آفتاب

برزیلی‌ها مشتاق استیضاح روسف

برزیلی‌ها مشتاق استیضاح روسف

نتایج یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد، اکثر مردم برزیل خواهان استیضاح رئیس جمهوری کشورشان هستند و علت آن را نتایج اقتصادی ضعیف و رسوایی‌های پی در پی در شرکت ملی نفت برزیل اعلام می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، این نظرسنجی از سوی شرکت ام.دی.ای (MDA) نشان می‌دهد، 7 / 59 درصد از شرکت‌کنندگان خواهان استیضاح دیلما روسف، رئیس جمهوری برزیل هستند و 9 / 68 درصد بر این باورند که وی مسئول فساد گسترده در شرکت نفتی پتروبراس است که غول نفتی برزیل محسوب می‌شود.

به‌رغم درخواست‌های اخیر برای عزل روسف و تظاهرات‌های مردمی علیه دولت وی، رهبران اپوزیسیون همچنان مخالف استیضاح هستند و می‌گویند که این اقدام بعید است.

فرناندو انریکه کاردوسو، رئیس جمهوری سابق برزیل که رهبر یکی از بزرگترین گروه‌های اپوزیسیون است، می‌گوید عزل روسف به سرعت پس از انتخاب وی ممکن است به دموکراسی 30 ساله برزیل لطمه وارد کند خصوصا اینکه دادستان‌ها هیچ مدرکی دال بر مشارکت وی در طرح فساد در شرکت نفت پتروبراس پیدا نکرده‌اند.

محبوبیت مردمی روسف به پایین‌ترین حد خود رسیده و 8 / 64 درصد از پاسخ‌دهندگان نمره منفی به عملکرد دولت داده‌اند و تنها 8 / 10 درصد عملکرد دولت را مثبت ارزیابی کردند.

شرکت ام.دی.ای سپتامبر گذشته نیز یک نظرسنجی برگزار کرد و در آن 41 درصد از پاسخ‌دهندگان عملکرد دولت را عالی و یا خوب توصیف کرده بودند و تنها 5 / 23 درصد اقدامات دولت روسف را بد و یا وحشتناک می‌دانستند.

نظرسنجی جدید همچنین نشان می‌دهد، نرخ محبوبیت شخصی روسف از 6 / 55 درصد در ماه سپتامبر 9 / 18 درصد سقوط کرده است. طبق این نظرسنجی چنانچه هم‌اکنون در برزیل انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود، آئسیو نویس، رهبر اپوزیسیون برزیل پیروز خواهد شد.

در این نظرسنجی 7 / 55 درصد از شرکت‌کنندگان گفته‌اند که به نویس رای می‌دهند. نویس در اکتبر گذشته در جریان دور دوم انتخابات ریاست جمهوری از روسف شکست خورد. در این نظرسنجی تنها 6 / 16 درصد گفتند که به روسف رای می‌دهند.

انتهای پیام

کد N773833

وبگردی