آفتاب
مهر گزارش می دهد؛

نقوشی از دل هومیان و میرملاس/ به دنیای رنگ و زیبایی سفر کنید

نقوشی از دل هومیان و میرملاس/ به دنیای رنگ و زیبایی سفر کنید

خرم آباد -صنایع دستی رنگارنگ لرستان به لحاظ تنوع و تکنیک در کشور رتبه نخست را در اختیار دارند،نقوشی که از اعماق تاریخ واز دل سنگ نگاره های ۱۲هزار ساله میرملاس و هومیان راهی گلیم و فرش لرستان شده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، استان لرستان به لحاظ تکنیک و فن در حوزه صنایع دستی در کشور شهره کارشناسان این حوزه است، صنایع دستی که با تنوعی کم نظیر همواره در نمایشگاه های مختلف مورد استقبال گردشگران خارجی و داخلی قرار گرفته است.

رد پای «ماشته» و«گل ونی» در سراسر کشور

این روزها اگر سری به بازارچه ها و حتی نمایشگاه های صنایع دستی در جای جای کشور بزنیم رد پای هنرمندی مردان و زنان لر بر روی ماشته و ورشو را می توان دید به طوریکه کیف های تولید شده از ماشته این روزها جای خود را در بازارهای مختلف کشور باز کرده و بسیاری از زنان ایرانی این دست بافته زیبا را انتخاب می کنند.

روسری بومی مردم لرستان با عنوان گل ونی نیز که در رنگ های متنوع تولید و عرضه می شود را می توان از دیگر بافته هایی دانست که همواره مورد استقبال گردشگران و مسافران قرار می گیرد به طوریکه هر مسافری که به لرستان سر می زند در میان سوغات هایی که تهیه می کند می توان رد این روسری رنگارنگ و زیبا را دید.

از سوی دیگر در حرکتی ارزشمند امسال شهرستان بروجرد به عنوان مهد هنر منحصر به فرد ورشو شاهد افتتاح نخستین نمایشگاه و بازارچه دائمی صنایع دستی بود که مورد استقبال آحاد مردم و گردشگران قرار گرفت.

استقبال از نان ها و آش های محلی لرستان

علاوه بر صنایع دستی لرستان در زمینه خوردنی ها و غذاهای محلی نیز ظرفیت قابل توجهی دارد، داشته هایی از انواع شیرینی جات و نان های محلی تا سوپ ها و غذاهای منحصر به این استان که امسال نیز این خوراکی ها در قالب غرفه های مختلف در نمایشگاههای سوغات لرستان عرضه شد تا مسافرانی که برای گردش به لرستان آمدند نصیبی از غذاهای و خوردنی های محلی این دیار داشته باشند.

در کنار این قابلیتها بخش کشاورزی، دامپروری، زنبورداری و شیلات لرستان نیز دارای ظرفیت خوبی برای عرضه محصولات باکیفیت است به طوریکه برخی محصولات تولیدی در استان از جمله عسل و روغن حیوانی لرستان به لحاظ کیفیت در رتبه نخست کشور قرار دارند.

استقبال کم سابقه از صنایع دستی لرستان

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان در این رابطه به مهر گفت: امسال نمایشگاه صنایع دستی و عرضه سوغات لرستان در قالب ۶۰ غرفه در محوطه باغ تاریخی گلستان خرم آباد در نزدیکی قلعه فلک الافلاک برپا شد.

عبدالرضا مهاجری نژاد افزود: همچنین در این نمایشگاه چهار فروشگاه عرضه موادغذایی لرستان مانند نان های محلی، آش ها و سوغات های خوراکی استان دایر شد.

وی از استقبال گردشگران و مسافران نوروزی از این نمایشگاه با عنوان کم سابقه یاد کرد و بیان داشت: با وجود اینکه هنوز آمار فروش این نمایشگاه جمع آوری و نهایی نشده ولی برآورد اولیه حکایت از استقبال بالای مردم دارد.

برپایی بازارچه دائمی صنایع دستی لرستان

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان از برنامه ریزی برای دائمی کردن این نمایشگاه خبر داد و یادآور شد: تا پایان اردیبهشت ماه سالجاری بازارچه دائمی صنایع دستی لرستان در محوطه باغ گلستان ایجاد می شود.

