آفتاب

حفتر آماده آزادسازی بنغازی/نشست سه جانبه ایتالیا، مصر و الجزایر درباره لیبی امروز در رم

حفتر آماده آزادسازی بنغازی/نشست سه جانبه ایتالیا، مصر و الجزایر درباره لیبی امروز در رم

رم امروز (چهارشنبه) میزبان نشست سه‌ جانبه وزیران خارجه ایتالیا، مصر و وزیر الجزایر در امور «مغرب عربی» و آفریقا در خصوص اوضاع لیبی است. در همین حال خلیفه حفتر متعهد شد تا کنترل شهر بنغازی را ظرف یک ماه در دست بگیرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، وزارت خارجه ایتالیا در بیانیه‌ای اعلام کرد: در این نشست سه‌ جانبه که میان پائولو جنتیلونی، وزیر خارجه ایتالیا، سامح شکری، وزیر خارجه مصر و عبدالقادر مساهل، وزیر الجزایر در امور «مغرب عربی» و آفریقا برگزار می‌شود، در خصوص اوضاع امنیتی لیبی و تلاش‌های بین‌المللی برای مقابله با تروریسم بحث و گفت‌وگو خواهد شد.

وزیر خارجه ایتالیا دو روز پیش با محمد الدایری، همتای لیبیایی خود دیدار و بر حمایت کشورش از دولت وحدت ملی تاکید کرده بود.

در همین حال خلیفه حفتر، فرمانده کل ارتش لیبی متعهد شد که کنترل کامل شهر بنغازی را طی یک ماه در دست بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه عملیات در شهر بنغازی تا اواسط ماه آتی به پایان خواهد رسید از جامعه جهانی خواست تا از نیروهایش حمایت کند.

حفتر همچنین متعهد شد که ارتشی بروز در لیبی تشکیل دهد که از مرزهای این کشور محافظت کرده و مانع هجوم مخفیانه مهاجران به کرانه شمالی دریای مدیترانه شود.

این اظهارات همزمان با انتشار گزارش روزنامه ایندپندنت انگلیس ایراد شد که در آن آمده است: برخی سربازان حامی معمر قذافی دیکتاتور سابق لیبی به این کشور بازگشته و در کنار داعش می‌جنگند.

در این گزارش تاکید شده که حدود 500 تروریست داعش در شهر «سرت» کشته شده‌اند.

در همین راستا منابع لیبیایی اعلام کردند که نیروهای نظامی وابسته به کنگره ملی لیبی آماده حمله به مرکز شهر سرت واقع در شرق طرابلس و کنترل بر پایگاه‌هایی هستند که افراد مسلح داعش آن را تصرف کرده‌اند.

به گزارش منابع، این نیروها به همراه نیروهایی از عملیات «الشروق» در پایگاه هوایی «القرضابیه» در جنوب شرق سرت مستقر شده‌ و آماده‌اند تا با رسیدن کمک نظامی به آنها از سه محور به این شهر حمله کنند.

شهر سرت به دنبال درگیری‌های گردان‌های انقلابیون 17 فوریه و اعضای داعش با تنش‌های امنیتی مواجه شده است.

یک منبع عالی‌رتبه لیبیایی اعلام کرد که درگیری‌های نظامی میان ارتش لیبی و دولت طرابلس که حامی شبه‌نظامیان فجر لیبی است دچار تحول شده و حتی به عرصه دیپلماسی نیز رسیده است. این مساله خود را در برکناری سفیر طرابلس در کویت نشان می‌دهد و به نظر می‌رسد که وزارت خارجه لیبی تعدادی از سفرای لیبی در چند کشور عربی و خارجی را به دلیل کمک به دولت نجات ملی که وابسته به شبه‌نظامیان فجر لیبی است، برکنار کند.

این منبع که خواست نامش فاش نشود، اعلام کرد که وزیر خارجه لیبی درصدد اعلام تغییر ریشه‌ای در سفارتخانه‌های این کشور در خارج است و سفرایی را که مخالف مقامات و نهادهای مشروع کشور باشند، برکنار می‌کند.

این منبع از تصمیم دولت عبدالله الثنی برای تغییر سفرای لیبی در مصر، سودان، کویت، ایتالیا و انگلیس خبر داد.

برخی منابع نیز اعلام کردند: به دلیل وجود دو دولت قانونی و غیرقانونی در لیبی سفرای این کشور در خارج به دو پایگاه مخالف هم تقسیم شده‌اند.

در همین حال حاتم المعتمری، مدیرکل شرکت هواپیمایی در وزارت حمل‌ونقل تونس اعلام کرد که این کشور خطوط هوایی خود را به روی هواپیماهای لیبی باز می‌کند و اولین پرواز روز جمعه از فرودگاه معیتیقه به فرودگاه صفاقس در تونس خواهد بود.

همچنین شبکه خبری ارم گزارش داد که سرهنگ احمد برکه، وزیر کشور لیبی گفته است که نیروی پلیس مصر اقدام به آموزش و آماده سازی 2000 نیروی پلیس لیبی در داخل آکادمی پلیس در قاهره کرده است.

برکه افزود:‌ این آموزش‌ها شامل مبارزه با تروریسم، حفظ امنیت شهروندان و شهرها می‌شود.

به گفته او، پروتکل امنیتی میان دولت مصر و لیبی امضا شده و بر این اساس هیات امنیتی مصری به لیبی سفر کرده است.

انتهای پیام

کد N771598

وبگردی