آفتاب

جاسوسی اسرائیل از مذاکرات هسته ای ایران احتمالا تاثیری عکس دارد

جاسوسی اسرائیل از مذاکرات هسته ای ایران احتمالا تاثیری عکس دارد

خبرگزاری صدا و سیما نوشت:

روزنامه کریستین ساینس مانیتور نوشت صادقانه باید گفت گزارش ها مبنی بر اینکه اسرائیل از دیپلمات های آمریکایی دخیل در مذاکرات هسته ای ایران جاسوسی می کرده است جای تعجب ندارد اما چگونگی استفاده اسرائیل از این اطلاعات موجب خشم شده است.
به گزارش مونیتورینگ اخبار خارجی خبرگزاری صدا و سیما ، پایگاه اینترنتی این روزنامه در تحلیلی به قلم هووارد لافرانچی نوشت :
بخش تکان دهنده گزارشهای روز سه شنبه مبنی بر جاسوسی اسرائیل از دیپلمات های آمریکایی حاضر در مذاکرات هسته ای با ایران این نیست که دوستان از هم جاسوسی می کنند. این خبری بسیار قدیمی برای کارشناسان اطلاعاتی و مقامات آمریکایی است. در واقع، آمریکا درنتیجه جاسوسی خود از اسرائیل به جاسوسی تل آویو پی برده است.
مسئله مهم ، شدت اقدامات دولت بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل برای تحت تاثیر قرار دادن کنگره به منظور از بین بردن توافق هسته ای قریب الوقوع با ایران است.
نتانیاهو و ران درمر سفیر اسرائیل در آمریکا اساسا کنگره را عرصه جولان خود می دانند و اقدامات تهاجمی آنها نشان می دهد که به نظر می رسد
واشنگتن را قلمرو سیاسی داخلی خود تلقی می کنند.
در حالی که کنگره تحت کنترل جمهوریخواهان است، این موضوعی مخفی نیست که دیدگاه بیشتر اعضای کنگره در مورد ایران و
جاه طلبی های هسته ای اش به دیدگاه اسرائیل نزدیک تر است تا دیدگاهی که کاخ سفید در این باره دارد. اما اقدامات اسرائیل نشان دهنده چنان جدایی از کاخ سفید و بی توجهی به پروتکل های دیپلماتیک دوجانبه سنتی است که به نظر می رسد تلاش های تل آویو نتیجه معکوس داده است.
وال استریت ژورنال که این خبر را فاش کرد ، تصویری گسترده از جمع آوری اطلاعات اسرائیل در خصوص توافق هسته ای با ایران ترسیم کرده است.چنین تلاشی موجب تعجب کسی دست کم ، مقامات کاخ سفید نمی شود. اسرائیل ، موضوع ایران هسته ای را دارای اهمیت امنیتی و ملی زیادی می داند . نتانیاهو نیز این توافق را که آمریکا و پنج کشور دیگر در حال مذاکره در مورد آن هستند ، توافقی بد خوانده است.
یکی از دلایل اینکه اسرائیل مجبور شد جاسوسی خود را تشدید کند این بود که سال گذشته درباره مذاکرات محرمانه دولت اوباما با ایران بی اطلاع نگه داشته شده بود.
حس بیگانگی اسرائیل با کاخ سفید ظاهرا اوایل امسال بیشتر شد زمانی که دولت اوباما به عادت اطلاع رسانی به اسرائیلی ها درمورد پیشرفت مذاکرات هسته ای پایان داد.
اما شیوه ای که این اطلاعات مورد استفاده قرار گرفت ، باعث این بهت و حیرت در واشنگتن شد.درمر در تلاش اسرائیل برای وادار کردن کنگره به رد هر گونه توافق با ایران با میانجیگری دولت اوباما پیشگام بود.
سفیران همواره با اعضای کنگره دیدار می کنند تا از سیاست ها و اولویت های اقدام آمریکا حمایت کنند و هیچ چیز غیر عادی در این باره وجود ندارد. موضوع کمتر شایع ، این است که درمر متولد و بزرگ شده آمریکاست و با یکی از دو حزب سیاسی اصلی آمریکا ارتباط نزدیک دارد. درمر یک دهه پیش شهروند اسرائیل شد اما به عنوان یک آمریکایی روابطی عمیق با حزب جمهوریخواه دارد.
سخنرانی نتانیاهو در کنگره به طور گسترده ای زاییده افکار درمر تلقی می شود که ترتیبی داد جان بینر از نتانیاهو دعوت کند.
با این حال، در حال حاضر به نظر می رسد تلاش نتانیاهو نتیجه ای را که او بسیار به آن امیدوار بود تضعیف کرده است.
سناتور جمهوریخواه باب کورکر رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا، طرحی را تدوین کرده است که به کنگره در مورد هر توافقی با ایران حق اظهار نظر می دهد. به نظر می رسد این طرح از حمایت هر دو حزب و از آن مهم تر ، حمایتی که نمی توان آن را وتو کرد برخوردار باشد.
اما پس از آن ، نتانیاهو سخنرانی خود را در کنگره ایراد کرد و سناتور تام کاتن از ایالت آرکانزاس با ارسال نامه ای سرگشاده (امضا شده توسط 46 سناتور دیگر جمهوریخواه) به مقامات ایران هشدار داد هر گونه توافقی فقط تا زمانی که باراک اوباما بر سر کار است دوام خواهد داشت.
در حال حاضر ، تصور می شود تلاش سناتور کورکر فقط چند رای با اکثریت غیر قابل وتو شدن فاصله دارد. تصور می شود نامه سناتور کاتن و لابی نتانیاهو در کنگره با منصرف شدن شش سناتور دموکرات از حمایت از طرح کورکر ارتباط داشته باشد.
نتایج آراء، قبل از رای گیری در مورد این طرح که برای چهارده آوریل برنامه ریزی شده است احتمالا تغییر می کند. اما بحران و بی اعتمادی بین کاخ سفید و نتانیاهو احتمالا بعید است به این زودی ها برطرف شود.

4949

کد N774103

وبگردی