آفتاب

دیدار رهبران آلمان و یونان در بحبوحه تنش‌های اقتصادی

دیدار رهبران آلمان و یونان در بحبوحه تنش‌های اقتصادی

نخست‌وزیر جدید یونان در جریان دیدار با آنگلا مرکل در برلین ظاهرا اختلافات خود را کنار گذاشته و دو طرف خواستار مشارکت برای ساختن اروپای بهتر شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، با وجود سخنان نرم الکسیس سیپراس، نخست‌وزیر چپگرای یونان در جریان اولین سفرش به برلین، هنوز مشخص نیست که آیا آتن و دولت آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان توانسته‌اند تا اختلافات خود را درباره اصلاحات اقتصادی‌ای که یونان به اجرای آنها متعهد شده کنار بگذارند یا خیر.

سیپراس تاکید کرد که سفر وی به آلمان برای حل مشکلات اقتصادی کشورش نیست بلکه برای یافتن راهی برای پیشرفت در حوزه یورو است. وی پیشتر در نامه‌ای به آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان هشدار داد که بدون کمک مالی اتحادیه اروپا، یونان قادر نیست بدهی‌های خود را بازپرداخت کند.

در این نامه که روزنامه فایننشال تایمز از آن مطلع شده، سیپراس به مرکل اطلاع داده که اگر یونان بخواهد بدهی‌هایش را پرداخت کند اقتصاد راکد این کشور وضعیتی وخیم‌تری پیدا خواهد کرد. خبر این نامه در آستانه دیدار سیپراس و مرکل در برلین منتشر شد.

پس از پیروزی سیپراس در انتخابات که با وعده پایان بخشیدن به ریاضت اقتصادی حاصل شد، روابط آلمان و یونان دچار تنش شده است. سیپراس از وام‌دهندگان اروپایی خواسته که برنامه تازه‌ای را برای بازپرداخت بدهی‌های یونان در نظر بگیرند، اما این درخواست با مخالفت دولت آلمان روبرو شده است. مرکل جمعه گذشته گفت که بدون انجام اصلاحات اقتصادی، دیگر پولی به یونان پرداخت نخواهد شد.

این در حالیست که ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا، از اتحادیه اروپا خواسته تا برای رشد اقتصادی، کاهش بیکاری جوانان و کمک به فقرا دو میلیارد یورو به یونان کمک مالی کند. یونکر گفت که این پول صرف "همبستگی اجتماعی" و جلوگیری از "بحران انسانی" در یونان خواهد شد.

سیپراس از این اقدام کمیسیون اروپا استقبال کرده و تاکید کرده که غلبه بر بحران انسانی در یونان نیاز به اقدام مشترک دارد.

پارلمان آلمان پس از روی کار آمدن سیپراس مهلت بازپرداخت وام‌های یونان را چهار ماه تمدید کرد تا دولت یونان بتواند اصلاحات اقتصادی را به اجرا درآورد. اما بعد از آن روابط آلمان و یونان تیره شد و نخست‌وزیر جوان یونان تهدید کرد که اموال و املاک آلمان در یونان را به عنوان غرامت اشغال نازی‌ها مصادره خواهد کرد.

سیپراس همچنین به شدت از اسپانیا و پرتغال انتقاد کرد و مدعی شد که این دو کشور در زمان مذاکرات ماه فوریه برای کمک مالی به یونان علیه این کشور توطئه کرده‌اند. لوییس دگیندوس، وزیر اقتصاد اسپانیا با حمایت از موضع آلمان، از یونان خواسته تا اصلاحات اقتصادی که وعده آن را داده به اجرا درآورد. وی گفت: بدون آنکه واقعا اصلاحات اقتصادی تصویب و به اجرا درآید، هیچ پولی به یونان تخصیص پیدا نخواهد کرد.

اما این نگرانی وجود دارد که پیش از پایان ماه آوریل (پنج هفته دیگر) خزانه دولت یونان کاملا تهی باشد. سیپراس در نامه خود به مرکل که هفته پیش نوشته شده، به این نکته اشاره کرده که دولت با کمبود شدید پول روبرو است و باید بین پرداخت دستمزدها و مستمری و قسط وام‌های اروپایی یکی را انتخاب کند. نخست وزیر یونان روشن کرده که انتخاب وی چه خواهد بود و وی حاضر نخواهد شد یونان را گرفتار بحران اجتماعی کند.

یونان هفته پیش در اجلاس اتحادیه اروپا در بروکسل وعده داد که خواسته وام‌دهندگان برای اعمال اصلاحات اقتصادی را برآورده و یک برنامه اصلاحات را در عرض چند روز ارائه می‌کند. اما نامه سیپراس به مرکل نشان می‌دهد که دولت یونان برای این کار نیاز به کمک مالی دارد.

این در حالیست که بحران‌های اجتماعی و اقتصادی در کشورهای مختلف اتحادیه اروپا بسیاری را نگران آینده این اتحادیه کرده است. طرفداران این اتحادیه نگرانند که اگر بحران یونان حل نشود و این کشور از واحد پول اروپایی خارج شود، کشورهای بحران‌زده دیگر هم سیاستی مشابه را در پیش بگیرند و این اتحادیه را در معرض فروپاشی قرار دهند.

کارشناسان معتقدند در صورتی که چنین اتفاقی بیفتد، اروپا با بحران شدید اقتصادی و اجتماعی مواجه خواهد شد. رشد احزاب تندروی راست‌گرا مثل حزب استقلال انگلیس (یوکیپ) به رهبری نایجل فاراژ و جبهه ملی فرانسه به رهبری مارین لوپن که مخالف اتحادیه اروپا و خواستار خروج کشورهایشان از این اتحادیه هستند، به این نگرانی دامن زده است.

از طرف دیگر رشد احزاب چپگرای سیریزا در یونان و پودموس (ما می‌توانیم) در اسپانیا هم بحران اروپایی را تشدید کرده است. این احزاب موضع ضد اروپایی ندارند، اما سلطه بانک‌های آلمانی و فرانسوی بر اقتصاد کشور خود را عامل رکود اقتصادی می‌دانند و از این رو با این اتحادیه در تضاد قرار گرفته‌اند.

انتهای پیام

کد N773867

وبگردی