آفتاب
/نیم نگاهی به تحقق شعار سال 93/

سلیمی: گلوگاه واردات بسته شود

سلیمی: گلوگاه واردات بسته شود

علیرضا سلیمی با تاکید بر اینکه شعار سال در حد انتظار عملیاتی نشده است، گفت: واردات بی‌رویه مغایر با مدیریت جهادی است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه مرکزی، با تأکید بر اینکه شعار سال جهت‌گیری کشور در طول سال را مشخص می‌کند، اظهار کرد: شعار سال زاویه دید برای برنامه‌ریزی صحیح را منعکس می‌کند اما در این مسیر اقدام موثری انجام نگرفته است.

وی تصریح کرد: شعار سال در عرصه‌های مختلف متبلور نشده است. در بحث اقتصاد مقاومتی، فرهنگ، عزم ملی و مدیریت جهادی سخنرانی و شعارهای دهان پرکن بسیاری عنوان شد اما در عمل هیچ اتفاق مفیدی را شاهد نبودیم.

سلیمی با اشاره به اقدامات صورت‌گرفته در طول سال که کاملا مغایر با مدیریت جهادی بوده است، گفت: مدیریت جهادی با واردات بی‌رویه منافات دارد. اگر بناست که به شکوفایی اقتصادی برسیم باید گلوگاه واردات بی‌رویه و بی‌حساب و کتاب بسته شود در صورتی که در حال حاضر یک‌سوم کالاهای داخلی کشور قاچاق است و در کنار آن بسیاری از کالاهای غیرضروری وارد می‌شود.

وی تأکید کرد: تصمیم‌گیری‌ها، اقدامات و عملکردها کاملا در مسیری خلاف جهت تحقق شعار سال بوده است.

این عضو مجلس شورای اسلامی با اشاره به عدم حمایت درست بانک‌ها از واحدها تولیدی گفت: بانک‌ها تسهیلات لازم را در اختیار واحدهای تولیدی قرار نداده‌اند و در شرایطی که کشور در رکود به سر می‌برد بانک‌ها هیچ کمکی به بهبود اوضاع نکردند.

وی با اشاره به صحبت‌های اخیر وزیر صنعت در خصوص عدم تخصیص سهم تولید از محل هدفمندی یارانه گفت: تایید وزیر صنعت کاملا نشان‌دهنده اجرایی نشدن قانون است و علاوه بر آن حاکی از نبود نقدینگی در بخش تولید، افزایش موج بیکاری و افزایش قیمت تمام شده کالای تولیدی است که عملا قدرت رقابت را از تولیدکنندگان می‌گیرد و باعث می‌شود که بروزرسانی سیستم تولید در کشور صورت نگیرد.

نماینده مردم محلات و دلیجان با اشاره به نبود اراده‌ای جدی برای تحقق شعار سال در حوزه اقتصاد، حوزه فرهنگ را نیز به مانند اوضاع اقتصادی کشور دانست و گفت: در بحث فرهنگ هیچ کار فاخر و جدی صورت نگرفت امروز شاهد نشر کتاب‌هایی هستیم که با فرهنگ اصیل ما منافات دارد و اتفاقاتی در این عرصه رخ می‌دهد که در شأن نظام جمهوری اسلامی نیست.

وی با تاکید بر اینکه در این حوزه عقب‌ماندگی را تجربه می‌کنیم، تصریح کرد: تحقق شعار سال نیازمند همدلی و همگرایی بود. ابتدای سال شعارهایی داده شد و سمینارهای متعددی برگزار شد اما خروجی از آنها به دست نیامد. دولت می‌بایست در اواسط سال ارزیابی از عملکرد خود در تحقق شعار سال انجام می‌داد.

است.

انتهای پیام

کد N771625

وبگردی