آفتاب
گروه اعزامی مهر به دور دوم مذاکرات لوزان/۱۰۸

بعیدی نژاد:موضوعات مرتبط با تحریم هنوز روی میز باقی است

بعیدی نژاد:موضوعات مرتبط با تحریم هنوز روی میز باقی است

رئیس هیئت کارشناسی کشورمان آخرین وضعیت مذاکرات هسته ای را تشریح کرد.

به گزارش گروه اعزامی مهر به لوزان، بعیدی نژاد در پاسخ به سوالی درباره موضع ۱+۵ در مذاکرات گفت: مذاکرات به طور جدی ادامه دارد همان موضوعاتی که هنوز راه حل های نهایی در مورد آنها به دست نیامده است همچنان مورد تلاش و تمرکز همه هستند. البته راه حل هایی از روز گذشته مورد بحث قرار گرفته که این راه حل ها به طرفین ارائه شده و طرفین تلاش خود را انجام می دهند.

وی ادامه داد: این پیشنهادها طبیعتا ویرایش های مختلف پیدا می کند و این روند باید آنقدر ادامه پیدا کند که روی آن موضوعات نهایی بتوانیم به راه حل ها دست پیدا کنیم. ولی مذاکرات بسیار جدی است و مباحث بسیار پیچیده است ولی می توانم به شما این اطمینان را بدهم که اکنون تمرکز واقعا روی محتوا است و پیشنهادهای جدیدی مرتبا مورد بحث قرار می گیرد و همه تمام خلاقیت ذهنی خود را به کار گرفته اند تا بتوانند کمک کنند مسائل باقی مانده حل شود.

مدیر کل بین الملل وزارت خارجه کشورمان در این باره که آیا آن اراده سیاسی که آقای ظریف می گفت باید در طرف مقابل باشد ایجاد شده است؟ بیان کرد: اراده سیاسی امری است که باید در فکر و ذهن تصمیم گیرندگان باشد و ما نمی توانیم دقیقا ارزیابی کنیم آنچه ما در صحنه عمل می بینیم جدیت مذاکره کنندگان و تلاش بی وقفه آنها برای کمک به یافتن راه حل های مشترک است.

بعیدی نژاد با اشاره به اینکه بسیاری از هیات ها تمام شب را بیدار بوده اند و تلاش می کردند برای اینکه راه حل های مشترک به دست بیاید بیان کرد: از صبح زود نیز مذاکرات شروع شده و تا به الان ادامه دارد و ما از این نظر احساسی که داریم این است که جدیت مذاکره کنندگان را در چارچوب این رفتار ملاحظه می کنیم.

وی در این باره که فکر می کنیم با توجه به روند مذاکرات امشب گفت و گوها پایان خواهد یافت، بیان کرد: مذاکرات زمانی تمام خواهد شد که تصمیم نهایی برای همه راه حل ها به دست آید و فعلا تمرکز ما روی این موضوع است و هیچ ساعت و حد بخصوصی را قائل نیستیم و همه معتقدند که تمام تلاش ها باید ادامه پیدا کند تا به تصمیم لازم برسیم.

بعیدی نژاد در پاسخ به این سئوال خبرنگاران خارجی که آیا امشب طرفین به تفاهم می رسند؟ گفت: ما زمانی به توافق می رسیم که همه مسائل حل شده باشد تا این لحظه مسائل حل نشده ای وجود دارد. ما بر روی یافتن بهترین راهکارهایی که مورد توافق همه باشد تمرکز کرده ایم. تلاش های ما تا زمان یافتن آن راهکارها ادامه پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: ما هیچ ضرب الاجل مصنوعی نداریم. برای ما روز فردا صبح تمام می شود. ما از هیچ تلاشی برای یافتن بهترین راهکاری که مورد توافق همگان باشد فروگذار نخواهیم کرد.

بعیدی نژاد درپاسخ  به این سئوال که روز گذشته شما گفتید باید طرف مقابل تصمیم بگیرد آیا امروز طرف مقابل این تصمیم را گرفته است، گفت: همه باید تصمیم های سختی بگیرند. حقیت این است که وزرای امور خارجه ۶ کشور مهم  به اضافه ایران و رئیس کمیته سیاست خارجی اتحادیه اروپا شخصا در لوزان حضور پیدا کرده اند و در پروسه مذاکرات فعال هستند. انها در این روزها تا پاسی از شب بیدار هستند و مذاکرات را از صیح زود امروز از سرگرفته اند و وقت خود را برای یافتن راهکارها گذاشته اند.

عضو تیم مذاکره کننده کشورمان در خصوص تحریم‌ها گفت: موضوع تحریم‌ها حل شده نه طی امروز و دیروز، ما گفت‌وگوهای طولانی در این زمینه داشتیم. اما موضوعات مرتبط با تحریم هنوز روی میز باقی است و فقط این موضوعات نیست، بلکه موضوعات دیگری هم وجود دارد که امیدواریم امروز و امشب حل شود.

مدیرکل بین الملل وزارت خارجه گفت: كشورهاي ١+٥ نيازمند مواضع مشترك در مراحل پاياني هستند.

وی افزود: طبيعي است كه مشورت ها از ديروز زمان بر است ولي يك امر طبيعي مذاكره است كه آنها نياز به هماهنگي بيشتر دارند.

بعیدی نژاد تاکید کرد: ما در مرحله پاياني مذاكرات هستيم و مسائل مهم فني و سياسي مورد مذاكره است.

وی ادامه داد: تحريم ها و تحقيق و توسعه و برخي مباحث مربوط به غني سازي مورد مذاكره است كه اميدواريم در اين مرحله آخر راه حل ها را پيدا كنيم.

بعیدی نژاد بیان کرد: همه كشورهاي عضو و كشورهاي ديگر بر اهميت مذاكرات تاكيد دارند.

عضو تیم مذاکره کننده کشورمان گفت: اطلاع داريم تا صبح هيئت ها در حال مذاكره بودند همه در حال تلاش براي توافق هستند اينكه مذاكرات چه زماني تمام شود، بستگي به تصميمات دارد.

وی تاکید کرد: مذاكرات را تا زماني كه حقوق ملت ايران به دست بيايد ادامه مي دهيم.

بعیدی نژاد گفت: ممكن است امشب تا ساعات طولاني مذاكرات ادامه پيدا كند.

 

 

 

کد N777385

وبگردی