آفتاب

شهروندان نیجریایی امروز پای صندوق‌های رای می‌روند

شهروندان نیجریایی امروز پای صندوق‌های رای می‌روند

شهروندان نیجریه، پرجمعیت ترین کشور آفریقا امروز (شنبه) برای انتخاب رئیس جمهور جدید و تعیین نمایندگان پارلمان به پای صندوق های رای می‌روند.

شهروندان نیجریه، پرجمعیت ترین کشور آفریقا امروز (شنبه) برای انتخاب رئیس جمهور جدید و تعیین نمایندگان پارلمان به پای صندوق های رای می‌روند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، گودلاک جاناتان، رئیس جمهوری ۵۷ ساله نیجریه که برای یک دوره چهار ساله دیگر نامزد این مقام است به تازگی با محمدو بوهاری، رهبر مخالفان دولت پیمان صلحی را امضا کرده و به موجب آن باید این انتخابات بدون درگیری و بروز خشونت برگزار شود.

این انتخابات تنگاتنگ‌ترین مبارزه سیاسی از زمان استقلال نیجریه محسوب می‌شود. همچنین برگزاری این انتخابات شش هفته به تاخیر افتاد تا ارتش زمان کافی برای بازپس‌گیری مناطق اشغال شده توسط بوکوحرام داشته باشد.

همچنین رای‌دهندگان باید با استفاده از کارت‌های بیومتریک و اثر انگشت ثبت نام کنند پیش از آنکه رای خودشان را درون صندوق بیندازند.

رقابت این دو نامزد در انتخابات سال 2011 باعث شد تا بسیاری جانشان را نیز از دست بدهند. نزدیک به هزار نفر در حوادث پس از انتخابات کشته شدند. این بار دو نامزد متعهد شده‌اند تا به پیروزی دیگری احترام گذاشته و باعث تحریک هوادارانشان نشوند.

گودلاک جاناتان، رییس جمهوری نیجریه که بزرگترین چالش پیش رویش در سال‌ها و ماه‌های اخیر مبارزه با گروه بوکوحرام بوده است، در ویدئویی تاکید می کند که جهانیان نظاره‌گر این انتخابات خواهند بود. او از تمامی اهالی نیجریه در هر پست و مقامی که هستند خواست تا تکلیف شهروندانی‌شان را بجای آورند و در این شرایط حساس به پای صندوق‌های رای بروند.

ابتدا قرار بود انتخابات در چهاردهم فوریه برگزار شود و بدلیل تهاجم شبه نظامیان بوکوحرام و پیشروی آنها در شمال شرقی کشور و در ایالت بورنو این انتخابات به تعویق افتاد.

پس از مدت‌ها انتظار و تاخیر در انتخابات ریاست جمهوری نیجریه، این انتخابات سرانجام امروز برگزار می‌شود. ساکنان نیجریه رییس جمهوری جدید کشورشان را در شرایطی برمی‌گزینند که بوکوحرام می خواهد به هر قیمتی مانع از برگزاری این انتخابات شود.

انتهای پیام

کد N775642

وبگردی