آفتاب
تلخ و شیرین های دانشگاه در ۹۳؛

چهره هایی که دانشگاه را ترک کردند/ آموزش عالی به ثبات رسید

چهره هایی که دانشگاه را ترک کردند/ آموزش عالی به ثبات رسید

سال ۱۳۹۳ تلخی ها و شیرینی های خود را برای دانشگاهیان داشت از رحلت رئیس دانشگاه امام صادق (ع) تا رای اعتماد به وزیر علوم و آرامش در آموزش عالی.

به گزارش خبرنگار مهر، دانشگاه های سراسر کشور در سال ۱۳۹۳ با رخداد های تلخ و شیرینی مواجه بودند دانشجویانی که در سال ۹۳ از میان دوستانشان رفتند، حوادثی که برای دانشگاه ها و دانشجویان اتفاق افتاد و کام آنها را تلخ کرد، البته رخدادهایی هم بود که کام دانشجویان و دانشگاهیان را شیرین کرد.

رحلت آیت الله مهدوی کنی رئیس دانشگاه امام صادق (ع)

یکی از اتفاقات تلخ در سال ۹۳ برای دانشجویان دانشگاه امام صادق بیماری و رحلت آیت الله مهدوی کنی رئیس وقت این دانشگاه بود.

مقام معظم رهبری در مورد آیت الله مهدوی کنی فرمودند: این انسان بزرگ و پرهیزگار، همه‌ی وزن وزین خود را در همه‌ی حوادث این دهها سال در کفه‌ی حق و حقیقت نهاد و در دفاع از راه و سیره‌ی انقلاب و نظام، کوتاهی نورزید. رحمت و رضوان الهی بر روان پاک او باد.

درگذشت پدر علم حقوق

دکتر ناصر کاتوزیان استاد بازنشسته دانشگاه تهران و پدر علم حقوق ۱۱ شهریور ماه ۱۳۹۳ در گذشت.

وی کتب و مقالات بسیاری در حوزه حقوق مدنی تالیف کرده بود و لقب پدر علم حقوق ایران را داشت. کاتوزیان یکی از نویسندگان اصلی پیش‌نویس اوليه قانون اساسی جمهوری اسلامی بود که با رفتنش در سال گذشته کام بسیاری از دانشگاهیان را تلخ کرد.

اختلاف ۴۰ هکتاری ۲ دانشگاه

در سال ۹۳ ، ۲ دانشگاه علوم پزشکی شیراز و دانشگاه شیراز بر سر زمین ۴۰ هکتاری اختلافاتشان به جایی رسید که ۱۳ عضو هیئت ممیز دانشگاه شیراز استفاء دادند و هر دانشگاه شروع به نامه نوشتن به رئیس جمهور کرد.

تا جایی که پای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور نیز به دعوای این دو دانشگاه باز شد و رئیس دانشگاه شیراز در گفتگو با مهر اعلام کرد: وزیر علوم از مواضع دانشگاه شیراز دفاع می کند، این اختلاف باعث اختلال در امور دانشگاه شیراز شد و تا آخرین روزهای سال نیز ادامه داشت.

مسمومیت ۳۰۰ دانشجوی شیرازی

حدود ۳۰۰ نفر از دانشجویان دانشگاه صنعتی شیراز روز سه شنبه ۱۲ اسفندماه به دلیل مصرف غذای دانشگاه دچار مسمومیت شدند، سال گذشته نیز تعدادی از دانشجویان دانشگاه شیراز بر اثر مصرف غذای سلف سرویس پردیس ارم دچار مسمومیت شدند.

معاونت دانشجویی دانشگاه شیراز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: عامل بیماری، عفونت میکروبی تشخیص داده شده است که علت انتقال آن می‌تواند انسان و عدم رعایت موارد بهداشتی باشد و این در حالی است که تعدادی از دانشجویان بیمار اصلا از سلف‌سرویس دانشگاه استفاده نکرده بودند.

اعطای فرصت مطالعاتی به دانشجویان ایرانی در مراکز تحقیقاتی برتر جهان

ستاد راهبری توسعه علوم و فناوری شناختی که یکی از ستادهای ۱۴گانه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در نظر دارد تا فرصت های مطالعاتی یک ساله ای را به دانشجویان برتر دوره دکتری تخصصی و یا دستیاری تخصصی پزشکی اعطا کند.

این فرصتهای مطالعاتی، هزینه‌های سفر و اقامت دانشجویان را برای تکمیل تحقیقات رساله دکتری خود در یکی از مراکز تحقیقاتی برتر جهان تأمین می کند.

همایش تجلیل از دانشجویان برتر ایرانی در ترکیه

سومین همایش دانشجویان ایرانی مقیم ارزروم ترکیه و مراسم تجلیل از دانشجویان برتر ایرانی دانشگاه آتاتورک این شهر توسط وابستگی فرهنگی سرکنسولگری ایران و با حضور نماینده مقام معظم رهبری برگزار شد.

اعطای جایزه تحصیلی به بیش از ۳ هزار دانشجوی استعداد برتر

معاون توسعه مدیریت و منابع بنیاد ملی نخبگان از اعطای جایزه تحصیلی به بیش از ۳ هزار نفر از دانشجویان صاحب استعداد برتردانشگاه های سراسری مختلف کشور طی دو فصل پاییز و زمستان خبر داد.

جوایز تحصیلی به دانشجویان مستعد در چهار دسته آموزش، پژوهش، فناوری و فرهنگ و هرکدام به نام یکی از دانشمندان اسلامی- ایرانی اعطاء می‌شود.

جشن ۸۰ سالگی دانشگاه تهران

 دانشگاه تهران  ۱۱ اسفند ماه ۱۳۹۳ هشتادمین سال تصویب قانون تاسیس دانشگاه تهران برگزار شد در این مراسم شخصیت های مهم سیاسی فرهنگی که پیش از این در دانشگاه تهران تحصیل یا تدریس می کردند حضور داشتند ، در این مراسم از اسکناس ۵ هزار تومانی با نقش سردر دانشگاه تهران نیز رونمایی شد.

رای اعتماد به فرهادی، آرامش پس از طوفان

سال ۱۳۹۳ سال پر التهابی برای وزارت علوم تحقیقات و فناوری بود این وزارت خانه در مقطعی استیضاح فرجی دانا را به خود دید و در ادامه عدم رای اعتماد به وزاری پیشنهادی دولت را شاهد بود و بالاخره آخرین وزیر پیشنهادی رئیس جمهور یعنی محمد فرهادی موفق شد از مجلس رای اعتماد بگیرد تا وزارت علوم به آرامش پس از طوفان برسد.

کد N774657

وبگردی