آفتاب
یک کارشناس مسائل خاورمیانه:

استقلال یمن، مخالفان حکومت‌های مردمی را نگران کرده است

استقلال یمن، مخالفان حکومت‌های مردمی را نگران کرده است

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: استقلال یمن و عدم وابستگی آن به بقیه کشورهای منطقه، مایه نگرانی کشورهایی است که سیستم حکومتی و نظامی‌شان مخالف با هرگونه حکومت مردمی است.

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: استقلال یمن و عدم وابستگی آن به بقیه کشورهای منطقه، مایه نگرانی کشورهایی است که سیستم حکومتی و نظامی‌شان مخالف با هرگونه حکومت مردمی است.

محمد ایرانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، ‌درباره حمله شب گذشته عربستان و تعدادی از کشورها به یمن گفت:‌ این مساله را باید از دو دیدگاه مورد بررسی قرار داد. اول از این دیدگاه که عربستان به عنوان یک واحد سیاسی در منطقه خاورمیانه، احساس می‌کند وضعیت فعلی یمن و تسلط جریان‌های مردمی و انقلابی که در حال شکل‌گیری هستند، روند آینده یمن را به سمتی می برند که منافع عربستان در آن وجود ندارد؛ لذا انگیزه خود عربستان در این رابطه مدنظر است که این اقدام را پایه‌ریزی کرد و دوم از دیدگاه منطقه‌ای و بین‌المللی است.

وی ادامه داد:‌به نظر می‌رسد احساس عربستان بر این است که معادلات منطقه به هم ریخته و تحولات در یمن موجب شده تا مثل بسیاری دیگر از کشورها که نفوذ عربستان درآنها کاهش یافته و وضعیت خوبی در آنها ندارد، این نگرانی ایجاد شود که تحولات یمن هم جایگاهش را از بین ببرد هم‌چنین این مساله موجب شده تا نگرانی‌های آینده عربستان افزایش یابد چون این کشور مرزهای گسترده و مشترکی با یمن دارد و حضور گسترده یمنی‌ها در این کشور، نگرانی‌های امنیتی آن را در آینده افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد یکی از دلایلی که عربستان به این اقدام دست زده این است که این کشور با هر گونه تحرک انقلابی که توسط مردم منطقه شکل می‌گیرد از ابتدای شکل گیری، مخالف بوده است.

این کارشناس مسایل خاورمیانه تصریح کرد: در رابطه با دیدگاه منطقه‌ای و بین‌المللی هم باید گفت به لحاظ بین‌المللی بسیاری از قدرت‌ها و کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای از این که در عبور و مرور تنگه باب‌المندب و منطقه بسیار استراتژیک ورود به دریای سرخ، یمن به ویژه عدن و شهرهای جنوبی این کشور نقش بسیار مهمی در کنترل امنیت این منطقه حساس دارند، این به طور کلی احتمالا مایه نگرانی بسیاری از دولت‌های غربی نیز شده است، لذا یک هماهنگی و همسویی بین نگاه‌های دو طرف وجود دارد.

وی درباره دلیل هم‌سویی برخی کشورهای حاشیه دریای سرخ در این عملیات نیز گفت: این امر می‌تواند به دلیل مخالفت این کشورها با تسلط هرگونه جریان‌های مردمی از جمله انقلاب مردمی یمن باشد چرا که اگر آن‌ها بر این سواحل سلطه یابند و بتوانند کنترل تردد را بر عهده بگیرند، این امر می تواند برای این دولت‌ها خطرناک و چراغ قرمزی هم از طرف عربستان و هم از سوی سایر کشورهای منطقه‌ای به ویژه کشورهایی که در حاشیه دریای سرخ و باب المندب قرار دارند، باشد.

ایرانی گفت: استقلال یمن و عدم وابستگی آن به بقیه کشورهای منطقه، با توجه به شرایط گذشته و ضعف اقتصادی و مالی آن و هم‌چنین پایبندی نظام‌های گذشته یمن به برخی از کشورهای منطقه از جمله عربستان، حتما برای آن‌ها این نگرانی را دارد که اگر در یمن دولت مستقلی ایجاد شود که عمدتا مردم در راس کار باشند و انتخاباتی هم شکل بگیرد، این امر مایه نگرانی کشورهایی است که سیستم حکومتی و نظامی‌شان مخالف با هرگونه حکومت مردمی است.

وی درباره تاثیر حمله عربستان بر حوزه خاورمیانه گفت:‌ وضعیت در یمن به سمت ثبات پیش می‌رفت، یعنی با حضور نیروهای مردمی در سایر نقاط یمن و ایجاد یک وضعیت با ثباتی که صنعا بتواند این وضعیت را مدیریت کند و آرامش را به کشور بازگرداند، به تدریج مایه نگرانی عربستان و بقیه حوزه‌های پیرامونی یمن بود. اینکه اگر ثبات در آنجا برقرار شود و یک حکومت مردمی در آنجا شکل گیرد، مایه تهدید کشورهای همسایه یمن خواهد بود به این امر کمک می‌کند که بی ثباتی در یمن پا برجا بماند و در واقع دخالت عربستان کمک کند که این ثبات شکل نگیرد چرا که شکل گیری ثبات با حضور نیروهای مردمی و جریان انصار الله به سود منافع عربستان نخواهد بود و این طبیعی است که در چنین وضعیتی باید بی ثباتی مجددا شکل بگیرد و استقرار امنیتی در کشور به وجود نیاید و درگیری‌ها ادامه داشته باشد.

به گفته ایرانی، به نظر می رسد کمک‌های قبلی تسلیحاتی و مالی عربستان در کمک به برخی از گروه‌های یمنی جواب نداده و بنابراین این کشور مجبور به دخالت مستقیم نظامی در یمن شده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا همزمانی این حمله با انجام مذاکرات هسته‌ای می تواند تلاشی از سوی عربستان برای به نتیجه نرسیدن مذاکرات باشد، گفت: تلاش‌های عربستان در گذشته برای سنگ‌اندازی و ممانعت از رسیدن به هر گونه توافق بین ایران و 5+1 می‌تواند بهترین دلیل بر این امر باشد. هم‌چنین اقدام همزمان عربستان به حمله هوایی به یمن هم می‌تواند نیم نگاهی به احتمال توافق داشته باشد و این نگرانی که ممکن است از نظر عربستان، وضعیت یمن موجب تقویت موقعیت جمهوری اسلامی در مذاکرات شود و جمهوری اسلامی بتواند محکم‌تر در مذاکرات برخورد کند و خواست مردم ایران را به کرسی بنشاند اما در عین حال تلاش دارد که به هر حال این معادله به نوعی پیش برود که وضعیت ایران غیر از صحنه‌های منطقه‌ای، حتی در بقیه صحنه‌های سیاسی هم تحت تاثیر قرار گیرد.

انتهای پیام

کد N774494

وبگردی