آفتاب

هشدار فرمانده ارتش لیبی نسبت به گسترش داعش در اروپا

هشدار فرمانده ارتش لیبی نسبت به گسترش داعش در اروپا

فرمانده ارتش لیبی هشدار داد، اگر غرب در حمایت‌هایش از ارتش تحت امر وی با سلاح و مهمات کوتاهی کند با موجی از شبه نظامیان داعش از لیبی روبرو خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس گروه داعش در حال حاضر حداقل کنترل دو شهر ساحلی لیبی را در دست گرفتند و حضوری قوی در چندین شهر دیگر دارد. آنها می‌توانند از طریق مدیترانه خود را به ساحل جنوبی اروپا برسانند.

این گروه همچنین به تازگی مسئولیت حمله به موزه تونس که 23 کشته بر جای گذاشت را بر عهده گرفته است که نشانه تمایل رهبران آن برای گسترش دایره عملیات خود به خارج از لیبی، است.

خلیفه حفتر ، فرمانده ارتش لیبی در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس گفت که نیروهایش به حمایت غرب در برابر داعش نیازمند است. وی که زمانی از ژنرال‌های ارشد معمر قذافی دیکتاتور سرنگون شده لیبی به شمار می‌آمد، در حال حاضر یک چهره جنجالی در لیبی شده است. حامیانش او را منجی کشور از دست داعش می‌دانند و مخالفانش وی را به تلاش برای رسیدن به قدرت متهم می‌کنند.

حفتر گفت: من مهمات وسلاح می‌خواهم نیرو به اندازه کافی دارم. ارتش هر روز بر تعدادش می‌افزاید.

فرمانده ارتش لیبی هشدار داد که شبه نظامیان داعش در اروپا گسترش خواهند یافت مگر اینکه غرب به مردم لیبی به خصوص ارتش کمک‌های واقعی ارائه دهد.

حفتر گفت: افراط گرایان با مهاجران غیر قانونی راهی اروپا می‌شوند و فساد و تباهی در سراسر این قاره گسترش خواهد یافت. نظیر آنچه که در لیبی در حال رخ دادن است، اما مطمئن باشید که مقابله با آنها در اروپا سخت تر خواهد بود.

به گفته حفتر تعداد شبه نظامیان داعش در لیبی در حال حاضر بین هفت تا هفت هزار و 500 تن افزایش یافته است که این افراد در آفریقا، کشورهای عربی و خاورمیانه و سوریه آموزش دیده‌اند.

حفتر دولت طرابلس و شبه نظامیان متحد این دولت را به کمک به داعش متهم می‌کند. لیبی بعد از انتخابات دو دولت دارد یکی در طبرق که از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته شده و یکی در طرابلس که تحت امر اسلامگرایان تندرو و اخوان المسلمین است و از سوی قطر و ترکیه حمایت می‌شود.

وی همچنین قطر و ترکیه را به تسهیل ترانزیت "مبارزان داعش" به داخل و خارج از لیبی متهم کرد. ادعایی که هر دو کشور آن را به شدت تکذیب کرده‌اند.

فرمانده ارتش لیبی ادامه داد: داعش برای این به لیبی روی آورده که این کشور منابع غنی نفت و یک جمعیت کوچک دارد. کشوری گسترده است و آنها خیلی راحت می‌توانند در سراسر آن گسترش یابند. منابع غنی گاز، نفت، طلا و اورانیوم لیبی می‌تواند از لحاظ مالی به این گروه کمک زیادی کند.

وی گفت که نیروهایش پیشرفت‌هایی در مقابل این شبه نظامیان در بنغازی داشته‌اند. با این حال تصریح کرد که کنترل این شهر ساده نیست و آنها تلاش دارند که شبه نظامیان را از این شهر خارج کننند و تاکنون توانسته‌اند اکثر نقاط این شهر را تحت تصرف خود درآورند.

وی گفت: در بنغازی علاوه بر مبارزه با شبه نظامیان، افراط گرایان جنگ تونل‌ها به راه انداخته‌اند که بر اساس آن ساختمان‌های دولتی و مسکونی از طریق تونل‌های زیر زمینی به یکدیگر متصل می‌شوند.

هفتر ادامه داد: ما نمی‌توانیم بگوییم که این شهر 100 درصد امن شده تا زمانی که تمامی ساختمان‌ها به خصوص ساختمان‌های دولتی را جست‌وجو کنیم.

وی این که در آینده یک نقش سیاسی را بر عهده بگیرد، را تکذیب نکرد و در پاسخ به این سوال که آیا انتخابات ریاست جمهوری در لیبی برگزار خواهد شد از پاسخ صریح خودداری کرد و به ذکر این نکته بسنده کرد که ما در شرایطی نیستیم که بخواهیم درباره سیاست صحبت کنیم. وقتی زمان سیاست برسد در این باره سخن خواهیم گفت. در حال حاضر تمام توجه ما بر روی تروریست‌هایی است که این جا هستند.

انتها‌ی‌ پیام

کد N772417

وبگردی