آفتاب

واکنش های جهانی به حمله نظامی عربستان به یمن

واکنش های جهانی به حمله نظامی عربستان به یمن

عربستان سعودی چهارشنبه شب هواپیماهای جنگی خود را برای بمباران مواضع کمیته های مردمی در عملیاتی که بنابراعلام ریاض در آن بیش از 10 کشور حضور دارند،‌ اعزام کرد.این حمله واکنش هایی زیادی در پی داشت که از نظر می گذرانید.

به گزارش خبرانلانی روز چهارشنبه عربستان در یک رشته عملیات هوایی به صنعا پایتخت یمن حمله کرد این حمله تا کنون 25 شهید از جمله کودک و زن بر جای گذاشته است. در همین حال رسانه های مهم جهان تیتر یک خود را اختصاص به این موضوع دادند و از واکنش های گسترده بین المللی خبر دادند که این واکنش ها بیشتر حمایت از این جنگ ظالمانه بود تا مخالفت. در این میان تنها کشور چین و روسیه به شدت اعلام انزجار کرده اند و همین طور بشار اسد مخالفت سرسخت خود را اعلام کرده است.

در گزارش ذیل واکنش های کشورهای جهان را از نظر می گذارنید:

کاخ سفید

تسنیم به نقل از پایگاه خبری المیادین گزارش داد،‌ کاخ سفید لحظاتی قبل اعلام کرد در جنگ کشورهای عربی برضد یمن ارتش آمریکا و نظامیان این کشور به صورت مستقیم در حمله به یمن حضور و مشارکت ندارند.

گفته می شود باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا بامداد امروز ضمن حمایت از تصمیم عربستان سعودی مبنی بر حمله به یمن از حمایت لجستیکی و اطلاعاتی آمریکا از تجاوز به خاک یمن خبر داده است.

کاخ سفید همچنین از تشکیل اتاق عملیات به ریاست باراک اوباما رئیس جمهور این کشور خبر داد.

جان کری

وزیر خارجه آمریکا در تماس تلفنی با وزرای خارجه کشورهای عربستان، امارات، کویت، بحرین و عمان از حملات هوایی سعود به یمن حمایت کرده است.

بامداد پنج‌شنبه سفیر عربستان در آمریکا از آغاز عملیات «توفان قاطع» برای تجاوز نظامی به حریم یمن خبر داد و اعلام کرد که این عملیات بامداد پنجشنبه ساعت 24 به وقت عربستان سعودی با دستور ملک سلمان شاه این کشور آغاز شده است.

انگلیس

خبرگزاری صدا و سیما به نقل از العربیه گزارش داد دولت انگلیس از عملیات نظامی عربستان سعودی علیه حوثی ها (انصارالله) در یمن حمایت کرد.

همچنین رویترز روز پنجشنبه به نقل از مقامات انگلیسی اعلام کرد: اقدامات اخیر حوثی ها و گسترش فعالیت های آنها در یمن، «نشانه دیگری دال بر بی احترامی آنها به فرآیند سیاسی» است.

ترکیه

در همین حال شبکه العربیه در خبری فوری گزارش داد: ترکیه از عملیات نظامی عربستان سعودی علیه حوثی ها در یمن حمایت کرد.

روسیه

خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک از مسکو گزارش داد، وزارت امور خارجه روسیه در پایگاه اینترنتی خود از گروه های درگیر در یمن درخواست کرد فعالیت های نظامی را متوقف کنند.
در این بیانیه آمده است: «ما معتقدیم همه طرفهای درگیر در یمن و متحدان خارجی آنها باید هرگونه فعالیت نظامی را متوقف کنند و از هرگونه تلاش برای رسیدن به اهداف خود از راههای نظامی دست بکشند. از نظر ما تضادهای جدی در یمن تنها با گفتگوی ملی قابل حل خواهد بود».

فرانسه

در همین حال پایگاه خبری النشره به نقل از وزارت امور خارجه فرانسه اعلام کرد عملیات «طوفان قاطعیت» در پاسخ به درخواست مقامات مشروع یمن صورت گرفته است.

پاکستان

همچنین پاکستان در واکنشی متفاوت اعلام کرد تقاضای عربستان سعودی را برای شرکت در مداخله نظامی در یمن برای حمایت از عبد ربه منصور هادی رئیس جمهوری این کشور، بررسی می کند.
تسنیم اسلم سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان در مصاحبه هفتگی خود اعلام کرد:«تایید می کنم که عربستان سعودی با ما تماس گرفته است . مسئله در دست بررسی است و این همه آن چیزی است که فعلا می توانم بگویم.»

