آفتاب

جنجال استفاده نظامی از گاز کلر در سوریه/ کری: کار دمشق باشد مجازات می‌شود

جنجال استفاده نظامی از گاز کلر در سوریه/ کری: کار دمشق باشد مجازات می‌شود

وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه واشنگتن از گزارش‌ها مبنی بر استفاده از گاز کلر در شمال غرب سوریه به عنوان سلاح نظامی ناخرسند است، تاکید کرد که کشورش درخصوص این گزارش‌ها تحقیق و اقدامات بعدی را بررسی خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، اخیرا برخی گروه‌های مخالف نظام در شمال سوریه مدعی شده‌اند که در درگیری‌ها شهرک "سرمین" در استان ادلب واقع در مرزهای سوریه با ترکیه از گاز کلر به عنوان سلاح علیه غیر نظامیان استفاده شده است.

جان کری‌، وزیر خارجه آمریکا در واکنش به این گزارش‌ها تاکید کرد: واشنگتن اخیرا تحقیقاتی را در خصوص استفاده "نظام سوریه" از گاز کلر به عنوان سلاح علیه غیر نظامیان در ادلب آغاز کرده است و در صورت اثبات این امر دمشق باید به دلیل چنین اقداماتی مجازات شود.

وی افزود: ما هنوز از جزئیات این مساله اطلاع نداریم اما اگر این گزارش‌ها درست باشد جدیدترین "جنایتی" است که به اقدامات نظام سوریه اضافه می‌شود. ما از نزدیک این پرونده را پیگیری و اقدامات بعدی را بررسی می‌کنیم. جامعه جهانی نباید در مقابل چنین وحشیگری ساکت بنشیند.

استفاده از گاز کلر در درگیری‌های شمال غرب سوریه از سوی دمشق کاملا تکذیب شده است. کارشناسان معتقدند که این شایعات توطئه‌ مخالفان برای به راه انداختن سناریویی جدید علیه دمشق است که آمریکا نیز بی‌اطلاع از آن نیست.

شورای امنیت به تازگی با پیشنهاد آمریکا یک قطعنامه تصویب کرده که براساس آن استفاده کنندگان از گاز کلر به عنوان سلاح جنگی، تحت بند هفتم منشور سازمان ملل با مجازات مواجه می‌شوند که استفاده از گزینه نظامی می‌تواند یکی از این مجازات‌ها باشد. آمریکا در رابطه با این قطعنامه توانست رای مثبت روسیه را نیز جلب کند.

جان کری در سخنان اخیر خود نظام سوریه را به ایجاد رعب و وحشت در میان مردم با انجام حملات هوایی و انداختن بشبکه‌های حاوی مواد منفجره متهم کرده است.

انتهای پیام

کد N772490

وبگردی