آفتاب
گزارش عملکرد نیروهای مسلح ایران در سال 93

پرتلاش، خستگی‌ناپذیر، غرورآفرین و قدرتمند

پرتلاش، خستگی‌ناپذیر، غرورآفرین و قدرتمند

برگزاری دو رزمایش بزرگ، رونمایی از دستاوردهای جدید نظامی، انهدام پهپاد رژیم صهیونیستی، به پرواز درآمدن RQ170 ایرانی، استمرار حضور در آب‌های بین‌المللی و مقابله با دزدان دریایی بخش‌هایی از موفقیت‌های نیروهای مسلح کشورمان در سال 93 بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، ستادکل نیروهای مسلح، ارتش، سپاه و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح سال پرکار و خستگی ناپذیری را پشت سر گذاشتند. در این سال، نیروهای مسلح دستاوردهای نظامی جدیدی را رونمایی کردند. پهپاد اسرائیلی نیز در آسمان کشورمان شناسایی و منهدم شد و ارتش و سپاه دو رزمایش بزرگ در آب های خلیج فارس، دریای عمان و اقیانوس هند را با موفقیت برگزار کردند.

اما یکی از بهترین خبرها در سال 93، پرواز پهپاد RQ170 ایرانی بود همان پهپادی که از مدل پهپاد RQ170 آمریکایی که سالم بر زمین نشانده شد، ساخته شد.

در سال 93 و با جدی شدن تهدید گروه تروریستی داعش در نزدیکی مرزهای غربی کشورمان، ارتش و سپاه با مانور قدرت در مرزها اجازه هیچ گونه تعرضی به مرزهای کشورمان را ندادند. همچنین مقامات نظامی کشورمان ملاقات‌های متعددی با مقامات نظامی کشورهای مختلف داشته و دیپلماسی دفاعی را در دستور کار خود داشتند.

دستاوردهایی از جنس قدرت و غرور

نصب موشک‌هایی با برد بیش از چهار کیلومتر بر روی بالگردهای هوانیروز، زاویه یاب MS4B ، توپ 155 میلیمتری هویزه، توپ 23 میلیمتری سداد، سلاح تک تیرانداز شاهر، سلاح اخگر و محرم ، زره مایع، نمونه‌های ارتقا یافته تانک‌های صمصام، سبلان و ذوالفقار، خودرو دو ونیم تنی نینوا، اولین سامانه شبیه‌ساز هواپیمای شکاری میراژ، سامانه شبیه‌ساز تیراندازی سبک فاتح 12، بازآماد(اورهال)هواپیمای شکاری اف 14 و اف 4، رادار فتح 2، سامانه راداری تلاش، رادار کیهان، پروژه انتقال اطلاعات هادی، رادار دو بعدی آرش 2، سامانه طرح‌های پروازی FIC 2، سامانه دستیار فرمانده با قابلیت نمایش موقعیت دیده‌بان‌ها و دریافت اطلاعات، سامانه فرماندهی و کنترل هوشمند فکور، سامانه ارتباط رادار رسول، تلفیق موشک صیاد 3 به سامانه S200، سامانه راصد 32، اژدر پیشرفته تولید داخلی، ناوشکن دماوند، بالگرد RH مین‌روب، بالگرد SH ضد زیرسطحی و بالگرد AB گشت شناسایی، شناورهای تسلیح شده نیروی دریایی ارتش متشکل از ناوچه کلاس فجر، کلاس شمس و همچنین ناوهای کلاس سریک، افتتاحخط تولید انبوه موشک کروز دریایی ضد ناو برد بلند، هواپیمای جت جنگنده و آموزشی پیشرفته صاعقه 2، رونمایی و تحویل موشک‌های کروز زمینی سومار و موشک‌های بالستیک دوربرد زمین‌به‌زمین قدر و قیام ، پهپاد رهگیر کرار 4، پهپاد فتوگرامتری مهاجر، موشک کروز قدیر، موشک کروز نصر بصیر، سامانه راکتی پرتاب کننده راکت فلق،خودروی تاکتیکی ظفر، پهپاد مسلح به موشک‌های پدافند هوایی، تنها بخشی از دستاوردهای نیروهای مسلح در سال 93 بود که در این سال رونمایی و در رزمایش «محمد رسول الله» ارتش و «پیامبر اعظم 9» سپاه پاسدارن با موفقیت تست شد.

رزمایش هایی با پیام صلح به دوستان و نمایش قدرت به دشمنان

در سال 93 دو رزمایش سراسری در جنوب کشور و درآب های خلیج فارس، دریای عمان و اقیانوس هند توسط ارتش و سپاه برگزار شد و تازه‌ترین دستاوردها و تاکتیک‌های نیروهای مسلح در این رزمایش با موفقیت تست شد البته به جز این دو رزمایش سراسری، چندین رزمایش کوچک‌تر نیز در طول سال توسط ارتش و سپاه برگزار شده بود.

