آفتاب

آغاز دور جدید مذاکرات صلح لیبی باوجود گسترش درگیری‌های داخلی

آغاز دور جدید مذاکرات صلح لیبی باوجود گسترش درگیری‌های داخلی

هیئت سازمان ملل در لیبی اعلام کرد که مذاکرات صلح این کشور امروز ( جمعه) در مراکش ازسر گرفته می‌شود. این درحالی است که درگیری‌ها میان شبه نظامیان افراطی با ارتش از یک سو و با خودشان از سوی دیگر ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا) به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز، هیئت سازمان ملل در لیبی با ریاست برناردینو لیون در بیانیه‌ای اعلام کرد که شرکت کنندگان در مذاکرات صلح در شهر "الصخیرات" در نزدیکی پایتخت مراکش جمع شده‌اند تا مذاکرات خود را برای حل بحران این کشور و رسیدن به یک نقطه‌نظر مشترک ازسر بگیرند.

در این بیانیه آمده است: شرکت کنندگانی که نماینده طرف‌های بحران لیبی هستند درخصوص تشکیل دولت وحدت ملی، اقدامات امنیتی برای پایان درگیری‌ها و تضمین عقب نشینی گروه‌های مسلح از شهرهای لیبی به ویژه پایتخت گفتگو خواهند کرد.

لیبی از ماه‌ها پیش با بحران سیاسی جدی مواجه بوده است به گونه‌ای که در این کشور دو دولت وجود دارد و گروه‌های مسلح مختلف کنترل برخی مناطق را در این کشور در دست دارند. همچنین ارتش لیبی دست به عملیات گسترده‌ای علیه شبه نظامیان تندرو زده است.

در همین راستا ادریس مادی، رئیس اتاق عملیات ارتش در منطقه غرب اعلام کرد که ارتش پیشروی گسترده‌ای در چندین جبهه در غرب کشور داشته و خسارت‌های سنگینی را به نیروهای فجر لیبی(شبه نظامیان نزدیک به اخوان المسلمین) وارد کرده است.

به گفته مادی ارتش تجهیزات خود را تقویت کرده تا حمله‌ای گسترده به طرابلس برای راندن شبه نظامیان تندرو از پایتخت انجام دهد. ارتش لیبی روز پنج شنبه پایگاه هوایی معیتیقه در طرابلس را بمباران کرد.

این درحالی است که ارتش لیبی روز پنج شنبه اعلام کرد که 12 نظامی این کشور در درگیری با داعش کشته شده‌اند. این درگیری‌ها در شهرک النوفلیه در شرق شهر سرت، واقع در شمال این کشور که بخش‌هایی از آن در تصرف داعش است، رخ داد.

درحالی که درگیری‌ها میان نیروهای داعش با دیگر گروه‌های شبه نظامی افراطی از یک سو و ارتش لیبی از سوی دیگر، در شمال این کشور بار دیگر بالا گرفته داعش تهدید کرد که از لیبی "یک عراق" دیگر برای خود خواهد ساخت.

سرجیو ماتارلا، رئیس‌جمهور ایتالیا نیز از پیشروی داعش در لیبی ابراز نگرانی کرد و گفت: بیم آن وجود دارد که داعش از لیبی به عنوان پایگاهی برای انجام حملات تروریستی در اروپا استفاده کند.

وی بر اهمیت حفظ ثبات در لیبی تاکید کرد و از جامعه جهانی خواست تا از تلاش‌های فرستاده سازمان ملل به لیبی برای آتش بس در این کشور و تشکیل دولت واقعی حمایت کند.

انتهای پیام

کد N772403

وبگردی