آفتاب

مشاور بین الملل لاریجانی: تمایل آمریکا برای توافق، قدرت چانه زنی ایران را بالا برده

مشاور بین الملل لاریجانی: تمایل آمریکا برای توافق، قدرت چانه زنی ایران را بالا برده

نسیم آنلاین نوشت:

شیخ‌الاسلام گفت: اهمیت مذاکرات برای اوباما قدرت چانه زنی ایران را بالا برده است. مشاور بین‌الملل رئیس‌مجلس گفت: عده‌ای در داخل فکر می‌کنند اگر سر تعظیم در مقابل غرب فرود بیاوریم همه مشکلات حل می‌شود. رهبری با شعار امسال، کشور را در مبارزه آینده مسلح کردند.

حسین شیخ‌الاسلام، مشاور امور بین‌الملل رئیس مجلس با اشاره به سخنرانی روز گذشته رهبری در مشهد در خصوص اینکه امروز آمریکا نیاز بیشتری به مذاکرات دارد، گفت: حل مشکل مذاکرات برای آمریکایی‌ها خیلی حیاتی‌تر شده است. نتانیاهو اشتباه بزرگی کرد و آن اشتباه بزرگ این بود که هزینه برد و باخت در مذاکرات برای آمریکایی‌ها را خیلی زیاد کرد.

او گفت: موضوع مذاکرات مسئله‌ای بود بین دولت ایران و دولت آمریکا. نتانیاهو این موضوع را به یک مسئله‌ای بین خود و اوباما و همچنین مسئله‌ای بین حزب جمهوری‌خواه و حزب دموکرات تبدیل کرد. این موضوع باعث شد اضافه بر هزینه‌هایی که سابقا نتانیاهو با اظهارنظرهای خود بر آمریکا تحمیل کرده یک مسئله بزرگ دیگری را هم روی دست آمریکایی‌ها گذاشت. البته برای ما قضیه فرق نکرده، ما به دنبال احقاق حقوقمان هستیم همچنان که از قبل بوده‌ایم.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اینکه اهمیت داشتن مذاکرات برای آمریکا قدرت چانه‌زنی ایران را افزایش می‌دهد، گفت: برای آمریکایی‌ها مذاکرات خیلی مهم‌تر شده چون اگر اوباما در این مذاکرات شکست بخورد هم به نتانیاهو، هم به ایران و هم به جمهوری‌خواهان باخته و هم در همه دنیا اعتبار خود را از دست داده است. حال چون هزینه برد و باخت برای آمریکا بالا رفته این فرصت را به ما می‌دهد که چانه‌زنی کنیم و دقیق‌تر به حقوقمان برسیم.

شیخ‌الاسلام به خروج ایران از شرایط و مصائب تحریم اقتصادی اشاره کرد و گفت: ما به لطف خداوند و رهنمودهای رهبری توانستیم از جریان تحریم که چالش بزرگی بود تا حدودی عبور کنیم. نمی‌گویم همه مشکلات اقتصاد ناقص و مریض ایران را توانسته‌ایم حل کنیم ولی تا حدودی متوجه شدیم که اگر استقلال می‌خواهیم حتماً باید در صحنه اقتصاد کار جدی کنیم.

مشاور امور بین‌الملل رئیس مجلس به تبیین رفتار دشمنان ایران اسلامی پرداخت که حاضر هستند کشور و مردم‌شان در شرایط سخت اقتصادی قرار گیرند ولی ایران ضربه ببیند، گفت: برخی از نوکرصفت‌ها برای آمریکا خوش رقصی می‌کنند و حاضرند خودشان زیر آب بروند و ما را هم زیر آب ببرند مانند کشورهایی که با قیمت نفت بازی می‌کنند. این کشورها تولیدکننده نفت هستند ولی برای اینکه ایران لطمه ببیند یا مثلاً روسیه لطمه ببیند حاضرند این حجم از خسارت را به خود و ملتشان تحمیل کنند.

او در خصوص استقلال کشور که اصل مورد اتفاق همه سلایق سیاسی موجود در نظام است، گفت: اگر قرار است به استقلال که اولین شعار این انقلاب است و شک ندارم که چپ و راست و اصلاح‌طلب و اصولگرا فرقی ندارد در این قضیه که استقلال که شعار اصلی ما و هویت ما است اتفاق نظر دارند، برسیم واضح است که باید بتوانیم اراده و تصمیم خود را خودمان بگیریم و تحت فشار دیگران قرار نگیریم. برای این باید اهرم‌هایمان قوی باشد.

او شعار سال را دقیقا در مقابل شرایط درونی آمریکا ارزیابی کرد و گفت: در سال جدید باید همدل و هم‌زبان در صحنه حاضر شویم که این قضیه دقیقا عکس شرایط درونی آمریکا و دنیای غرب است. امروز در آمریکا جمهوری‌خواه و دموکرات باهم اختلاف دارند. آمریکا و اروپا باهم اختلاف دارند. مشخص شده که 1+5 هم با یکدیگر اختلاف دارند. صهیونیست‌های داخل آمریکا با صهیونیست‌های خارج از آمریکا با هم اختلاف دارند. اوباما با نتانیاهو با هم اختلاف دارند. در کل جبهه آنها متشتت است. اگر بتوانیم جبهه داخلی کشور را منسجم نگهداریم به لطف خداوند دست برنده‌ای را خواهیم داشت.

مشاور امور بین‌الملل رئیس مجلس به تحلیل این جمله رهبری که فرمودند که آمریکا می‌خواهد نگاه برون‌زا در کشور را تقویت کند، پرداخت و گفت: عده‌ای در داخل این طور تحلیل می‌کردند که اگر ما سر تعظیم در مقابل غرب فرود بیاوریم همه مشکلات حل می‌شود ولی مشخص شد که اینطور نیست. اقتصادی که توانایی‌هایش در داخل نباشد، به خارج وابسته می‌شود. یک کشور وابسته درست است که می‌تواند خودش را از طریق خارج از کشور نجات دهد ولی باید از ارزش‌های با قیمت خود در این داد و ستد استفاده کند و این ارزش‌ها را از دست بدهد که در مقابل آن بتواند چیزی از غرب بگیرد. اگر یکبار ارزش‌هایمان را زیر پا گذاشتیم و آن ارزش تمام می‌شود. استفاده از ارزش یک بار اعتبار دارد در صورتی که فشار آنها همیشگی است. اگر روی ارزشی قمار کنیم آن ارزش قابل بازگشت نیست.

 

45231

 

کد N773213

وبگردی