آفتاب

مسجد جامع قزوین اثری تاریخی برروی آتشکده‌ای از دوران ساسانی

مسجد جامع قزوین اثری تاریخی برروی آتشکده‌ای از دوران ساسانی

کارشناس بناهای تاریخی میراث فرهنگی قزوین گفت: ‌مسجد جامع در سال 192 هجری- قمری در قزوین ساخته شده و جزء قدیمی‌ترین آثار تاریخی قزوین محسوب می‌شود.

مهناز منتظری در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)‌منطقه قزوین،‌ اظهار کرد:‌ مسجد جامع قزوین یا مسجد جامع عتیق از بزرگ‌ترین مساجد ایران و کهن‌ترین مساجد جامع ایران است، که بنای نخست آن برروی آتشکده‌ای از دوران ساسانیان ساخته شده است.

وی افزود: با ورود اسلام به قزوین آتشکده دوران ساسانی به مسجد تبدیل شد (آتشکده دربخش ایوان جنوبی بوده است)، این بنا به فرمان هارون الرشید و به سال ۱۹۲ هجری با مساحت 4 هزار مترمربع با آجر ساخته شده است که قبل از حمله مغول دارای 7 درب بوده است.

کارشناس بناهای تاریخی میراث فرهنگی قزوین تصریح کرد:‌ در یورش مغولان به قزوین و از آنجاکه مهم‌ترین مکان‌ها مسجد شهر بوده، بخشی از آن ( و ازجمله ایوان جنوبی) تخریب شده و هم اکنون 2 درب باقی مانده است، ورودی شرقی در سال 1047 ه – ق و ورودی غربی در سال 1272 ه – ق ساخته شد.

وی اضافه کرد: آثار معماری چند دوره در این بنا مشاهده می‌شود و قدیمی‌ترین بخش آن متعلق به سده‌ی دوم اسلامی است، ایوان‌ها در دوره صفوی بازسازی شده اما ایوان شرقی در دوره قاجار مرمت شده است.

منتظری خاطرنشان کرد:‌ قدیمی‌ترین بخش مسجد را می‌توان مقصوره خمارتاش دانست، ساخت مقصوره خمارتاشی در ضلع جنوبی مسجد به دستور امیر خمار تاش ابن عبدالله عمادی، وزیر سلطان ملکشاه سلجوقی به سال ۵۰۰ هجری قمری انجام شد، کتیبه‌هایی به ۵ ردیف نیز به خط کوفی گلدار، نسخ و ثلث در این مکان دیده می‌شود.

وی تاکید کرد: ایوان شمالی و دو مناره کاشیکاری شده آن در زمان شاه طهماسب و ایوان غربی آن در دوره شاه سلیمان صفوی ساخته شدند، ایوان جنوبی که زیباترین ایوان مسجد است در زمان سلطنت " شاه عباس دوم " به مدخل مقصوره اضافه شد.

کارشناس بناهای تاریخی میراث فرهنگی قزوین افزود: از ویژگی‌های ممتاز این مسجد علاوه بر داشتن هشت شبستان بزرگ در چهار طرف حیاط، یک شبستان زیرزمینی در ضلع جنوب غربی مسجد است که بنای آن توسط سعدالسلطنه در روزگار قاجار پایان یافته است.

انتهای پیام

کد N777516

وبگردی