آفتاب
جمع آوری 10 کامیون بطری نوشابه از کنار رودها

مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران خبر داد:‌ توزیع کیسه زباله در حاشیه رودخانه‌ها

مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران خبر داد:‌ توزیع کیسه زباله در حاشیه رودخانه‌ها

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران از کاهش 11 درصدی بارش‌ها از ابتدای سال آبی جاری تا دهم فروردین ماه به میزان 11 درصد نسبت به درازمدت خبر داد.

خسرو ارتقایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با ابراز امیدواری نسبت به این که موج‌های بارانی که در اواخر سال گذشته و اوایل سال جاری آمده‌اند بخشی از کمبود را جبران کند، تصریح کرد: به دلیل دو سال خشکسالی شدید، حجم روان آب‌ها نیز کاهش یافته چرا که زمین تشنه است.

او خبر داد: برای جلوگیری از آلودگی منابع آبی به گردشگران در حاشیه رودخانه‌ها بیش از 100 هزار کیسه زباله داده می‌شود و این کار از سوم فروردین ماه آغاز شده است. کیسه‌های زباله در رودخانه‌های جاجرود ، در مسیر سد لتیان و ماملو، رودخانه کرج در مسیر سد امیرکبیر و رودخانه شاهرود در مسیر سد طالقان توزیع شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران اضافه کرد: همچنین از طریق نصب تابلوهایی نسبت به کمبود آب هشدار داده‌ایم و از مردم خواسته شده تا با نگاهی به سدها ببینند که تراز آب کاهش پیدا کرده است. این مساله خود ابزاری بازدارنده است که مصرف مدیریت شود چرا که خود مردم می‌توانند کاهش تراز دریاچه سد را ببینند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با تاکید بر این که منابع آبی نامحدود نیستند گفت: اگر محدودیت‌ها در نظر گرفته نشود در فصل گرما به طور جدی دچار مشکل می‌شویم.

ارتقایی با اشاره به برگزاری نمایش‌هایی در طول مسیر رودخانه‌های سدهای تهران گفت: نمایش‌ها با هدف جلوگیری از آلوده سازی منابع آب شرب اجرا می‌شوند. با توجه به کمبود فضای مناسب برای تفرج، مردم در حاشیه رودخانه‌ها اطراق می‌کنند و ما گاه با حجم انبوه زباله از جمله بطری‌های نوشابه مواجه می‌شویم به گونه‌ای که ده کامیون بطری نوشابه در حاشیه رودخانه‌ها جمع آوری می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری مسابقه عکس با عناوین آب و زندگی، آب و زیبایی ، آلودگی آب و بحران کمبود آب گفت: از مردم دعوت می‌شود هنگامی که به حاشیه رودخانه‌ها برای تفریح می‌آیند عکس گرفته و در مسابقه عکاسی شرکت کنند.

ارتقایی با اشاره به اینکه تا دهم فروردین ماه 384 میلیون متر مکعب آب در مخازن سدها ذخیره شده بود گفت:‌این رقم نسبت به حجم ذخایر سال گذشته در زمان مشابه که 413 میلیون متر مکعب بود ، 29 میلیون متر مکعب کاهش یافته است. این در حالی است که در شرایط نرمال و عادی 700 میلیون متر مکعب آب در مخازن سدها باید باشد.

وی گفت: امیدواریم موج های بارانی که در اواخر سال گذشته و اوایل سال جاری آمده‌اند بخشی از کمبود را جبران کند اما به دلیل دو سال خشکسالی شدید، حجم روان آب‌ها نیز کاهش یافته چرا که زمین تشنه است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران با اشاره به اینکه از ابتدای سال آبی جاری (از اول مهرماه 93 تا دهم فروردین ماه) 210 میلی متر بارندگی صورت گرفته گفت:‌ این رقم در مقایسه با 237 میلی متر بارندگی نسبت به دراز مدت،‌ بیانگر 11 درصد کاهش است و در مجموع از حجم روان‌آب ها نیز نسبت به زمان مشابه در سال گذشته 5 درصد کاهش یافته‌اند.

انتهای پیام

کد N777679

وبگردی