آفتاب
تئاتر در زمستان 93

از قطع شدن بیمه طلایی تا وضع قوانین جدید در تئاتر شهر

از قطع شدن بیمه طلایی تا وضع قوانین جدید در تئاتر شهر

زمستان سال 93 برای تئاتر ایران بستر اتفاقات مختلفی نظیر قطع شدن بیمه طلایی هنرمندان، استعفای مدیرکل هنرهای نمایشی و وضع قوانین جدید در سالن‌های مجموعه تئاتر شهر بود.

به گزارش خبرنگار مهر، فصل زمستان 93 همچون 3 فصل پیش از خود، بستر اتفاقات مختلفی برای تئاتر ایران بود که در ذیل به برخی از آن‌ها اشاره شده است.

استعفای مدیرکل هنرهای نمایشی پیش از جشنواره تئاتر فجر


ابتدای فصل زمستان 93 تئاتر ایران شاهد استعفای حسین طاهری مدیرکل هنرهای نمایشی بود. این اتفاق در حالی رخ داد که زمان زیادی به برگزاری سی و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر باقی نمانده بود.

برگزاری فستیوال مونولیو

دی‌ماه 93 گروه تئاتر «لیو» به سرپرستی حسن معجونی فستیوال مونولوگ‌های خود را با عنوان «مونولیو» به صورت همزمان در تهران و شیراز برگزار کرد.

دبیر جشنواره تئاتر فجر سرپرست اداره‌کل هنرهای نمایشی شد

روز یکشنبه 7 دی‌ماه 93 اردشیر صالح‌پور که دبیری سی و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را عهده‌دار بود، طی حکمی از سوی معاون هنری وزیر ارشاد، به عنوان سرپرست اداره‌کل هنرهای نمایشی نیز منصوب شد.

انتخابات حاشیه‌دار انجمن بازیگران خانه تئاتر

روز شنبه 13 دی‌ماه 93 و در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر، در حالی انتخابات هیات مدیره انجمن بازیگران خانه تئاتر برگزار شد که برخی از کاندیداهای این دوره عملکرد هیات مدیره انجمن را مورد انتقاد قرار دادند.

توقف بازسازی سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر

روز یکشنبه 14 دی‌ماه 93 پریسا مقتدی رئیس مجموعه تئاتر شهر در گفتگویی با خبرنگار مهر با اشاره به مشورت با طراحان صحنه تئاتر در بازسازی تالار قشقایی، از اختلاف نظر با این طراحان در بازسازی و توقف موقت بازسازی این تالار خبر داد.

پوستر تئاتر فجر حاشیه ساز شد

نیمه دوم دی‌ماه 93 و کمتر از 2 هفته به برگزاری سی و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، پوستر رونمایی شده این جشنواره با انتقاد و حواشی متعددی از سوی جامعه هنری کشور مواجه شد که این حواشی علیرغم ارائه فراخوان از سوی دبیر جشنواره و انتخاب پوستری جدید، همچنان در ایام برگزاری جشنواره سی و سوم تئاتر فجر نیز ادامه داشت.

آغاز سی و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

نیمه اول بهمن‌ماه سال 93 همچون سال‌های پیش از خود، میزبان برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بود که دوره سی و سوم این جشنواره با حواشی متعددی تنها در تهران برگزار شد.

حضور بهرام ریحانی بر صحنه تئاتر

روز یکشنبه 12 بهمن‌ماه 93 بهرام ریحانی که شیمی‌درمانی خود را به منظور حظوردر تمرینات نمایش «بی‌لالا» به کارگردانی یاسر خاسب متوقف کرده بود، در اجرای این نمایش در تالار حافظ روی صحنه رفت.

اظهار نظر وزیر ارشاد در اختتامیه تئاتر فجر سی و سوم

روز یکشنبه 12 بهمن‌ماه 93 علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه سی و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در تالار وحدت متذکر شد: در این سال‌ها چنان که بایسته و شایسته است، حامی تئاتر نبوده‌ایم و آن را در مظلومیت‌اش رها کرده‌ایم.

جشن تولد علی نصیریان در بین دوستان قدیمی‌اش

روز چهارشنبه 15 بهمن‌‌ماه 93 مرکز هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران جشن سالروز تولد علی نصیریان را با حضور همکاران و دوستان این بازیگر با سابقه تئاتر در موزه امام علی (ع) برگزار کرد.

بستری شدن هوشنگ قوانلو در بیمارستان

نیمه دوم بهمن‌ماه 93 هوشنگ قوانلو بازيگر با سابقه سينما و تئاتر به دليل سكته مغزى در بيمارستان پيامبر تهران بسترى شد.

معرفی مدیرکل جدید هنرهای نمایشی

روز سه‌شنبه 21 بهمن‌ماه 93 طی حکمی از سوی علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی شفیعی به عنوان مدیرکل جدید هنرهای نمایشی منصوب شد.

بستری شدن احمد علامه دهر در بیمارستان

زمستان سال 93 احمد علامه‌دهر بازیگر با سابقه تئاتر که در نیمه‌های آذرماه سال گذشته و به هنگام نقش‌آفرینی در مجموعه تلویزیونی «پرده‌نشین» دچار سکته مغزی شده بود، بعد از بستری شدن در بیمارستان در شهرمشهد، برای ادامه درمان به تهران منتقل شد.

