آفتاب

رئيس جمهوری: سال بهتری در پيش داريم

رئيس جمهوری: سال بهتری در پيش داريم

ملت ايران در سال 93 با وجود تحريم اقتصادي، خشكسالي و كاهش بهاي نفت، موفقيت‌هاي بزرگي را به دست آورد

روزنامه اطلاعات: رئیس جمهوری با تاکید بر این که ملت ایران در سال ۹۳با وجود تحریم اقتصادی، خشکسالی و کاهش بهای نفت، موفقیت‌های بزرگی را در صحنه های سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی به دست آورد ، گفت : این موفقیت‌ها در سال آینده، با حضور و مشارکت مردم و حمایت مقام معظم رهبری تداوم خواهد یافت و سال بهتری برای کشور رقم خواهد خورد.

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی که در پایان آخرین نشست هیات دولت در سال ۹۳با خبرنگاران صحبت می کرد، با تبریک فرارسیدن سال نو به خبرنگاران حاضر و تمامی ملت ایران، گفت: به روح بلند فاطمه اطهر (س) درود و سلام می‌فرستیم که امسال ایام عید ما رنگ و بوی فاطمی خواهد داشت.

رئیس جمهوری با اشاره به این که علی‌رغم تمامی مشکلات، ملت ایران موفقیت‌های بزرگی را در صحنه‌های مختلف به دست آورد، اظهار داشت: در صحنه سیاست خارجی موفقیت‌های بسیار خوبی داشتیم. روابط ما با همسایگان و با کشورهای دیگر جهان و در مذاکراتی که با کشورهای مختلف داشتیم، از جمله با 1+5، در تمامی این زمینه‌ها گام‌هایی برداشته ايم و موفقیت‌هایی به دست آوردیم.

رئیس شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: روابط ما با همسایگان، امروز نسبت به سال گذشته، سطح بهتری دارد و برنامه‌ریزی ما در روابط اقتصادی با کشورهای همسایه در سال‌های پیش‌رو به گونه ای است که با برخی از کشورها حجم تجارت و روابط اقتصادی ما به دو برابر افزایش پیدا خواهد کرد.

روحانی با اشاره به این که در زمینه تعامل با جهان توانستیم با لطف خداوند، حمایت مردم و هدایت و حمایت مقام معظم رهبری گام‌های خوبی برداریم، خاطرنشان کرد: در زمینه مسائل اقتصادی علی‌رغم این که مشکلات اقتصادی پایان نیافته و همچنان مردم مشکلاتی در زندگی‌شان در بخش اقتصادی دارند، اما آمارها و شاخص‌ها به ما می‌گوید که موفقیت‌های قابل ملاحظه‌ای داشتیم که این موفقیت‌ها بار دیگر نشان حمایت، حضور، کمک و تلاش مردم در زمینه‌های مختلف است.

رئیس جمهوری رسیدن سطح ارزش پولی صادرات غیرنفتی امسال را به حدود ۵۰میلیارد دلار که یک رکورد است، مورد اشاره قرار داد و گفت: امیدواریم در سال آینده‌ با همت تمامی تولیدکنندگان در کشور وضع بهتری در تمامی زمینه‌های کشاورزی، صنعت و معدن داشته باشیم.

روحانی با بیان این که تا همین ماه‌های آخر سال ۹۳گمان نمی‌کردیم که بودجه عمرانی تحقق یافته امسال به رقم ۳۰هزار میلیارد تومان برسد، اضافه کرد: این رقم در مقایسه با سال قبل تفاوت بسیار زیادی دارد و تمامی این ها موفقیت‌هایی بوده که از جانب خداوند شامل حال این مردم شده است.

رئیس جمهوری در تشریح دستاوردهای دولت در زمینه بهداشت و درمان اظهار داشت: در عرصه بهداشت‌، درمان و سلامت، وزارتخانه‌های بهداشت و رفاه ، کار بسیار بزرگی انجام دادند و بیش از هشت میلیون نفر بدون بیمه را زیر پوشش بیمه قرار دادند.

رئیس دولت تدبیر و امید تصریح کرد: دولت در زمینه مسائل فرهنگی، اجتماعی و رفاهی، آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و هنر و همچنین مساله محیط زیست گام های بسیار خوبی برداشته است که در فرصت بهتری در زمینه محیط زیست، آمار و ارقام را هم ارائه خواهیم کرد اما همین‌قدر بگویم که در تهران امسال نسبت به پارسال ، ۴۴روز بیشتر هوای پاک داشتیم و این نشان آن است که در زمینه مسأله محیط زیست، گام های خوبی برداشتیم هر چند همچنان مشکلاتی در زمینه محیط زیست داریم.

