آفتاب

آخرین اخبار از مذاکرات ایران و آمریکا در لوزان سوئیس/فقط یک مورد اختلاف فنی باقی مانده

آخرین اخبار از مذاکرات ایران و آمریکا در لوزان سوئیس/فقط یک مورد اختلاف فنی باقی مانده

ایسنا نوشت:

چهارمین دور مذاکرات وزیران خارجه ایران و آمریکا صبح روز چهارشنبه برگزار می‌شود.

اعزامی به سوییس، سومین روز مذاکرات هسته‌ای درحالی پایان یافت که علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران از پیشرفت‌ 90 درصدی در توافق بر سر مسایل فنی خبر داده و گفته بود: در عمده مسایل به نقاط تفاهم مشترک رسیده‌ایم.

صالحی اختلاف دو طرف را تنها بر سر یک موضوع مهم عنوان کرد و در حالی که به این یک مورد اشاره‌ای نکرد گفت: سعی داریم در گفت‌وگوهای بعدی این یک مورد را نیز حل کنیم.

مذاکرات دو جانبه هیات‌های سیاسی و فنی ایران و آمریکا در مجموع پس از چهار ساعت پایان یافت، البته هنوز هیچ خبری از حل «یک موضوعی» که صالحی از آن صحبت کرده منتشر نشده است.

در عین حال رییس سازمان انرژی اتمی که در سه دور مذاکرات اخیر هیات مذاکره کننده ایران را همراهی می‌کند روز سه شنبه گفته است که یک مورد فنی باقی مانده قرار است در جلسه ای با حضور وزیران خارجه ایران و آمریکا بررسی شود.

مذاکرات ظریف و کری صبح روز چهارشنبه با حضور صالحی و مونیز، مقامات عالی فنی و هسته ای دو کشور و نیز معاونان برگزار می شود.

هنوز دو طرف از مسایل و اختلاف نظر در مذاکرات صحبت می‌کنند و هر دو طرف دیگری را به اتخاذ گام جدی و به کار گرفتن اراده سیاسی دعوت می کنند. این درحالی است که کمتر از دو هفته تا پایان ماه مارس، مهلت رسیدن به تفاهم سیاسی، باقی نمانده است و این احتمال وجود دارد چنانچه دو طرف به راه حلی برای رسیدن به توافق جامع نرسند مذاکرات به شکست بینجامد.

سومین روز مذاکرات در شهر آرام و کوچک لوزان سوییس درحالی به پایان رسید که رسیدن به تفاهم سیاسی میان ایران و 1+5 ضمن تلاش سخت و جدی طرف‌ها برای رسیدن به نتیجه در همین دور مذاکرات هم چنان ادامه دارد.

دو طرف اعلام کرده‌اند که تمدید مذاکرات برای رسیدن به تفاهم سیاسی امکان پذیر نیست و چنانچه تفاهم تا این تاریخ به دست نیاید، رسیدن به توافق جامع به امری غیرممکن تبدیل خواهد شد.

 


45231

 

کد N771504

وبگردی