سودان

سودان روز پنجشنبه تایید کرد به مداخله تحت رهبری عربستان سعودی در یمن به منظور جلوگیری از پیشروی کمیته های مردمی وابسته به جنبش انصارالله در عدن ملحق شده است.

چین

در همین حال ایسنا به نقل از سایت اینترنتی النشرة گزارش داد، سخنگوی وزارت خارجه چین با اظهار نگرانی شدید این کشور نسبت به اوضاع یمن در پی تجاوز کشورهای عربی، در کنفرانسی خبری عنوان داشت: چین تمامی طرف‌ها را به پایبندی به قطعنامه‌های شورای امنیت درخصوص یمن و حل و فصل درگیری‌ها از طریق مذاکرات فرا می‌خواند.

 سعد حریری

از سوی دیگر، سعد حریری، رهبر جریان المستقبل و نخست وزیر پیشین لبنان در اقدامی خصمانه گفت: تصمیم پادشاه عربستان برای مداخله نظامی در یمن تصمیمی "شجاعانه و حکیمانه" است.

وی مدعی شد که مردم یمن از مداخله نظامی عربی در کشورشان حمایت می‌کنند.


علمای فلسطین

 در همین حال، محمد الموعد،‌ سخنگوی شورای علمای فلسطین در لبنان در بیانیه‌ای "جنگ‌های ویران‌گر را که به کشورهای عربی ما که آخرین آن، در یمن صورت گرفته است"،‌ محکوم کرد.

وی از عربستان سعودی خواست تا حملات خود را برای جلوگیری از وقوع فتنه‌ای که درصورت رخ دادن همگان را می‌سوزاند، متوقف کند.

محمد الموعد گفت: این درگیری‌هایی که در منطقه صورت می‌گیرد، با هدف تقسیم منطقه و وارد کردن آن به بحبوحه‌ی جنگ مذهبی و طائفه‌ای از طریق‌ روش‌های مستقیم و غیر مستقیم است.

وی تصریح کرد: ما از همگان می‌خواهیم تا این جنگ را که آمریکا،‌غرب و صهیونیست‌ها آن را برای تقسیم منطقه ترسیم کرده‌اند، متوقف کنند.

 ائتلاف مخالفان سوریه

در همین حال،‌ شبکه العربیه در خبری فوری گزارش داد که ائتلاف مخالفان سوریه حمایت خود را از عملیات "طوفان کوبنده" اعلام کرده است.

این تشکیلات مخالفان سوری که از حمایت غرب برخوردار است، همچنین حمایت خود را از عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری مستعفی یمن اعلام کرد.

عمان

تسنیم به نقل از الوطن، تمام کشورهای عرب عضو شورای همکاری خلیج فارس به جز سلطان نشین عمان با صدور بیانیه ای مشترک از نبرد علیه  یمن حمایت کردند.

مسقط بر خلاف دیگر کشورهای عرب عضو شورای همکاری خلیج فارس از مشارکت در نبرد برضد حوثی ها و تجاوز به خاک یمن مخالفت کرد و حاضر نشد در این تجاوز عربی و غربی مشارکت و حضور داشته باشد.

 عراق

وزارت خارجه عراق در بیانیه‌ای حمله نظامی عربستان به یمن را غیر قابل قبول خواند.

تشکیلات خودگردان

شبکه خبری اسکای‌نیوز نوشت محمود عباس، رئیس‌ تشکیلات خودگردان فلسطین، از حمله عربستان سعودی به یمن حمایت کرد.

سوریه

سوریه، حمله نظامی به یمن را «تجاوزی آشکار» توصیف کرد.

 اتحادیه عرب

فارس به نقل از ارم نیوز گزارش داد: اتحادیه عرب حمایت کامل خود از دولت‌های خلیج (فارس) در جنگ آینده خود علیه حوثی‌ها را اعلام می‌کند؛ حوثی‌هایی که علیه رئیس‌جمهور قانونی یمن کودتا کردند.

عربستان سعودی چهارشنبه شب هواپیماهای جنگی خود را برای بمباران مواضع کمیته های مردمی در عملیاتی که بنابراعلام ریاض در آن بیش از 10 کشور حضور دارند،‌ اعزام کرد.

49261

کد N774522

وبگردی