مهاجری نژاد بیان داشت: کارهای مربوط به ایجاد این بازارچه انجام شده و تنها نصب سازه های آن باقی مانده است.

وی به ویژگیهای انحصاری صنایع دستی لرستان اشاره کرد و بیان داشت: صنایع دستی لرستان برگرفته از فرهنگی است که از هزاره های قبل به جای مانده است.

یکی از قدیمی ترین نقوش گلیم کشور مربوط به لرستان است

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان علت تنوع و تکنیک برتر صنایع دستی لرستان را داده های فرهنگی این دیار دانست و بیان داشت: به عنوان مثال در زمینه فرش و گلیم یکی از قدیمی ترین نقوش به جای مانده در کشور مربوط به لرستان است.

مهاجری نژاد با اشاره به نقش بستن نقوش صخره های میرملاس و هومیان بر روی گلیم لرستان یادآور شد: این امر نشان می دهد که مردمان لرستان از گذشته های دور از این نقوش در دست بافته های خود استفاده می کرده اند.

وی همچنین به جغرافیایی متنوع لرستان اشاره کرد و بیان داشت: زیست بوم استان در تنوع نقوش و صنایع دستی لرستان نقش بسزایی داشته است.

مهاجری نژاد با بیان اینکه لرستانی ها از نقوش منحصر به فرد خود در طول تاریخ در صنایع دستی استفاده کرده اند یادآور شد: این سیر تاریخی تا به امروز استمرار پیدا کرده است.

ورشو صنایع دستی انحصاری بروجرد

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان با اشاره به کارهای هنرمندان لرستان روی فلزهایی مانند مس و ورشو بیان داشت: صنایع دستی بروجرد روی فلز ورشو انحصاری ترین صنایع دستی کشور محسوب می شود که مربوط به بروجرد بوده و همچنان هم تولید می شود.

مهاجری نژاد با اشاره به برپایی نمایشگاه دائمی صنایع دستی بروجرد یادآور شد: در غرفه های این نمایشگاه همه هنرمندان و پیشکسوتان این حوزه علاوه بر عرضه دست ساخته های خود نسبت به ارائه آموزش ها نیز اقدام می کنند.

وی ادامه داد: در حقیقت در این نمایشگاه زنجیره تولید تا عرضه تکمیل شده و هم غرفه ها و کارگاههای تولید، هم آموزش و هم عرضه و فروش فعال هستند.

ردپای صنایع دستی لرستان تا ششمین گنجینه بزرگ دنیا

بنابراین گزارش پیشینه تاریخی لرستان در بخش صنایع دستی، درخشان است و آن را باید در آثار کشف شده از غار کلماکره به عنوان مامن ششمین گنجینه بزرگ دنیا جستجو کرد. کلماکره غاریست طبیعی و باستانی در شهرستان پلدختر که زیبایی قابل توجهی دارد.

اشیاء به غارت رفته شامل ریتونها، بشقاب ها، پیکرکها و بسیاری از انواع اشیاء بی نظیر است که اکنون در موزه هایی چون لوور، متروپولیتن و بریتیش میوزیوم به نمایش گذاشته شده اند.

در استان لرستان صنایع‌دستی ثمره دست‌هایی است که عشق را از قلب خود جاری ساخته و با انگشتان خود با یاری تار و پود بر گلیم و جاجیم ترسیم کرده و یا با تلنگرهای چکش آن را حک می‌کنند.

صنایع دستی لرستان در سه نوع متمایز عشایری، روستایی و شهری شکل گرفته‌اند. بیشتر تولیدات صنایع دستی عشایری به مصرف خانوار می‌رسند و کمتر به بازار عرضه می‌شوند.

انواع صنایع‌دستی عشایر استان لرستان عبارتند از سیاه چادر، چیت، قالی و گلیم. صنایع دستی روستایی را قالی، گلیم، رنگرزی و جاجیم‌بافی تشکیل می‌دهند و عمده صنایع دستی شهری نیز خراطی، نمدبافی، قلم زنی، ورشوسازی، قالی، موج و گلیم بافی هستند.

کد N777663

وبگردی