رزمایش مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران با نام «محمد رسول الله» از مدار 10 درجه در شمال اقیانوس هند تا شرق تنگه هرمز در دریا، در استان‌های سیستان - بلوچستان و هرمزگان در خشکی و پهنه 162هزار کیلومتری آسمان برگزار شد. این رزمایش در منطقه‌ای به وسعت دو میلیون و200هزار کیلومتر مربع و معادل 850هزار مایل مربع با حضور یگان‌های نیروی دریایی، نیروی زمینی، نیروی هوایی، پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء و یگان‌های احتیاط بسیج و پایگاه‌های نیروی دریایی سپاه پاسداران مستقر در محدوده رزمایش و طرح ریزی قرارگاه ذوالفقار ارتش جمهوری اسلامی با شعار"نمایش اقتدار، صلح و دوستی پایدار در سایه‌ وحدت اسلامی و منطقه‌ای" طی روزهای چهارم تا دهم دیماه 93 برگزار شد. حضور رئیس جمهوربر ناوشکن جماران در روز پایانی این رزمایش از نکات قابل توجه در این رزمایش بود.

نهمین رزمایش پیامبر اعظم(ص) سپاه نیز از ششم تا هشتم اسفند در تنگه هرمز و آب‌های خلیج فارس برگزار و طی آن بخشی از تجهیزات و تاکتیک‌های نوین عملیاتی در حوزه دریا، زمین، ساحل و موشکی توسط سپاه پاسداران به کارگیری و مورد اجرا قرار گرفت. رئیس مجلس نیز با حضور در منطقه رزمایش، از نزدیک در جریان رزمایش سپاه قرار گرفت.

انهدام هرمس؛ سرانجام تلخ جاسوس پرنده

در دوم شهریور سال 93، روابط عمومی سپاه از انهدام یک پهپاد اسرائیلی در حوالی نطنز خبر داد.

سردار حاجی زاده در تشریح جزییات نفوذ این پهپاد و نحوه ساقط کردن آن اظهار کرد: این هواپیمای بدون سرنشین ساخت رژیم صهیونیستی و از نوع «هرمس» قادر است تا شعاع 800 کیلومتری عملیات انجام دهد .همچنین با یک بار سوخت‌گیری تا 1600 کیلومتر مسافت را طی می‌کند. پهپاد ساقط شده مجهز به دو دوربین جلونگر و پهلونگر است و به دلیل آنکه با هدف جاسوسی طراحی شده امواج رادار را جذب کرده و قابل رهگیری نیست.

فرمانده نیروی هوا فضای سپاه با ارائه توضیحاتی در خصوص نحوه ساقط کردن این پهپاد جاسوسی اظهار داشت: پس از اعلام خبر از سوی شبکه یکپارچه پدافند کشوری که مسئولیت آن با ارتش است و رهگیری توسط رادارهای منطقه، این پهپاد جاسوسی با موشک زمین به هوای پدافند نیروی هوا فضای سپاه ساقط شد.

امیر سرتیپ فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافندهوایی خاتم‌الانبیاء ارتش نیز گفت که این پهپاد از لحظه ورود به کشور شناسایی شد اما اجازه داده شد تا مسیر خود را ادامه دهد و هنگامی که این جاسوس به منطقه هسته‌ای نطنز نزدیک شد، با موشک مورد هدف قرار گرفت.

پرواز RQ170 ایرانی؛ سکته‌ای که کامل شد

در آبان سال 93، سردارعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه در حاشیه مراسم سالگرد شهادت شهید تهرانی‌مقدم از به پروار درآمدن RQ170 ایرانی خبر داد. چند روز بعد فیلم پرواز این پهپاد به نمایش درآمد. این پهپاد مدل ایرانی همان پهپاد آمریکایی بود که در آسمان ایران شناسایی و در یک نبرد الکترونیک پیچیده، سالم به زمین نشانده شد. مقامات آمریکایی در آن مقطع این خبر را تکذیب کردند اما بعد از نمایش این پهپاد در رسانه‌های کشورمان، از مواضع خود عقب نشینی کردند. پس از اعلام خبر به پرواز درآمدن مدل ایرانی این پهپاد، مقامات آمریکایی باز هم از غیرممکن بودن پرواز این پهپاد سخن گفتند اما امیر حاجی‌زاده در مقابل این اظهارات گفت که آمریکایی‌ها با دیدن RQ170 ایرانی سکته ناقص‌شان کامل می‌شود. چند روز بعد فیلم پرواز این پهپاد به نمایش درآمد تا سکته دشمنان کامل شود.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه در تشریح چگونگی ساخت RQ 170 ایرانی گفت: در ساخت این پهپاد در کنار برخی زیرمجموعه‌ها و ایده‌های اصلی هواپیمای آمریکایی، ایده‌های بومی نیز بکار گرفته شد. با به غنیمت گرفتن این هواپیما در واقع به قابلیت‌های پرنده در بخش جاسوسی و پنهانکاری و اطلاعاتی که در آن انباشته شده بود و نیز روش‌هایی که آمریکایی‌ها برای جاسوسی داشتند دست پیدا کردیم.

