوشان باعث شد این پیش بینی به واقعیت تبدیل نشود.

جامعه کشتی دوباره سیاه پوش شد

مرگ بابک قربانی فرنگی کار کرمانشاهی تیم ملی که به اتهام قتل در یک حادثه تیراندازی در زندان بسر می برد، شوک بزرگی به جامعه کشتی به خصوص فرنگی کاران وارد کرد. این اتفاق تلخ در حالی رخ داد که بسیاری از چهره های بزرگ کشتی فرنگی برای آزادی این جوان کرمانشاهی تلاش کردند ولی در نهایت فشار روحی بر بابک قربانی چیره شد و وی با خوردن قرص به زندگی خود پایان داد. به گفته تورج مهری مربی بابک قربانی، وی در روزهای آخر زندکی خود در زندان روحیه خوبی نداشت و از اینکه در کنار قاچاقچیان و سایر مجرمان و تبهکاران در یک مکان و زیر یک سقف به سر می برد ناراحت و خسته بود. سرانجام بابک قربانی که سال ۹۱ طی یک نزاع لفظی و سپس درگیری، با گلوله یک نفر را در اطراف کرمانشاه به قتل رسانده بود، بعد از شنیدن خبر تایید حکم قصاص و ناامیدی از آزادی در زندان اقدام به خودکشی کرد.

جام قهرمانی باشگاه‌های جهان در آبادان

شهر آبادان در پاییز سال ۹۳ روزهای خاص و فراموش نشدنی را پشت سر گذاشت، چراکه میزبانی نخستین دوره جام قهرمانی باشگاههای جهان در رشته کشتی فرنگی، شور و حال خاصی به این شهر جنوبی ایران داده بود. فرنگی‌کاران کشورمان نیز در قالب تیمهای باشگاههای خود در کنار نمایندگانی از ترکیه ، روسیه ، چین و چند تیم خارجی دیگر به میدان رفتند و در نهایت تیم مرکز جراحی پاستور اندیمشک توانست با غلبه بر تیم سامورگچف روسیه، جام قهرمانی نخستین دوره این رقابتها را بالای سر ببرد. تیم بیوک شهریر ترکیه هم در دیدار رده بندی موفق شد از سد تیم اتحادیه کشتی چین بگذرد و در جایگاه سوم قرار گیرد.

ثبت یک رکورد تاریخی در پايتخت ایران

فدراسیون کشتی در سال ۱۳۹۳ دست به کار بزرگی زد و یک رکورد تاریخی را به ثبت رساند. رکوردی که با برگزاری مسابقات عمومی یا همان جام اوپن کشتی کشور برای نخستین بار در دنیا به روی ۱۵ تشک در سالن ۱۲ هزار نفری آزادی به ثبت رسید. در این رویداد بزرگ، بیش از ۳ هزار کشتی گیر و مربی در سه رده سنی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان در دو رشته آزاد و فرنگی به صورت همزمان در دو روز به پیکار پرداختند و اتفاقی بی سابقه را رقم زدند. این مسابقات اهمیت بالایی در سطح بین المللی برای اتحادیه جهانی کشتی داشت و گام مثبتی بود برای  حفظ کشتی در المپیک که ناظران اتحادیه جهانی و کمیته بین المللی المپیک نیز با حضور در تهران از نزدیک شاهد این رویداد بزرگ بودند. از سویی دیگر تمامی مستندات این مسابقات نیز برای موسسه ثبت رکوردهای جهانی گینس ارسال شد تا این رویداد بزرگ و بی سابقه رسما در کتاب گینس ماندگار شود.

دو پله نزول در رقابتهای جام جهانی

آخرین حضور رسمی و بین المللی تیم ملی کشتی فرنگی ایران، در جام جهانی ۲۰۱۵ تهران رقم خورد. میدانی که کادر فنی تیم ملی مجبور شد به دلیل غیبت غیر منتظره مردان طلایی المپیک، فرنگی کاران جوان و کم تجربه ای را در ترکیب قرار دهد و در نهایت با نایب قهرمانی در جام جهانی، پرونده مسابقات رسمی در سال ۹۳ را ببندد. تیم ملی ایران که حمید سوریان، امید نوروزی، سعید عبدولی و قاسم رضایی را در اختیار نداشت در مصاف با تیم آذربایجان مغلوب شد و همین باخت کافی بود تا به دیدار فینال نرسد. در ادامه رقابتهای جام جهانی هم تیمهای روسیه و آذربایجان به فینال رسیدند که آذربایجان با سرمربیگری جمشید خیرآبادی توانست در یک جدال نزدیک و پایاپای روسهای مدعی را شکست داده و قهرمان شود. ایران هم در رده بندی با غلبه بر تیم ترکیه سوم شد تا پس از سه سال کسب عنوان قهرمانی، شاهد دو پله سقوط باشد.

کد N777853

وبگردی