آفتاب

سفر سیاستمداران ترکیه به واشنگتن و نگرانی از قطعنامه ارامنه

سفر سیاستمداران ترکیه به واشنگتن و نگرانی از قطعنامه ارامنه

گروهی از سیاستمداران ترکیه که نگران پیش‌نویس قطعنامه‌ای درباره به رسمیت شناختن قتل‌عام ارامنه در مجلس نمایندگان آمریکا هستند، به واشنگتن سفر کرده‌اند تا از عدم تصویب این قطعنامه اطمینان حاصل کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت، جمیل چیچک، رئیس پارلمان ترکیه امروز (چهارشنبه) وارد واشنگتن شد و قرار است با همتای خود در مجلس نمایندگان آمریکا دیدار کند.

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه نیز قرار است پیش از 24 آوریل به واشنگتن سفر کند. 24 آوریل تاریخ رسمی بزرگداشت قتل‌عام ارامنه به دست ترک‌های امپراتوری عثمانی است.

آنکارا و واشنگتن بر روی دیدار آتی توافق کرده‌اند اما تاریخ دقیقی در ماه آوریل برای برگزاری نشست تعیین نشده است. پیش‌نویس قطعنامه به رسمیت شناختن قتل‌عام ارامنه از سوی قانونگذارانی همچون رابرت دولد از جمهوری‌خواهان ایالت ایلینوی و قانونگذاران دموکراتی همچون دیوید پالادائو و آدام شیف و نیز فرانک پالونه حمایت شده است.

پیش‌نویس این قطعنامه از باراک اوباما می‌خواهد تا کشتار 1915 را به عنوان قتل‌عام به رسمیت بشناسد. این پیش‌نویس در ابتدا در کمیته روابط خارجی بحث و درخصوص آن رای‌گیری می‌شود و پس از آن به مجلس نمایندگان آمریکا برده می‌شود. هم‌اکنون 46 قانونگذار از این پیش‌نویس حمایت می‌کنند.

پیش از این نیز قطعنامه‌های مشابهی در کمیته روابط خارجی تصویب شده بود اما رئیس مجلس نمایندگان مانع رای‌گیری در صحن علنی این مجلس شده بود.

انتهای پیام

کد N774199

وبگردی