آفتاب

عربستان به طور قطع پایان دهنده جنگ با یمن نیست

عربستان به طور قطع پایان دهنده جنگ با یمن نیست

یک کارشناس مسائل خاورمیانه هدف عربستان و آمریکا از حمله به یمن را تاثیرگذاری بر مذاکرات ایران و 1+5 در مرحله حساس و پایانی و نیز مقابله با ایجاد جریانی جدید در محور مقاومت منطقه برشمرد.

محمد حضرت‌پور، کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با اشاره به این که حمله عربستان به یمن با همراهی برخی کشورهای عربی و با چراغ سبر آمریکا، تقویت محور مقاومت در منطقه را هدف قرار داده است، اظهار کرد: انصار الله یمن در سال‌های اخیر توانسته است موفقیت‌های قابل توجهی در همراه کردن مردم یمن برای مقابله با نفوذ غرب و برخی کشورهای منطقه در فقیرترین کشور عربی کسب کند که این امر مورد مخالفت جدی غرب و عربستان سعودی مواجه شده که عملا به عنوان حیاط خلوت به این کشور می نگرد.

او ادامه داد: نکته قابل توجه این مساله است که این اقدام فراتر از تحرک نظامی یک همسایه علیه همسایه دیگر است و باید ریشه آن را در قدرت‌طلبی عربستان در منطقه و مقابله با نفوذ ایران در منطقه ارزیابی کرد. ضمن این که این اقدام باعث ایجاد نوعی تنش بین‌المللی خواهد شد و نزاع دیرینه آمریکا و روسیه در منطقه خاورمیانه را زنده خواهد کرد.

حضرت‌پور با تاکید بر این که عربستان به دلیل برخی تحرکات سیاسی در سوریه مورد غضب روسیه واقع شده است، تصریح کرد: در این شرایط روسیه وارد عمل خواهد شد چنان که در روز گذشته نیز بر این مساله تاکید کرده است. این نکته را نیز نباید از یاد برد که اقدام عربستان و متحدانش در حمله به یمن خارج از چارچوب شورای امنیت و دقیقا مغایر با نظر شورای امنیت در مورد لزوم گفت‌وگو بین گروه‌های متخاصم بوده است.

وی افزود: در این شرایط هرچند عربستان آغاز کننده این جنگ است اما به طور قطع پایان دهنده آن نیست؛ چراکه تداوم حملات هوایی بدون حضور نیروهای زمینی در یمن نتیجه بخش نخواهد بود و هرگونه حضور نیروهای زمینی عربی در یمن، باتلاقی برای آنان رقم خواهد زد.

به گفته حضرت‌پور با تسلط انصارالله به باب المندب که بخش عمده نفت جهان از آن ترانزیت می‌شود، شرایط جدیدی ظهور کرده و عربستان و جهان را در شوک نفتی و اقتصادی فرو می‌برد کما این که تاکنون نیز شاهد رشد قیمت نفت از زمان حمله عربستان به یمن بوده‌ایم.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در بخش دیگری از اظهاراتش با یادآوری این نکته که این جنگ فرسایشی با هدف باج خواهی از ایران در مذاکرات هسته‌ای به راه انداخته شده است، گفت: این که غرب و یا متحدان منطقه‌یی‌اش بتوانند از این مساله طرفی ببندند، بعید به نظر می‌رسد چرا که تیم مذاکره کننده هسته‌ای تنها در چارچوب موضوع هسته‌ای مذاکره می‌کند و سایر مسائل را دخالت نمی‌دهد.

وی اضافه کرد: آغاز این جنگ با هر هدفی که باشد نمی‌تواند منافع غرب و عربستان را تامین کند و تنها عاملی برای گسترش خشونت‌ها و تهدیدات تروریستی خواهد بود؛ همان گونه که مداخله نظامی در عراق و لیبی نتایج مطلوبی در بر نداشت و تنها نتیجه آن گسترش تروریسم و افراط‌گرایی بود.

انتهای پیام

کد N775094

وبگردی