رئیس جمهوری با اظهارامیدواری نسبت به این که سال آینده سال بهتری برای کشور و ملت ایران باشد، خاطرنشان کرد: کاملاً به لطف و رحمت الهی نسبت به این مردم و حضور و حمایت ملت و حمایت مقام معظم رهبری مطمئن هستم. در زمینه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی سال خوبی خواهیم داشت و در زمینه سیاسی هم سال آینده دو انتخابات داریم که در تمامی این زمینه‌ها پیشرفت‌های بسیار خوبی خواهیم داشت.

رئیس جمهوری دولت تدبیر و امید در پایان با بیان این که در ایام نوروز و سفرهای نوروزی برای مردم آرزوی سلامتی و سفرهایی خوب دارم، از مردم خواست با رعایت کامل مقررات راهنمایی و رانندگی در حفظ جان خود و هموطنان بکوشند و هم در سفرهای خود در حفظ محیط زیست کوشا باشند.

اظهارات اعضاي دولت

رئیس دفتر رئیس جمهوری در حاشیه آخرین جلسه هیات دولت در سال 93گفت:‌ اولویت نخست دولت در سال آینده رونق و اشتغالزایی است.

دکتر محمد نهاوندیان اظهار داشت: هردو محوری که دولت در سال 93 دنبال کرد یعنی مهار تورم و پیشبرد مذاکرات با هدف حراست ازعزت ملت و رفع تحریم‌ها برآیندش رونق و اشتغالزایی بوده است.

وی با بیان این که افزایش رونق و اشتغالزایی در کشور مستلزم کار جدی فرهنگی و توجه به نیازهای اجتماعی جامعه است، تصریح کرد: نگاه همه جانبه‌ای که دولت در آغازکارخود داشت و آن را اعلام کرد، در مسیر نجات اقتصاد و تعامل سازنده با جهان و احیای اخلاق دنبال خواهد شد.

نهاوندیان با بیان این که در سال 93 گام‌های خوبی برداشتیم و از رکود خارج شدیم، خاطر نشان کرد: باید گام‌های بلند و محکم‌تری برداریم تا به شرایطی برسیم تا خانواده‌ها ایجاد فرصت شغلی را احساس کنند و امید به آینده جوانان افزایش یابد که این امر مستلزم سرمایه‌گذاری است که از ظرفیت‌های معطل‌مانده استفاده شود و همچنین سرمایه‌گذاری جدید اتفاق بیفتد.

وزیراطلاعات هم پایدار کردن امنیت و ایجاد امنیت اقتصادی، فرهنگی و علمی را از اولویت های سال آینده این وزارتخانه اعلام کرد.

حجت الاسلام و المسلمین سید محمود علوی وزیر اطلاعات درجمع خبرنگاران، با تقدیر از تلاش‌های سربازان گمنام، اظهارداشت: سربازان گمنام امام زمان‌(عج) با مجاهدت خاموش و گذشت از جان خود امان دشمن را در سال 93 بریدند.

وی ادامه داد: آن‌ها با به کارگرفتن تمامی هوش و توان خود، امنیت و افتخار را به مردم ایران هدیه دادند.

وزیراطلاعات با بیان این که یکی از اهداف این وزارتخانه ایجاد امنیت اقتصادی است، گفت: با پایدار کردن امنیت و ایجاد امنیت اقتصادی باید تلاش کنیم تا فعالان اقتصادی بتوانند با روح آرام و در فضایی پر از امنیت، کار خود را با شکوفایی و بالندگی هر چه بیشتر ادامه دهند و کشور شاهد شکوفایی در تمامی عرصه ها باشد.

مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری هم در باره ادعای نقض حقوق بشر در زندان‌های ایران، اظهار داشت: در زندان‌های ایران حقوق بشرنقض نمی‌شود و تمامی امکانات جانبی، رفاهی و مرخصی در اختیار آنان قرار می‌گیرد.

وی تصریح ‌کرد: مشکلی که وجود دارد تعداد زندانیان زیاد است که باعث می‌شود خواه ناخواه مشکل به وجود آید اما حقوقشان نقض نمی‌شود.

ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه آخرین نشست امسال دولت به واحد مرکزی خبر گفت: میزان معوقات بانکی ۹۲هزار میلیارد تومان است ودر این زمینه پرونده ۵۷۵نفر را به قوه قضائیه فرستاده‌ایم که اطلاعات آن‌ها در حال تکمیل شدن است.

وی افزود: میزان بدهی این افراد یک سوم معوقات کل نظام بانکی است.

سیف، انتظام‌ بخشی به بازار غیرمتشکل پولی و گسترده شدن چتر نظام بانکی را از مهمترین برنامه‌های بانک مرکزی در سال 1394 اعلام کرد.

