آفتاب
/جلوگیری از تکرار جرم؛ تخفیف یا تشدید/

میرمحمدصادقی: جلوگیری از جرائم حوزه مواد مخدر، نباید حول محور شدت مجازات باشد

میرمحمدصادقی: جلوگیری از جرائم حوزه مواد مخدر، نباید حول محور شدت مجازات باشد

یک حقوقدان گفت: حتمیت، قطعیت و سرعت اجرای حکم بسیار بازدارنده‌تر از میزان مجازات است؛ متاسفانه در کشورمان آن قطعیت و حتمیت را در اجرای مجازات نداریم.

حسین میرمحمد صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: در طول این سال‌ها در رابطه با مواد مخدر شاهد بوده‌ایم که صرف تشدید مجازات در مورد یک جرم جنبه‌ بازدارندگی ندارد و باعث جلوگیری از ارتکاب مجدد آن جرم نمی‌شود.

وی ادامه داد: در مواردی در رابطه با جرایم مربوط به مواد مخدر حکم و برخوردهای شدید مانند اعدام داده شده، اما عملا این معضل حل نشده است، حتی گاهی اوقات هرچه مجازات شدید‌تر شود، میزان فعالیت را بالاتر می‌برد.

این حقوقدان خاطرنشان کرد: بحثی که در حال حاضر مطرح و قانون اساسی نیز به آن تاکید دارد مساله‌ پیشگیری از وقوع جرم است که قوه قضاییه تلاش کرده با شیوه‌های مختلف از ارتکاب جرم پیشگیری کند. بعضی از کشورها مرکز تولید مواد مخدر هستند ولی تعداد معتادین‌شان کم است در صورتی که در کشور ما مواد مخدر - غیر از برخی مواد مخدر صنعتی که امروزه مطرح است - سنتی تولید نمی‌شود، اما در عین حال ما همیشه با معضل اعتیاد مواجه بوده‌ایم.

وی با بیان این که موارد دیگری در جلوگیری از ارتکاب جرم وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرند گفت: در رابطه با مجازات گفته می‌شود حتمیت و سرعت اجرای مجازات بسیار بازدارنده‌تر از میزان مجازات است که از این جهت هم آن قطعیت و حتمیت را در اجرای مجازات در کشور نداریم. برای مثال فردی که به حبس ابد محکوم می‌شود با عفو‌های مختلف و مسائلی مانند جمعیت زندان‌ها مواجه می‌شود و گاهی اوقات بعد از گذشت چند سال یک محکوم به حبس ابد از زندان آزاد می‌شود؛ بنابراین بحث حتمیت، قطعیت و سرعت اجرای حکم بسیار بازدارنده‌تر از شدت‌ مجازات است. در این زمینه از سطوح پایین می‌توان آموزش‌های فرهنگی لازم داده شود.

این حقوقدان با بیان این که نمی‌توان گفت به طور کلی شدت مجازات هیچگاه بازدارنده نیست، افزود: شدت مجازات نیز طبعا می‌تواند موثر باشد و باید برای افرادی که به طور سازمان یافته، باندی و مسلحانه به مسائل مربوط به مواد مخدر می‌پردازند مجازات‌های سنگین وجود داشته باشد، اما این که ما تصور کنیم بحث جلوگیری از جرایم فقط حول محور شدت مجازات می‌گردد طبعا مساله‌ درستی نیست.

این وکیل دادگستری در رابطه با ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطر نشان کرد: در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام اخیرا گزارشی در رابطه با پیگشیری از جرایم مواد مخدر ارائه و برای مسئولان عالی رتبه‌ی نظام ارسال شد؛ در آنجا در رابطه با تغییر نام و نوع تغییر وظایف این ستادنیز پیشنهادهایی مطرح شده است. در حال حاضر فعالیت‌هایی که این ستاد انجام می‌دهد بازدارنده و پیشگیرانه نیست. لذا به نظر من این ستاد می‌تواند با تغییر در نام و فعالیتش محور مبارزه با جرایم مواد مخدر باشد و نقش بهتری را ایجاد کند.

انتهای پیام

کد N773007

وبگردی