آفتاب
/تحلیل - الاخبار/

حزب‌الله لبنان موجب تغییر موضع مثبت آمریکا در قبال سوریه شد

حزب‌الله لبنان موجب تغییر موضع مثبت آمریکا در قبال سوریه شد

اظهارات تلویحی مستقیم و غیرمستقیم واشنگتن در قبال نقش مثبت ایران و حزب‌الله هر روز در حال افزایش است. جدیدترین این اظهارات، اظهارات غیرعلنی برخی مسوولان امنیتی و سیاسی آمریکایی مبنی بر ستودن نقش و عملکرد نظامی حزب‌الله در جنگ با تروریست‌ها در سوریه است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه لبنانی الاخبار، اظهارات اخیر جان کری، وزیر خارجه آمریکا در خصوص آمادگی واشنگتن برای مذاکره با بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه خارج از روند و سیاق طبیعی مواضع آمریکا نیست که بیش از یک‌ سال است که به اعلام استراتژی خود در قبال منطقه می‌پردازد.

اگر کسی مواضع دولت آمریکا را پیگیری کند می‌فهمد که موضع وی و پیش از او موضع جان برنان، مدیر سازمان اطلاعات آمریکا در خصوص عدم تمایل به فروپاشی دولت و نهادهای سیاسی دمشق تکمیل مواضع واشنگتن است به ویژه از آن زمانی که روند جنگ آمریکا و برخی کشورها علیه سوریه به بهانه تسلیحات شیمیایی این کشور تغییر کرد و همچنین واشنگتن اقدامات و طرح‌های خود برای مقابله با ایران را تحت عنوان تلاش برای دستیابی به توافق هسته‌ای تغییر داد.

از ماه‌ها پیش دیدگاه آمریکا در خصوص ابقای نهادهای رسمی سوریه و ارتش این کشور روشن شده تا تجربه عراق و منحل شدن ارتش آن و پیامدهایی که به دنبال آن رخ داد، تکرار نشود. با نزدیک شدن به توافق ایران و آمریکا تغییر شرایط نشان می‌دهد که وضوح و شفافیت در خصوص آینده سوریه بیشتر می‌شود.

مساله جالب توجه در لبنان این است که روز به روز نقش حزب‌الله از نظر بین‌المللی پررنگ‌تر می‌شود طوری که برخی اداره‌های دیپلماسی غرب از این مساله سخن گرفته‌اند، اما با پیشرفت در مذاکرات آمریکا و ایران، تغییر اوضاع عراق پس از جنگ تکریت، نتایج تغییر موضع آمریکا در قبال ایران در منطقه و احتمالات اوضاع سوریه نشان می‌دهد که حزب‌الله سهمی در این تغییر دارد. این مساله خود را در اظهارات جدید آمریکا نشان می‌دهد.

محافل لبنانی آگاه نیز اطلاعات مستند را از اظهارات غیرعلنی برخی مسوولان امنیتی و سیاسی آمریکا در گفت‌وگو با برخی مسوولان عالی‌رتبه لبنانی در واشنگتن ارائه کرده‌اند که حاکی از ستودن نقش حزب‌الله و عملکرد این حزب در مبارزه با تروریست‌ها در سوریه است.

آمریکا نمی‌تواند این اظهارات را به صورت علنی اعلام کند به ویژه اینکه در حال حاضر بحران داخلی را با جمهوری‌خواهان به دنبال توافق با ایران اداره می‌کند. واشنگتن اگرچه با تهران مذاکره کرده است اما هنوز زمان را برای ارائه دیدگاه متفاوتی در خصوص روابط با حزب‌الله مناسب نمی‌داند نه فقط به دلیل اینکه آمریکا حزب‌الله را تروریستی می‌داند بلکه به دلیل برخی ادعاها مبنی بر دست داشتن این حزب در انفجارهای محل استقرار مارینز و سفارت آمریکا در بیروت و ربودن گروگان‌های آمریکایی واشنگتن نمی‌تواند در حال حاضر به تغییر موضع خود بپردازد.

اما با این حال برخی مسوولان آمریکایی از برقراری تماس‌هایی با نزدیکان حزب‌الله در خارج از لبنان و گفت‌وگو درباره اوضاع سوریه پرده برداشته‌اند.

در حال حاضر مساله سوریه، مهم‌ترین مساله برای هرگونه تغییر موضع آمریکا در قبال حزب‌الله و به ویژه اقدامات نظامی این حزب در مقابله با داعش و جبهه النصره در سوریه است. این عامل اصلی نزدیک شدن آمریکا و موضعش به خاورمیانه پس از افزایش خطر داعش است.

بی‌تردید افزایش استقبال از حزب‌الله در فضای کنونی منطقه گروه‌های لبنانی را به بازنگری جدی در اوضاع داخلی خود و تغییر مواضع آمریکا در خصوص لبنان وامی‌دارد چراکه عاقلانه نیست اوضاع سوریه به تنهایی محور روابط کنونی میان دو طرف باشد. به ویژه اینکه با احتمال نزدیک شدن جنگ حزب‌الله و ارتش سوریه با داعش و جبهه النصره تحولات نظامی سوریه بر مرزهای لبنان نیز تاثیر می‌گذارد.

تاکنون واشنگتن تنها بر یک مساله با عنوان ثبات لبنان و تضمین امنیت آن پافشاری کرده است اما برخی هم‌پیمانان قدیمی واشنگتن در لبنان نگران این هستند که عملکرد جدید آمریکا در خاورمیانه بر لبنان تاثیر بگذارد و به ویژه اینکه واشنگتن موضعی مثبت در قبال حزب‌الله بگیرد.

واشنگتن امروز هیچ شباهتی با واشنگتنی ندارد که در قطعنامه بین‌المللی 1559 مشارکت کرد.

آنچه در خصوص روابط واشنگتن با تهران رخ داده به رغم مخالفت اسرائیل و عربستان و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نشان می‌دهد که آمریکا از تصمیم خود برنمی‌گردد و حتی تغییر موضع آمریکا احتمالاً تنها به عراق و سوریه محدود نخواهد شد بلکه به تغییر در قبال حزب‌الله نیز منجر می‌شود.

انتهای پیام

کد N771749

وبگردی