وی افزود: بانک مرکزی در بخشنامه ای اعلام کرده است که باید بدهکاران بانکی که در حال تولید هستند از فهرست افراد بدهکار معوق در نظام بانکی که به آنان نباید تسهیلات ارائه شود مستثني شوند تا خط تولید واحدهای آنان راه بیفتد و مانده بدهی آن‌ها هم باید به صورت قسطی دریافت شود.

معصومه ابتكار هم درباره اين كه به عملكرد سال 93 خود در حفظ محيط زيست چه نمره‌اي مي‌‌‌دهيد، گفت: همه ما در سازمان حفاظت محيط زيست مديران و كارشناسان و همچنين سازمان‌هاي غير دولتي‌، رسانه‌‌ها و تمامی دستگاه‌هاي اجرايي در حفظ محيط زيست كوشا بوديم.

وي اضافه كرد: اگر چه معلم هستم ، اما معلم به خود نمره نمي‌دهد و من هم به خودم نمره نمي‌دهم.

ابتكار گفت: محاسبه‌اي که از كار خود انجام داديم نشان داد كه تمامی تلاش خود را در حفظ محيط زيست انجام داديم ، البته مسائل محيط زيست گسترده و موضوع‌هاي آن متنوع است و ما هم شاهد تحول در توجه به محيط زيست هستيم.

در ادامه ،وزیر راه و شهرسازی گفت : سال آینده ۴۵۰هزار مسکن مهر به بهره برداری می‌رسد.

عباس آخوندی افزود : 430 هزار واحد مسکن مهر امسال به بهره برداری رسید و با 450 هزار مسکن مهری که سال آینده به بهره برداری می‌رسد، مجموع واگذاری‌های مسکن مهر در پایان سال آینده به حدود2 میلیون واحد خواهد رسید.

آخوندی اظهار داشت : تعداد کمی از واحدها می‌ماند که سال 95 به بهره برداری می‌رسد.

بر اساس این گزارش، علی ربیعی وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي گفت: طرح هدفمندي يارانه ها را در سال آينده با مطالعه وهدفمندتر ادامه خواهيم داد.


هیأت وزیران با رتبه‌بندی معلمان موافقت کرد


آخرین جلسه هیأت دولت در سال ۱۳۹۳صبح دیروزبه ریاست حجت الاسلام و‌المسلمین دکتر حسن روحانی رئیس‌ جمهوری برگزار شد و اعضای دولت درباره مهمترین مسائل کشور با یکدیگر بحث و تبادل نظر کردند.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری،در این جلسه، تعدادی از پیشنهادهای دستگاه‌های اجرایی پس از بررسی، به تصویب هیأت وزیران رسید.


تعیین سود بازرگانی کالاها با معیار تقویت و حمایت از تولید داخلی، توسعه اشتغال و افزایش رقابت‌پذیری و رعایت حقوق مصرف‌کنندگان از مصوبات جلسه هیأت وزیران بود.


هیأت وزیران همچنین با رتبه‌بندی معلمان موافقت کرد. براساس این مصوبه، مشمولان طرح طبقه‌بندی معلمان شامل آموزگاران، دبیران، هنرآموزان، مربیان امور تربیتی، مشاوران، مراقبان سلامت، مدیران و معاونان مدارس و مجتمع‌های آموزشی و تربیتی براساس ضوابطی که به تصویب هیأت وزیران می‌رسد، رتبه‌بندی حرفه‌ای می‌شوند.


مشمولانی که براساس ضوابط مصوب در یکی از رتبه‌ها قرار می‌گیرند، به ترتیب از ۱۵، ۲۵، ۳۵و ۵۰درصد افزایش امتیاز حق شغل از مهر ۱۳۹۴برخوردار خواهند شد.


با تصویب دولت، افزایش ضریب حقوقی سال ۱۳۹۴شاغلان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری، نظام هماهنگ پرداخت، بازنشستگان ، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و نیروهای مسلح و سایر صندوق‌ها به میزان ۱۴درصد تعیین شد و همچنین ضریب حقوقی اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و قضات هم تعیین شد.


لایحه اصلاح و دایمی شدن قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور که از اجرای آزمایشی آن بیش از ۱۰سال گذشته است، پس از ارزیابی نتایج حاصل از اجرا در دوره آزمایشی، به تصویب هیأت وزیران رسید.


