آفتاب

بوکوحرام از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند

بوکوحرام از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند

یکی از مقام‌های ارشد نیجریه با اعلام اینکه شبه‌نظامیان بوکوحرام در پی حمله نیروهای چندملیتی از مواضع خود عقب‌نشینی می‌کنند، از تعدادی غیرنظامی به عنوان سپر انسانی بهره می‌برند تا از حملات نیروهای خارجی در امان بمانند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، مایک اومری، دبیر کل "آژانس ملی گرایش" در نیجریه به تعداد غیرنظامیانی که گروه بوکوحرام برای ایجاد سپر انسانی استفاده می‌کند اشاره‌ای نکرد اما با اشاره به گزارش‌هایی از مقام‌ها در منطقه‌ای واقع در مرز نیجر گفت: برخی تعداد این غیرنظامیان را از 300 تا 500 نفر اعلام کردند. با این حال تحقیقات درباره تعداد افرادی که بوکوحرام از آنها به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند، ادامه دارد.

این مقام ارشد دولت نیجریه ادامه داد: همزمان با پیشرفت نیروهای چندملیتی، شبه‌نظامیان بوکوحرام از مواضع خود عقب‌نشینی کرده‌اند.

سفیر جمهوری چاد در سازمان ملل نیز این مساله را تایید کرد که سربازانی از این کشور و نیجر هم‌اکنون در "داموساک" واقع در مرز نیجر شواهدی از یک گور دسته جمعی را کشف کرده‌اند.

این گروه شبه‌نظامی زمانی در راس خبرها قرار گرفت و باعث خشم بین‌المللی شد که سال گذشته میلادی 276 دختر دانش‌آموز را از شمال شرق نیجریه ربود. تعدادی از این دختران در روزهای نخست اسارتشان موفق شدند فرار کنند و هم‌اکنون 219 نفر از آنها مفقود هستند و سرنوشتشان نامعلوم است.

مقابله دولت نیجریه با این گروه شبه‌نظامی و سایر گروه‌های افراطی یکی از مسائل مهم در انتخابات ریاست‌جمهوری نیجریه محسوب می‌شود که قرار است روز شنبه برگزار شود.

گفتنی است که درگیری‌ها و خشونت‌ها در نیجریه تاکنون باعث فرار بیش از 192 هزار تن از این کشور و رفتن به جمهوری کامرون، چاد و نیجر شده است. همچنین آژانس آوارگان سازمان ملل اعلام کرده بحران مذکور در نیجریه نیازمند حمایت جامعه بین‌الملل است و این آژانس از جامعه بین‌الملل می خواهد تا به آوارگان نیجریایی کمک بیشتری کند.

آنتونیو گوترس، کمیسیونر آوارگان سازمان ملل نیز اعلام کرده که این آژانس به کامرون که میزبان 33 هزار آواره نیجریایی است، کمک بیشتری می‌کند.

انتهای پیام

کد N774390

وبگردی