آفتاب

هاشمی: ایرانیزه شدن کالاهای مصرفی مورد توجه قرار گیرد

هاشمی: ایرانیزه شدن کالاهای مصرفی مورد توجه قرار گیرد

رییس کمیسیون عمران مجلس، حفظ استقلال کشور را نیازمند احیا و تقویت توانمندی‌های اقتصادی عنوان و تاکید کرد که اگر ما توانایی‌های لازم برای اداره کشور را داشته باشیم در مذاکرات هسته‌ای هم درخشش بهتری خواهیم داشت.

سید مهدی هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در نخستین روز سال نو در مشهد اظهار کرد: ما می‌بینیم که هر سال هدف‌گذاری‌هایی توسط رهبری در ابتدای سال مطرح می‌شود، از جمله مسئله اقتصادی که ایشان به آن اشاره کردند نقطه قابل تاملی است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد اما متاسفانه بعضا در مورد آن غفلت شده است.

وی با تاکید بر اینکه اقتصاد و معیشت مردم باید در اولویت کار مسئولان قرار گیرد اضافه کرد:‌اشتغال، سرمایه‌گذاری و تقویت تولید حلقه‌های یک زنجیر به هم پیوسته است که باید مورد توجه قرار گیرد واینکه ایشان مجددا امسال بر لزوم توجه به رونق اقتصادی تاکید کردند نشان می‌دهد اقدامات انجام شده در این زمینه کافی نبوده است.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به تعیین شعار سال از سوی رهبری به عنوان سال همدلی و همزبانی دولت و ملت گفت: این مسئله باید در تقویت بعد اقتصادی و فرهنگی مورد توجه قرار گیرد زیرا اگر ما در مسائل اقتصادی آن طور که باید توانمندی‌های لازم را نداشته باشیم و به اهداف لازم دست پیدا نکنیم، طبیعتا در بخش‌هایی مثل اشتغال جوانان، ازدواج و مسکن آن‌ها دچار بحران خواهیم شد بنابراین این اقدامات باید در سال جاری با توجه و دقت بیشتری پیگیری شود.

هاشمی حمایت از تولید داخل را نیز مورد تاکید قرار داد و اضافه کرد: ما باید از سویی ایرانیزه شدن کالاها و مواد مصرفی را مورد توجه قرار دهیم و از سوی دیگر کیفیت و قیمت محصولات داخل را نیز به شکل متناسب تعیین کنیم.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم دولت در راس دستگاه‌های اجرایی کشور پرچم اهداف تعیین شده باشد و این مسائل را به صورت جدی دنبال کند و ملت هم همراه و پشتیبان دولت باشند تا بتوانیم هرچه سریع‌تر مشکلات کشور را مرتفع کنیم.

رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی حفظ استقلال کشور را نیازمند تقویت و احیای توانمندی‌های کشور در بخش اقتصادی دانست و افزود: اگر ما توانایی لازم را برای اداره کشور داشته باشیم در مذاکرات هسته‌ای هم می‌توانیم درخشش بهتری پیدا کنیم، در این صورت غربی‌ها هم می‌دانند فشارهایی که بر ما وارد می‌کنند اثرگذار نخواهد بود.

این نماینده مجلس با اشاره به اهمیت تقویت توانمندی‌های اقتصادی، نظامی و علمی کشور گفت: ما هر گاه در مسائل علمی و نظامی پیشرفت کرده‌ایم، توانسته‌ایم توانایی‌هایمان را به اثبات برسانیم اما متاسفانه در مسائل اقتصادی خصوصا در بخش تولید ضعف‌های زیادی داریم. باید سیاست‌های استعماری که ریشه در پیش از انقلاب دارد و کشور ما را به یک کشور مصرف کننده، وارد کننده و متکی به اقتصاد کشورهای دیگر تبدیل کرده، اصلاح کنیم و نگاه سیاست‌مداران نیز در راستای تقویت تولید و اتکای به داخل باشد.

هاشمی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری‌ها و سیاست‌های بانکی کشور باید در راستای تقویت تولید سامان پیدا کند، ادامه داد: تا وقتی سود بانکی ما بیش از 20 درصد باشد و از سویی سود سرمایه‌گذاری در بخش تولید حداکثر 10 تا 15 درصد باشد، طبیعتا سیاست‌های تولید ما نتیجه لازم را نخواهد داشت، لذا باید سود اصلی را به بخش تولید ببریم. در این صورت هم هزینه‌های مصرفی کاهش می‌یابد و هم اشتغال افزایش پیدا می‌کند، کما اینکه در واردات هم ما به صورت چند جانبه متضرر می‌شویم.

وی با تاکید بر لزوم اصلاح سیاست خام‌فروشی نیز گفت: ما باید تولیدات‌مان را به بهترین شکل در داخل فرآوری کنیم و آن‌ها را به خارج از کشور عرضه کنیم، البته تولید کنندگان ما هم باید اعتماد از دست رفته‌ای که شاید بخشی به خاطر بی‌توجهی تولید کنندگان باشد و بخش قابل توجهی به دلیل تبلیغات گسترده رسانه‌های بیگانه است را اصلاح کنیم ضمن اینکه تولید کنندگان باید کیفیت را هم در نظر بگیرند و سودآوری را به شکل بلندمدت ببینند و رسانه‌ها نیز باید برای حمایت از تولید داخل تلاش کنند.

رییس کمیسیون عمران مجلس در پایان ابراز امیدواری کرد که کشورمان بتواند همان طور که در بخش‌های مختلف بعد از انقلاب در سطح منطقه و عرصه بین‌الملل پیشتاز بوده در بخش اقتصادی نیز به شان و جایگاه مورد انتظار ایران دست یابد.

انتهای پیام

کد N774358

وبگردی