آفتاب
پورابراهیمی در گفتگو با مهر:

ساختارهای غلط و عدم اهتمام اجازه تحقق کامل شعارهای سال را نمی‌دهد

ساختارهای غلط و عدم اهتمام اجازه تحقق کامل شعارهای سال را نمی‌دهد

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس به بررسی میران تحقق شعارهای هر سال از سوی دولت و مجلس پرداخت.

 عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، با تحلیل چرایی عدم تحقق کامل شعارها و راهبردهای سال توسط مسئولان گفت: مشکل اصلی به ساختار نهادها برمی‌گردد که باید اصلاح شود، اما اصلاح نشده است.

 محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان و راور در گفتگو با خبرنگار مهر، با ارزیابی عملکرد مجلس و دولت در رابطه با میزان تحقق شعار سال ۹۳ (اقتصاد و فرهنگ؛ با عزم ملی و مدیریت جهادی) اظهار داشت: بخش هایی از این هدف تحقق یافته و موضوعات مختلفی پیگیری شده، اما در برخی زمینه ها نیز متاسفانه فاصله زیادی داریم یا کارها به طور نسبی انجام شده است.

وی افزود: در حوزه «کاهش وابستگی بودجه به نفت» کارهای خوبی انجام شده و توافق مجلس و دولت مبنی بر اینکه سهم نفت را در بودجه به «یک سوم» کاهش دهیم، در راستای همین رویکرد جهادی بوده است؛ همچنین در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان و حرکت به سمت درآمدهای ناشی از تجاری‌سازی علم و خلق ثروت نیز برنامه های مناسبی دنبال شده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: در بخش هایی نیز متأسفانه حرکت خوبی انجام نشده؛ از جمله در رابطه با «کاهش تصدی‌گری دولت در اقتصاد» که دغدغه همیشگی مقام معظم رهبری نیز بوده است، شاهد اقدام خاصی نبوده‌ایم؛ رهبر انقلاب اخیرا نیز مجددا یکی از چالش های اصلی اقتصاد کشور را دولتی بودن آن عنوان کرده اند و در این رابطه می‌توانیم اذعان کنیم که نه تنها اتفاق خاصی نیفتاد که حتی شرایط، بدتر از شرایط پیش از ابلاغ سیاست‌های اصل ۴۴ شده است که برای این مسئله باید راهکاری ارائه شود.

پورابراهیمی تاکید کرد: مشکل اصلی در این رابطه به ساختار نهادها برمی‌گردد که باید اصلاح شود، اما اصلاح نشده است؛ البته تلاش همگان بر این بوده که شعار سال به طور کامل تحقق یابد و آنچه که در توان مجلس و دولت نیز بوده بکار گرفته شده، اما اینکه بگوییم کارنامه موفقی برجای مانده، معتقدیم این طور نیست و عملکردها نسبی بوده است.

وی در رابطه با چرایی عدم تحقق قابل قبول شعارهای سالانه تصریح کرد: گستردگی موضوعات، تعدد مشکلاتی که دولت و مجلس در بخش های مختلف با آنها درگیر هستند و محدودیت منابع و مشکلات ناشی از مسائل بیرونی، از مهمترین عوامل تحقق نسبی اهداف سال است، اما اینکه همه اهتمام داشته باشند و موضوعات را پیگیری کنند، باید گفت این مسائل پیگیری شده است.

برخی گروه‌های خاص وضعیت موجود اقتصاد را بیشتر می‌پذیرند

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس ادامه داد: گاهی اوقات نیز در جاهایی شاید به دلایل مختلف وضعیت موجود اقتصاد بیشتر مورد پسند گروه‌های خاص باشد تا اینکه یک فضای با رویکرد منطقی و مثبت اقتصادی ایجاد شود، هر چند این افراد که خیلی کم هستند.

وی در رابطه با گلایه های چند باره رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه با صحبت‌های رهبری به صورت شعاری و همایشی برخورد نشود، گفت: در این رابطه می‌توان گفت شاید اهتمام عملیاتی نسبت به برخی از مسائل در بدنه دولت نیست یا در مجلس نیز شاید آنچه که لازمه کار برای رفع برخی از مشکلات از جمله فساد اقتصادی است، به صورت جدی و جهادی عملیاتی نشده است.

تأثیر اجرای «قانون مبارزه با قاچاق» بر حمایت از تولید داخلی

پورابراهیمی به عدم اجرای برخی از قوانین و تاثیر آن در عدم تحقق شعار سال اشاره کرد و اظهار داشت: اگر دولت «قانون مبارزه با قاچاق» را اجرا کند بسیاری از مولفه های حمایت از تولید داخلی در همین قانون وجود دارد و دیگر نیاز به کار خاصی نیست؛ اینها نمونه هایی از ضعف های اجرایی است که خود را نشان می‌دهد و البته در مواردی نیز قوانین باید اصلاح شود که در این رابطه به میزانی که در توان مجلس و دولت بوده، اقدام شده است اما قطعا کفایت نمی‌کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در عین حال تأکید کرد: در فرمایشات مقام معظم رهبری نیز به این نکته اشاره شده است که این موضوعات، نامگذاری ها و اهداف، ظرف یک سال قابل تحقق نیست و به نظر می‌رسد بیشتر جنبه الگوسازی دارد؛ به هر حال، این‌ها مسائل پایه ای است که در یک سال به طور کامل محقق نمی‌شود، ولی مجلس و دولت باید جهت حرکت خود را بر اساس آنها مشخص کنند.

وی در همین رابطه به برخی از قوانین مصوب مجلس در سال ۹۳ اشاره و خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی در سالی که گذشت سه قانون مهم را در راستای عمل به فرمایشات رهبر معظم انقلاب تصویب کرد که شامل قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر، قانون مربوط به انضباط مالی و قانون بودجه ۹۴ با رویکرد جدید بوده است.

کد N774885

وبگردی