لایحه تمدید قانون مدیریت خدمات کشوری از دیگر مصوبات جلسه دیروز هیأت وزیران بود. با توجه به اقدامات صورت گرفته برای تنظیم پیش‌نویس اصلاحات و دایمی کردن این قانون و تقدیم آن به مجلس شورای اسلامی در سال ۹۳، به دلیل نبود اتفاق نظر کارشناسی در زمینه کمیت و کیفیت اصلاحات قانون، امکان تقدیم به موقع لایحه مربوطه به مجلس شورای اسلامی میسر نبوده و به مدت زمان بیشتری نیاز است که لایحه تمدید مهلت اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری به مدت دو سال با قید دو فوریت تقدیم مجلس خواهد شد.


با توجه به رویکرد دولت در حمایت از سلامت در جامعه و با هدف پیشگیری از افزایش پرداختی مردم پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت، دولت مبلغ دریافتی از بیماران در خدمات بستری و بستری موقت در قالب نظام ارجاع را معادل3 درصد و برای سایر بیمه‌شدگان معادل 6 درصد تعیین کرد.


در ادامه، هیأت وزیران مبلغ ۲۵۰میلیارد ریال اعتبار برای ساخت ۱۷کیلومتر راه خروجی از شهر بوشهر برای ایمن‌سازی و خروج از بحران تردد و مقابله با حوادث و سوانح پیش‌بینی نشده در استان بوشهر اختصاص داد.


دولت به وزارت راه و شهرسازی اجازه داد برای اجرای قسمتی از آزادراه قم – تهران – مشهد حد فاصل سبزوار – نیشابور – مشهد به طول حدود ۲۲۳کیلومتر، شامل مطالعات، طراحی، تملک اراضی، ساخت آزادراه و تأسیسات جانبی خاص و نگهداری و بهره‌برداری از آن نسبت به انعقاد قرارداد مشارکت با شرکت احداث، نگهداری و بهره‌برداری آزادراه سبزوار – نیشابور – مشهد را با رعایت ضوابط و مقررات زیست محیطی اقدام کند.


اصلاح تصویبنامه موضوع چگونگی تسویه بدهی‌های قانونی شرکت‌های تابع و وابسته وزارت نیرو به اشخاص حقیقی و حقوقی و تعاونی، از دیگر مصوبات دولت بود.


با تصویب هیأت وزیران ،مطالبات نیروگاه چابهار با بدهی خریداران آن نیروگاه به سازمان خصوصی‌سازی تهاتر یافت.


حاشیه های حضور رئیس جمهوری در جمع خبرنگاران


بر اساس این گزارش،جمع زیادی از خبرنگاران، عکاسان و تصویربرداران، دیروز برای مصاحبه با رئیس جمهوری و اعضای دولت در حیاط ساختمان هیات دولت حضور یافته بودند.


حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در پایان آخرین جلسه هیات دولت در سال ۹۳در میان خبرنگاران حضور یافت و برای دقایقی به ارائه گزارشی از عملکرد و دستاوردهای دولت در این سال پرداخت و در پایان برای مردم شروع سالی پرثمر آرزو کرد.


رئیس جمهوری در پایان سخنان خود از کاظم روحانی‌نژاد خبرنگار قدیمی تلویزیون که چندی پیش بازنشسته شده و برای حضور در جلسه رسانه‌ای دیروز دعوت شده بود، تقدیر کرد.


روحانی همچنین خطاب به خبرنگاران، عکاسان و تصویربرداران حاضر و تمامی فعالان عرصه رسانه گفت‌: از طرف تمامی ملت ایران از زحمات ایشان سپاسگزاری می‌کند.


سپس، رئیس جمهوری برای ثبت عکس یادگاری با نمایندگان رسانه‌های حاضر، روی پله‌های ساختمان هیات دولت در حلقه پرشور خبرنگاران قرار گرفت.


از نکات جالب مراسم این بود که وقتی دکتر روحانی در میان خبرنگاران قرار داشت، عکاسان نمی‌توانستند با وی عکس بیندازند که در این هنگام دکتر جهانگیری و دکتر نهاوندیان به یاری عکاسان شتافتند و با گرفتن دوربین از آن‌ها، دوربین به دست شده و عکاسان را به سوی خیل خبرنگاران گرد آمده به دور رئیس جمهوری فرستادند تا آن‌ها هم بتوانند عکس‌های یادگاری داشته باشند.


با پایان این بخش از مراسم ، حالا خبرنگاران مانده بودند و وزرا و معاونان رئیس جمهوری که در فضایی متفاوت از همیشه که در مراسم‌ این چنینی یک به یک در میان خبرنگاران حاضر می‌شدند، این بار همه با هم در یک زمان میان نمایندگان رسانه‌های جمعی حضور یافته بودند و به سوالات پرشمار آنان با روی باز و در فضایی صمیمی پاسخ می‌گفتند.
کد N772084

وبگردی