وی با تشریح مختصات و قابلیت‌های پهپاد RQ 170 ایرانی عنوان کرد: هواپیماها از بدنه، بال عمودی و بال افقی و بال اصلی تشکیل شده‌اند ولی در این نوع هواپیما همه این چهار جزء در بال خلاصه شده‌اند و این به کاهش وزن کمک می کند و با کاهش سرعت واماندگی و مصرف سوخت، مداومت پرواز را افزایش داده و کمک می‌کند این هواپیما ماموریت‌های خود را نسبت به هواپیماهای هم‌اندازه خود و یا در مقایسه با هواپیماهای سنتی که بال افقی، عمودی و دمی دارند بهتر اجرا کند.

استمرار حضور در آب‌های آزاد

نیروی دریایی ارتش چند سالی است که از حوزه خلیج فارس و دریای عمان خارج شده و در آب‌های آزاد حضوری مستمر داشته است تا هم از کشتی‌های تجاری ایران در مقابل تهدیدات دزدان دزیایی محافظت کند و هم پیام آور اقتدار دریایی جمهوری اسلامی ایران باشد البته این حضور منجر به درگیری چند باره نیروی دریایی با دزدان دریایی شد و نداجا علاوه بر نجات کشتی‌های تجاری کشورمان، چندین بار کشتی‌های تجاری سایر کشورها را نیز از چنگ دزدان دریایی نجات داد.

نداجا تاکنون سی و سه ناوگروه به آب‌های آزاد اعزام کرده است. در سال 93، ناوگروه سی و یک و سی‌و دوم نیروی دریایی ارتش، ماموریت خود را در منطقه خلیج عدن، باب المندب و اقیانوس هند به پایان رساندند و ناوگروه سی و سوم نیروی دریایی متشکل از ناو پشتیبانی «بندر‌عباس» و ناو رزمی «نقدی» با عبور از خط استوا وارد نیمکره جنوبی زمین شد. این ناوگروه قبل از ورود به اقیانوس آرام و در حین گشت آموزشی توانست دو نفتکش ایرانی را در محدوده خلیج عدن از چنگ دزدان دریایی نجات دهد.

دیپلماسی دفاعی نظامیان

نیروهای مسلح کشورمان در کنار تلاش‌های خستگی‌ناپذیر درجهت تقویت بنیه دفاعی کشورمان، به دیپلماسی دفاعی نیز توجه داشتند و همزمان با دیپلمات‌ها در عرصه‌های سیاسی، با تقویت دیپلماسی دفاعی به دنبال ایجاد روابط نظامی با کشورهای همسایه و دوست بودند. در این راستا سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در سال 93 با وزرای دفاع کشورهای روسیه، عراق، لبنان، ترکمنستان، آذربایجان، پاکستان و چین دیدار داشت که در این دیدارها قراردادهای همکاری میان ایران و این کشورها به امضا رسید.البته مقامات نظامی ایران به لبنان پیشنهاد یک بسته نظامی به عنوان هدیه را برای مقابله با تهدیدهایی این کشور مطرح کردند که وزیر دفاع لبنان بیان کرد که پذیرش این هدیه نظامی به تایید دولت و مجلس لبنان بستگی دارد. با مخالفت‌هایی که در لبنان برای پذیرش این هدیه مطرح شد، دولت لبنان در سال 93 این هدیه را قبول نکرد.

امیر دریادار حبیب‌الله سیاری هم با مقامات نظامی کشورهای عمان، چین و قزاقستان دیدارهای جداگانه‌ای داشت و رزمایش امداد و نجات نیروی دریایی نیز با کشورهای عمان، چین و پاکستان برگزار شد. ناوگروه‌های نیروی دریایی نیز در دوران ماموریت خود در کشورهای مختلفی مثل پهلو گرفته و با مقامات این کشورها دیدار داشته اند.

انتهای پیام

کد N774894

وبگردی