آفتاب

انتقاد شدید دیده‌بان حقوق بشر از جنایات شورشیان سوری

انتقاد شدید دیده‌بان حقوق بشر از جنایات شورشیان سوری

دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی به شدت از حملات بی‌رویه گروه‌های شورشی مخالف دولت سوریه که به کشته شدن غیرنظامیان منجر شده انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سازمان دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی با عنوان «نباید می‌مرد: حملات بی‌رویه‌ی گروه‌های اپوزیسیون سوری» مخالفان دولت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه را به "نقض گسترده جدی و سیستماتیک قوانین جنگ" متهم کرد.

این گزارش در ۷۹ صفحه تنظیم شده و روز دوشنبه در نیویورک منتشر شد. دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید در گزارش خود حمله‌های مسلحانه‌ سه سال گذشته را مستندسازی کرده که در آن‌ها غیرنظامیان در مناطق تحت کنترل دولت از سوی شورشیان کشته و مجروح شده‌اند.

در گزارش دیده بان حقوق بشر، شورشیان سوریه متهم می‌شوند که "به صورت بی‌رویه و غیرگزینشی با خودروهای بمب‌گذاری شده، خمپاره و موشک ‌به غیرنظامیانی که در قلمرو حاکمیت دولت نگهداری می‌شدند"، حمله کرده‌اند"

دیده‌بان حقوق بشر در بررسی‌های خود به این نتیجه رسیده که در جریان عملیات مسلحانه مخالفان صدها تن کشته و معلول و برخی از زیر ساخت‌های غیرنظامی نابود و ویران شده‌اند. یافته‌هایی که گزارش بر مبنای آن تنظیم شده مبتنی بر اظهارات ‌شاهدان و قربانیان، تحقیقات در محل، ویدئوهای در دسترس عموم و اطلاعات موجود در شبکه‌های اجتماعی است.

ندیم حوری، معاون بخش خاورمیانه سازمان دیده‌بان حقوق بشر گفت: «با اقدامات گروه‌های شورشی و عواقب مخرب آن‌ها برای غیرنظامیان، ما شاهد یک حرکت قهقرایی در سوریه هستیم.»

در این گزارش ۲۵ حمله مسلحانه و بمب‌گذاری مستند شده که همه در داخل و حومه دو شهر دمشق و حمص رخ داده و بیشتر قربانیان آن غیرنظامی و کودکان بوده‌اند.

با گسترش جنگ داخلی در سوریه، نیروهای خارجی و گروه‌های تروریستی نیز در این کشور فعال شده‌اند که هر کدام منافع و هدف‌های خاصی دارند.

به گزارش دیده‌بان حقوق بشر، جبهه النصره و داعش مسئولیت ۱۰ عملیات از حمله‌هایی که توسط این سازمان مستندسازی شده را بر عهده گرفته‌اند. این سازمان با اشاره به غیرنظامی بودن هدف بسیاری از عملیاتی که مستندسازی کرده، احتمال می‌دهد "این حملات ظاهرا با قصد گسترش رعب و وحشت در میان غیرنظامیان" انجام شده باشند.

ندیم حوری گفت: «با توجه به این‌ که هر دو طرف به قطعنامه شورای امنیت که حملات بی‌رویه را محکوم می‌کند بی‌اعتنا هستند، لازم است این شورا گام‌های قاطعانه‌تری را برای مجازات عاملان جنایات جنگی بردارد.»

به گزارش پایگاه خبری دویچه وله، جنگ داخلی سوریه تاکنون بیش از ۲۱۵ هزار قربانی گرفته و میلیون‌ها شهروند سوری را در داخل و خارج از کشور آواره و بی‌سرپناه کرده است.

انتهای پیام

کد N773653

وبگردی