آفتاب

راهکارهای عبدالله نوری برای رسیدن به مجلس مطلوب اصلاح طلبان

راهکارهای عبدالله نوری برای رسیدن به مجلس مطلوب اصلاح طلبان

ویژه نامه نوروزی شرق نوشت:

عبدالله نوری در مصاحبه ای رویکرد اصلاح طلبان در انتخابات مجلس امسال را تشریح کرد.

بخشهایی از گفتگو او را می خوانید:
-اصولا همواره این ایده مطرح بوده است که طیف‌های مختلف با نظرات خود باید در مسوولیت حکومتی قرار گیرند. اشکالی ندارد مجلس موجود این‌طور باشد و مجلس بعدی طور دیگر. ولی اینکه کدام درست است نیاز به داوری دارد اصلا طیف‌های مختلف در مسوولیت قرار بگیرند و خودشان را نشان دهند، حالا کدام درست است و مطابق با حقیقت است، بحث دومی است. این ایده به‌طور‌کلی در حکومت ما وجود داشته و همچنان هم وجود دارد؛ ولی داوری در مورد صحت عملکرد این جریان‌ها خیلی هم مشخص نیست. گویا قرار این است که فارغ از نتیجه، همه آزمایش بدهند. طبیعی است هر وقت کسی سر کار بیاید، به دلیل اینکه الان در جایگاه مسوولیت قرار دارد، به نوعی هم مورد تایید قرار گیرد. ولی اینکه آیا خط‌مشی جدید، قرین درستی است یا اینکه خط‌مشی ‌قبلی درست بوده، چندان از ناحیه حاکمیت تبیین نمی‌شود. اما راجع به بحث اعتمادسازی برای من روشن نیست آیا اعتماد متقابلی ولو اندک به وجود آمده است یا نه. ولی در مورد اینکه باید در این راستا حرکت کنیم، تردیدی ندارم. برای اینکه این تنها گزینه‌ای است که شاید بتوان در جهت رشد و توسعه کشور انتخاب نمود.

-وفاق جمعی اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری ٩٢ نقش تاثیر‌گذار داشت و در مجموع نتیجه‌اش مثبت بود. در ارزیابی یک پدیده همیشه نباید تنها دستاوردهای‌های مثبت آن را مورد توجه قرار داد، بلکه نتایج ناگواری که در صورت فقدان آن پدیده محتمل است نیز باید در نظر گرفت. اینکه جریان افراط و افراطی‌گری نفی می‌شود، برای کشور دستاورد مثبتی است. چنانچه در انتخابات ریاست‌جمهوری ٩٢ جریان اصلاحات همانند انتخابات مجلس سال٩٠ بنا را بر عدم شرکت می‌گذاشت و انتخابات پرشور یا سردی برگزار می‌شد و جریانی افراطی در مسند ریاست‌جمهوری قرار می‌گرفت آیا به نفع کشور و در جهت تامین منافع ملی بود؟ به‌نظرمن در انتخابات مجلس دهم هم با حضور فعال جریان اصلاحات و نیروهای معتدل سایر جریان‌های فکری می‌توان نتایج مثبتی در راستای تامین منافع ملی و بهبود اوضاع کشور گرفت که البته گام‌برداشتن در جهت تامین مصالح ملی و بهبود وضع مردم یکی از مهم‌ترین خواسته‌های اصلاح‌طلبان است.

-جمع‌بندی جریان اصلاح‌طلب حضور در انتخابات مجلس دهم است، اصلاح‌طلبان با توجه به تحلیلی که از شرایط کنونی کشور دارند با محور قراردادن «دفاع از حقوق قانونی مردم» در عرصه سیاست حضور می‌یابند و با درک مسوولیت‌های دینی و ملی به ایفای نقش می‌پردازند و انتخابات مجلس شورای اسلامی به عنوان یکی از نقاط عطف سیاسی در ایران نمی‌تواند از جانب اصلاح‌طلبان مورد بی‌توجهی قرار گیرد.
-مشارکت و فعالیت موثر در انتخابات پیش از هرچیز در گرو توافق بر اصولی به عنوان «اصول راهنما» است. این اصول می‌تواند همسویی و هماهنگی اظهارات و اقدامات اصلاح‌طلبان را در برخورد با انتخابات مجلس شورای اسلامی تا حد زیادی تضمین کند.

-در ارتباط با انتخابات مجلس شورای اسلامی هدف نهایی اصلاح‌طلبان باید رسیدن به «مجلس مطلوب» باشد. مجلس مطلوب مجلسی است که از یکسو بازتاب وزن اجتماعی جریان‌های فکری- سیاسی کشور باشد و از سوی دیگر از حداکثر ظرفیت کارشناسی و اعتبار اجتماعی برای حل مشکلات اساسی کشور از طریق قانون‌گذاری مناسب و نظارت موثر بر امور عمومی کشور برخوردار باشد. همچنین توانایی ایجاد حد اکثر وفاق اجتماعی برای مقابله با بحران‌های محیطی و توطئه‌های منطقه‌ای و جهانی و حفظ ثبات و امنیت کشور را داشته باشد.
-البته هدف قرار دادن مجلس مطلوب نباید به‌معنای غفلت از امکان تلاش در چارچوب مقدورات کنونی باشد. در چارچوب مقدورات کنونی هدف، بالا‌بردن جایگاه اصلاح‌طلبان در نظام تصمیم‌گیری کشور در راستای دستیابی به موقعیتی است که متناسب با وزن اجتماعی آنان باشد. براین‌اساس ایجاد نوعی ائتلاف در حمایت از خط‌مشی‌های بهبودخواهانه دولت آقای روحانی در «تنش‌زدایی با جهان»، «عقلانی‌کردن تصمیم‌گیری‌های اقتصادی»، «بازسازی نظام اداری کشور» و «مقابله با فساد و سوءاستفاده از امکانات عمومی» می‌تواند از اصول راهنمای اصلاح‌طلبان باشد. در این راستا گفت‌وگو و تعامل با نیروهای سیاسی و حکومت، با حفظ هویت و اصول اصلاح‌طلبانه از لوازم سیاست‌ورزی منطقی است و نباید منفی و نابهنجار تلقی شود.
-همچنین در جریان انتخابات مجلس باید از طرح شعارها و بهره‌گیری از روش‌هایی که زمینه را برای تبدیل «رقابت» به «ستیز» آماده می‌کند، خودداری کرد و چنانچه دیگران برای چنین اتفاقی طراحی و اقدام نمودند اصلاح‌طلبان نباید در دام آنها بیفتند. محور رفتار انتخاباتی اصلاح‌طلبان «همکاری میان خود» و «رقابت با سایرین» است. لکن در شرایط خاص اصلاح‌طلبان می‌توانند با جریان‌های سیاسی دیگری که مصالح کشور را بر مصالح فردی و گروهی رجحان می‌دهند برای خروج از مشکلات و مقابله با افراطی‌گری و خطرهایی که کشور را تهدید می‌کند با حفظ اصول و در چارچوب ضرورت‌های ملی همکاری نمایند.
-نکته دیگر اینکه اصلاح‌طلبان نباید تنها به نتیجه انتخابات و ترکیب مجلس آینده فکر کنند؛ بلکه بایستی از فرصت انتخابات برای «بازسازی و نوسازی» خویش بهره‌گیری کند.

 

17231

 

کد N773370

وبگردی