آفتاب

کمیسیون اروپا: یونان باید به شرط رعایت توافق 20 فوریه در منطقه یورو بماند

کمیسیون اروپا: یونان باید به شرط رعایت توافق 20 فوریه در منطقه یورو بماند

کمیسیونر امور اقتصادی اتحادیه اروپا اعلام کرد، یونان باید با رعایت شرایط پذیرفته شده در توافق ماه گذشته میلادی با وزرای دارایی منطقه یورو، در این منطقه باقی بماند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، پی‌یر موسکوویچی، کمیسیونر امور اقتصادی اتحادیه اروپا در کنفرانسی خبری در شهر بروکسل گفت: کلیت اتحادیه اروپا می خواهد یونان در منطقه یورو باقی بماند. ما قاطعانه متعهد به چنین چیزی هستیم. من مطمئن هستم که خروج یونان از منطقه یورو آسیبی جدی به این منطقه به ویژه از نقطه نظر سیاسی خواهد زد.

این اظهارات موسکوویچی در حالی مطرح شدند که یونان از زمان توافق با وزرای دارایی منطقه یورو بر سر بازپرداخت بدهی‌اش در ماه فوریه تاکنون، پیشرفت چندانی در زمینه اجرای اصلاحات به دست نیاورده است.

مقامات منطقه یورو از آتن خواسته‌اند با توجه به اینکه تا پایان ماه مارس ممکن است دیگر پولی نداشته باشد، دست از اتلاف وقت بردارد.

موسکوویچی تاکید کرد: البته ما باید یونان را براساس برآورده کردن شرایطی که از سوی هر دو طرف مورد پذیرش هستند در منطقه یورو حفظ کنیم. این شرایط در تعهدهای اخذ شده در 20 فوریه در گروه یورو نوشته شدند. این نقشه راه مشترک ما است و باید به اجرا درآید. یونان باید در منطقه یورو باقی بماند اما باید این شرایط را رعایت کند.

این درحالی است که نخست وزیر یونان به انتقادات شرکای اروپایی این کشور علیه یک لایحه توزیع کوپن غذا و برق رایگان بین فقرای یونان واکنش نشان داد و گفت، دولت وی مرعوب طلبکارانش نخواهد شد.

شبکه 4 تلویزیون انگلیس اخیرا گزارش داد، یک مقام اتحادیه اروپا به دولت چپ‌گرای آلکسیس سیپراس، نخست وزیر یونان اعلام کرده است که باید به منظور اجرای این لایحه مذاکرات بیشتری را با مقامات اروپا انجام دهد در غیر این صورت به طور یکجانبه علیه شرایط توافق 20 فوریه که جلوی ورشکستگی یونان را گرفت، اقدام کرده است.

نخست وزیر یونان در واکنش به این اظهارات، به قانونگذاران پارلمان این کشور پیش از رای‌گیری درباره لایحه کمک به فقرای یونان گفت: به کسانی که جسارت کرده و می گویند رفع یک بحران انسانی مثل یک اقدام یکجانبه است چه چیزی می توان گفت؟ وی افزود: آن‌ها از ما می خواهند تا این لایحه‌ها را متوقف کنیم تا هزاران خانه در یونان بدون برق باقی مانده و از سرما یخ بزنند.

وی تاکید کرد:‌ اگر آن‌ها برای ترساندن ما چنین حرف‌هایی را می زنند پاسخ ما به آن‌ها این است: ما نخواهیم ترسید!

سیپراس همچنین گفت: دولت یونان مصمم است تا به توافق 20 فوریه پایبند باشد با این حال ما همین کار را از شرکایمان انتظار داریم. آن‌ها باید اقدامات یکجانبه را متوقف کنند و به توافق‌نامه‌ای که امضا کردند احترام بگذارند.

این در حالی است که قرار است لایحه کمک به فقرا در یونان اواخر امروز (چهارشنبه) به رای گذاشته شود و انتظار می رود با حمایت مخالفان دولت تصویب شود.

پیر موسکوویچی در کنفرانس خبری امروز خود این مساله را که اتحادیه اروپا تلاش می کند تا جلوی تصویب قانون کمک به فقرا در یونان را بگیرد، رد کرد.

کمیسیونر امور اقتصادی اتحادیه اروپا گفت: این مساله که ما می خواهیم یک لایحه کمک های انسان‌دوستانه در یونان را وتو کنیم، آن گونه که رسانه‌ها گزارش کرده‌اند، مطرح نیست.

وی افزود: به عکس اتحادیه اروپا متعهد به کمک به یونانی‌هایی است که بحران بدهی بر آن‌ها تاثیر گذاشته است.

انتهای پیام

کد N771965

وبگردی