آفتاب

بی اعتنایی آمریکا به نگرانی‌های چین در مورد استقرار سیستم دفاع موشکی احتمالی در کره‌جنوبی

بی اعتنایی آمریکا به نگرانی‌های چین در مورد استقرار سیستم دفاع موشکی احتمالی در کره‌جنوبی

یکی از مقام‌های ارشد آمریکا ضمن بی‌اعتنایی به اعتراض پکن نسبت به استقرار احتمالی یکی از سیستم‌های دفاع موشکی آمریکا در کره جنوبی گفت، برنامه موشکی کره شمالی تهدید بسیار مهم و بزرگی است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این اظهارات "دانیل راسل"، معاون وزیر امور خارجه آمریکا که به سئول سفر کرده پس از آن منتشر شد که "لیو جیانچائو"، معاون وزیر امور خارجه چین نسبت به ایده استقرار سیستم دفاع موشکی آمریکا در خاک کره جنوبی ابراز نگرانی کرد.

بیانیه لیو جیانچائو به دنبال اظهارات مشابه "چانگ وان کوآنگ"، وزیر دفاع چین در جریان سفر ماه گذشته‌اش به سئول منتشر شد. چین این سیستم دفاع موشکی را به عنوان طراحی برای مهار کردن قدرت نظامی‌اش می‌داند.

راسل پس از دیدار با "لی کیونگ سو،" معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی به خبرنگاران گفت: عجیب است که یک کشور ثالث به خود اجازه می‌دهد اظهارات تندی را درباره سیستم امنیتی که هنوز مستقر نشده و تنها در حرف است، مطرح کند.

مقامات نظامی آمریکا می‌گویند، آنها مطالعات غیررسمی را برای دستیابی به مکان‌های مناسب برای استقرار احتمالی سیستم دفاع موشکی "تاد" انجام داده‌اند. اما تاکید کردند که هنوز هیچ تصمیمی برای استقرار چنین سیستمی اتخاذ نشده است.

راسل گفت: کره جنوبی وآمریکا با تهدید بزرگ و مهمی از سوی برنامه در حال توسعه موشک بالستیکی کره شمالی مواجه هستند و این اقدام پیونگ یانگ نقض قوانین بین‌المللی است. مقامات نظامی ما مسئولیت در نظر گرفتن سیستم‌هایی را که در برابر تهدیدات از مردم کره جنوبی و آمریکا حفاظت می‌کنند، برعهده دارند. این مساله بر عهده کره جنوبی است که تصمیم بگیرد چه اقدامی را در دفاع از خودش انجام دهد.

در همین حال کره جنوبی اعلام کرد، هنوز هیچ رایزنی با آمریکا یا تصمیمی در این باره اتخاذ نشده است. "کیم مین سئوک"، سخنگوی وزارت دفاع کره‌جنوبی اقدام چین را برای تحت تاثیر قرار دادن سیاست‌ امنیتی کره جنوبی محکوم کرد. وی گفت: همسایگان می‌توانند مواضع خودشان را در خصوص استقرار احتمالی سیستم دفاع موشکی تاد داشته باشند اما نباید بر سیاست امنیتی ما تاثیر بگذارند. ما تصمیمات را براساس قضاوت‌های خودمان پس از قرار دادن منافع امنیتی در اولویت اتخاذ می‌کنیم.

انتهای پیام

کد N771628

وبگردی