آفتاب
یک کارشناس اقتصادی تشریح کرد

نقش صندوق‌های ریسک‌پذیر در اقتصاد مقاومتی

نقش صندوق‌های ریسک‌پذیر در اقتصاد مقاومتی

یک کارشناس اقتصادی، ایجاد صندوق‌های ریسک‌پذیر در جهت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی موثر دانست.

یک کارشناس اقتصادی، ایجاد صندوق‌های ریسک‌پذیر در جهت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی موثر دانست.

محمد کهن‌دل در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: ایجاد صندوق‌های ریسک‌پذیر و ارایه تسهیلات به این شرکت‌های دانش‌بنیان به افزایش مزیت‌های دانش‌افزاری کشور می‌انجامد. در آمریکا 34 میلیارد دلار در صندوق‌های ریسک‌پذیر دانش‌بنیان سرمایه‌گذاری کردند که 3.4 تریلیون دلار سودآوری برایشان در پی داشت.

وی افزود: سرمایه‌های ریسک‌پذیر در اختیار شرکت‌های جوان، کوچک، به سرعت در حال رشد و دارای آتیه اقتصادی قرار داده می‌شود و آن‌ها هم این امکانات را برای تبلیغات، پژوهش، ایجاد زیرساخت و تولید محصول استفاده می‌کنند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به ابلاغیه اقتصاد مقاومتی توسط رهبر معظم انقلاب افزود: اگر مدیرانی روی کار بیایند که واقعا به اقتصاد مقاومتی اعتقاد داشته باشند اقتصاد کشور حتی در شرایط تحریم بسیار مستعد پیشرفت خواهد بود. اما اگر نگاه و راهبردمان را تغییر ندهیم قطعا به اهداف مدنظر سند چشم‌انداز دست نخواهیم یافت.

کهن‌دل ادامه داد: 10 سال دیگر تا افق 1404 زمان داریم که معتقدم با رویکرد اقتصاد مقاومتی طی همین 10 سال نیز به اهداف چشم‌انداز دست می‌یابیم؛ به شرطی که نگاهمان را عوض کنیم. نگاه باید افزایش ظرفیت‌زایی از درون باشد، نه این‌که ظرفیت را از خارج به داخل بیاوریم.

به گفته وی، برداشتن حاکمیت دولتی از بانک‌ها، عدم استقراض دولت از سیستم بانکی و بازپرداخت آن در صورت استقراض، نظارت کارآمد بر بانک‌ها برای هزینه‌کرد منابع طبق عقود اسلامی، رویکرد سهم‌بری به جای دادن بهره توسط بانک‌ها، مذموم تلقی شدن سفته‌بازی و پرهزینه کردن آن با گرفتن مالیات از جمله راهکارهای ایجاد اقتصاد مقاومتی است.

این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: مشکلات ما فقط مربوط به نظام بانکی نیست بلکه دچار ایرادات ساختاری هستیم.

کهن‌دل تاکید کرد: اگر نظام بانکی واقعا امانت‌دار سپرده‌گذاران باشد و منابع را به سوی سرمایه‌گذاری در بخش‌های مزیت‌دار اقتصادی هدایت کند، کمک مهمی به اقتصاد مقاومتی خواهد کرد.

انتهای پیام

کد N775411

وبگردی