آفتاب

انتقاد سازمان ملل از نقض آتش‌بس در منطقه حائل سوریه با سرزمین‌های اشغالی

انتقاد سازمان ملل از نقض آتش‌بس در منطقه حائل سوریه با سرزمین‌های اشغالی

دبیرکل سازمان ملل دولت سوریه را به نقض توافق 1974 مبنی بر ایجاد یک منطقه حائل بین سوریه و سرزمین‌های اشغالی متهم کرد و هشدار داد، تبادل آتش در سراسر خط جدایی، آتش بس بین دو طرف را به خطر می‌اندازد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل طی این گزارش خود خطاب به شورای امنیت هم‌چنین به انتقاد از افزایش استفاده از سلاح‌های سنگین از جمله تانک توسط دولت سوریه و گروه‌های مسلحی که بخش‌های مهمی از مناطق جدا شده را تحت کنترل دارند، پرداخت.

بان کی مون در این باره گفت: در مناطق حائل هیچ نیرویی غیر از صلح بانان سازمان ملل نباید حضور داشته باشد.

ماموریت نیروهای سازمان ملل در منطقه حائل بین سوریه و اسرائیل یک سال پس از جنگ اعراب و اسرائیل در سال 1973 آغاز شد و به ایجاد آتش بسی پایدار در این منطقه برای نزدیک به چهار دهه کمک کرد.

در همین حال دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد، هم سوریه و هم اسرائیل بر تداوم تعهد به توافق 1974 تاکید کرده‌اند.

اما جنگ سوریه که تقریبا از آغاز آن پنج سال می‌گذرد، اکنون با افزایش درگیری‌ها و حتی ربوده شدن صلح بانان توسط شورشیان مرتبط با القاعده به این مناطق نیز کشیده شده است.

ربوده شدن صلح بانان سازمان ملل باعث شد تا تعدادی از کشورها، سربازان خود را از ماموریت سازمان ملل خارج کنند.

بان کی مون در ادامه گزارش خود از کشورهایی تاثیرگذار خواست از گروه‌های مسلح بخواهند تا از هرگونه اقدامی که امنیت نیروهای سازمان ملل را به خطر می‌اندازد، اجتناب کنند.

وی ضمن تاکید بر ضرورت بازیابی اعتماد و تعهد در این منطقه از دولت‌های فیجی، هند، ایرلند، نپال و هلند برای اعزام سربازان خود به ماموریت صلح بانان سپاسگزاری کرد.

انتهای پیام

کد N771597

وبگردی