آفتاب

عاملان حملۀ تروریستی تونس مشخص شدند

عاملان حملۀ تروریستی تونس مشخص شدند

ایسنا نوشت:

حمله افراد مسلح و گروگان‌گیری در پایتخت تونس با 22 کشته به پایان رسید. این حمله که مسئولیت آن را داعش بر عهده گرفته با محکومیت‌های جهانی روبه رو شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره ، مقامات تونسی اعلام کردند که حمله دو فرد مسلح که روز چهارشنبه با لباس نظامی و کلاشنیکف به موزه "باردو" در نزدیکی مقرر پارلمان حمله کرده بودند با کشته شدن 22 تن از جمله 17 گردشگر، یک غیر نظامی تونسی، یکی از افراد پلیس و هر دو مهاجم به پایان رسید.

چهار ایتالیایی، دو فرانسوی، دو کلمبیایی، پنج ژاپنی، یک لهستانی، یک استرالیایی و یک اسپانیایی دربین کشته شدگان هستند.

این حمله زمانی صورت گرفت که گردشگران درحال پیاده شدن از اتوبوس‌هایشان در مقابل موزه بودند. مهاجمان با گشودن آتش به سوی گردشگران تعدادی از آنها را کشتند و سپس با تعقیب گردشگران تعدادی را نیز در داخل هتل به قتل رساندند.

گروه تروریستی داعش مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته است. ارتش تونس مدتی است عملیاتی را برای از بین بردن گروه‌های تندرو به ویژه داعش و انصار الشریعه در غرب این کشور آغاز کرده است.

حبیب الصید، نخست وزیر تونس در این باره گفت که 44 تن در حمله روز گذشته زخمی شدند که 13 تن از آنها ایتالیایی هستند و حال یکی وخیم گزارش شده است. علاوه بر این چهار فرانسوی، چهار ژاپنی، شش تونسی، یازده لهستانی، یک روسی و دو تن تبعه آفریقای جنوبی در میان زخمی شدگان هستند.

نخست وزیر تونس اعلام کرد که یاسین العبیدی و حاتم الخشناوی، عاملان حمله به موزه "باردو" بوده‌اند.این اولین بار است که گردشگران خارجی در تونس هدف قرار گرفته‌اند.

الباجی قائد السبسی، رییس جمهوری تونس در سخنانی این حمله تروریستی را "بی‌رحمانه" توصیه و آن را به شدت محکوم کرد.

شورای امنیت سازمان ملل نیز در بیانیه شدید اللحنی این حمله را محکوم کرد و خواستار مجازات حامیان این حمله شد و از کشورهای جهان خواست تا در این باره با تونس همکاری کنند.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا نیز در بیانیه‌ای این حمله را محکوم و اعلام کرد که آمریکا در کنار مردم تونس بوده و از دولت تونس برای تقویت دموکراسی حمایت می‌کند.

فرانسوا اولاند، رییس جمهوری فرانسه نیز ضمن اعلام حمایت کشورش از تونس برای رویارویی با تروریسم حمله روز چهارشنبه را محکوم کرد.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این حمله اعلام کرد که اتحادیه اروپا برای حمایت کامل از تونس در مبارزه با تروریسم تمام ابزار ممکن را به کار می‌گیرد.

در همین حال سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان، عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر خارجه امارات، نبیل العربی، دبیر کل اتحادیه عرب و رهبران چند کشور عربی دیگر در بیانیه‌های جداگانه حمله روز چهارشنبه به گردشگران خارجی در تونس را محکوم و حمایت خود از ملت و دولت تونس اعلام کردند.

حزب الله لبنان نیز با محکوم کردن حمله روز گذشته، اعلام کرد که این اقدام تنها در راستای منافع اسرائیل و برای خدمت به صهیونیست‌هاست.

5252

کد N772232

وبگردی