اهدای نشان شوالیه ایتالیا به بهروز غریب‌پور

نیمه دوم بهمن‌ماه 93 سفیر ایتالیا طی مراسمی در سفارت این کشور در ایران، نشان شوالیه فرهنگی ایتالیا را به خاطر فعالیت‌ها و تأثیرگذاری‌های بهروز غریب‌پور، به این هنرمند تئاتر اهدا کرد.

اعلام برنامه اجراهای نمایشی تماشاخانه ایرانشهر در سال 94

روز شنبه 2 اسفندماه 93 مجید سرسنگی رئیس تماشاخانه ایرانشهر در نشست رسانه‌ای اعلام برنامه‌های این مجموعه تئاتری در سال 94، ضمن بیان نام هنرمندان و زمان اجرای آثارشان به حضور و اجرای کارگردان‌هایی چون حسن فتحی و مازیار میری اشاره کرد.

آغاز به کار سالن سایه تئاتر شهر با 65 درصد آمادگی

روز دوشنبه 4 اسفندماه 93 عبدالخالق مصدق نماینده تام‌الاختیار مجموعه تئاتر شهر در فاز دوم بازسازی این بنای تئاتری، درباره از سرگیری فعالیت سالن سایه و میزبانی اثری نمایشی تأکید کرد که این سالن با ۶۵ درصد آمادگی فعالیت خود را از سر گرفته است.

درگذشت بهرام ریحانی

روز سه‌شنبه 5 اسفندماه 93 بهرام ریحانی بازیگر جوان پانتومیم ایران بعد از یک سال مبارزه با بیماری سرطان، دار فانی را وداع گفت.

قطع  شدن بیمه طلایی هنرمندان

زمستان سال 93 خبر قطع شدن بیمه طلایی هنرمندان تئاتر به دلیل پرداخت نشدن بدهی دولت باعث نگرانی خانواده تئاتر شد. معاون هنری در اواخر سال و در جشن کانون ملی منتقدان ایران اعلام کرد که مشکل بیمه هنرمندان را از طریق صندوق حمایت از هنرمندان برطرف  خواهد کرد.

جشن 50 سالگی دانشکده سینماتئاتر

روز چهارشنبه 6 اسفندماه 93 با حضور چهره‌های شناخته شده سینما و تئاتری که فارغ التحصیل دانشکده سینماتئاتر دانشگاه هنر طی دهه‌های گذشته بوده‌اند، 50 سالگی این دانشکده هنری در تالار ایوان شمس جشن گرفته شد.

بزرگداشت مصطفی عبدالهی در استودیوی «کوچه»

روز جمعه 8 اسفندماه 93 جشن 44 سالگی گروه تئاتر «کوچه» بروجرد به سرپرستی مصطفی عبدالهی در استودیوی تازه تأسیس «کوجه» برگزار و طی آن از مصطفی عبدالهی تجلیل شد.

وعده بازسازی اداره تئاتر از سوی مدیرکل هنرهای نمایشی

روز یکشنبه 10 اسفندماه 93 طی بازدید سرپرست دفتر طرح‌های عمرانی وزارت ارشاد و مدیرکل هنرهای نمایشی از ساختمان قدیمی و تعطیل شده اداره تئاتر، از آغاز ساخت و ساز تنها مکان تمرین تئاتری‌ها در روزهای پایانی سال گذشته خبر داده شد.

معرفی دبیر جشنواره هفدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی

نیمه دوم اسفندماه 93 داود فتحعلی‌بیگی به عنوان دبیر هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی معرفی شد. وی دبیری دوره شانزدهم این جشنواره را هم بر عهده داشت.

توقف اجرای عمومی نمایش «پاییز»

روز سه‌شنبه 19 اسفندماه 93 مجید سرسنگی رئیس تماشاخانه ایرانشهر اعلام کرد که با مسئولیت خود و به دلیل بداهه پردازی نامتعارف یکی از بازیگران نمایش «پاییز» به کارگردانی نادر برهانی‌مرند که در سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر اجرا می‌شد، اجرای این نمایش را متوقف کرده است.

جایزه کانون ملی منتقدان تئاتر ایران به علی رفیعی و فرهاد آییش

روز شنبه 23 اسفندماه کانون ملی منتقدان تئاتر ایران برگزیدگان خود در سال 92 را به همراه گردهمایی حمایت از هنرمندان بیمار، در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر برگزار کرد که علی رفیعی و فرهاد آییش از جمله برگزیدگان سال 92 تئاتر از نگاه اعضای کانون ملی منتقدان ایران بودند.

قوانین جدید سالن‌های تئاتر شهر از سوی شوراهای هنری مجموعه

روز دوشنبه 25 اسفندماه نشست رئیس مجموعه تئاتر شهر و نمایندگان شوراهای هنری مجموعه با اصحاب رسانه برگزار شد که طی آن نمایندگان شوراهای هنری سالن‌های تئاتر شهر از وضع قوانین جدید به صحنه رفتن آثار در این مجموعه خبر دادند.

کد N774913

وبگردی