آفتاب

ذخایر ارزشمند تاریخی در موزه آستان مقدس حضرت معصومه(س) قم

ذخایر ارزشمند تاریخی در موزه آستان مقدس حضرت معصومه(س) قم

یک فعال گردشگری در قم، بازدید از موزه آستان مقدس حضرت معصومه(س) در قم را فرصتی مغتنم برای گردشگران به عنوان گنجینه‌ای بی بدیل از هنرهای ارزشمند و آثار اسلامی، ایرانی و بین المللی برشمرد.

سعید ابراهیمی پور در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، با اشاره به ویژگی های مهم موزه آستان مقدس گفت: موزه آستان مقدس حضرت معصومه(س) از سال 1314 شمسی با جمع آوری ذخایر ارزشمند تاریخی از قرن دوم تا دوره معاصر به عنوان قدیمی ترین موزه‌ها در کشور شناخته شده است.

به گفته وی؛ این موزه واقع در جوار حرم مطهر حضرت معصومه(س) می‌باشد که یکی از قدیمی ترین موزه‌ها در میان 125 موزه مهم دنیا به شمار می رود و به علت اهمیت حرم ملکوتی حضرت معصومه(س) از ادوار گذشته تاکنون مردم کشورمان هدایای ارزشمندی شامل قرآن‌های خطی، مسکوکات ادوار اسلامی، تابلوهای نقاشی، ظروف سفالینه، آثار دستباف و سایر آثار هنری را به موزه این بانوی بزرگوار اهدا کرده اند.

این کارشناس گردشگری تصریح کرد: مجموعه آثار موزه شامل بخش‌های متنوعی از بخش قرآن‌های خطی از قرن دوم تا دوره معاصر، آثار چوبی خاتم کاری، آثار چوبی منبت کاری، ظروف سفالینه متعلق به هزاره اول و دوم قبل از میلاد مسیح و ادوار اسلامی، ظروف چینی و شیشه‌ای و کاشی‌های زرین فام با طرح‌ها، نقوش و کتیبه های زیبا مربوط به قرون ششم تا هشتم هجری قمری است.

وی افزود: همچنین آثار حجاری و سنگ‌های تزئینی، لوازم فلزی با تزئینات قلمزنی، قالیچه‌های دستباف ابریشمی دوره صفوی و قاجار، پارچه‌های دستباف، مسکوکات ادوار اسلامی و پیش از اسلام، تابلوهای نقاشی و شمایل مینیاتوری نیز از بخش‌های دیگر این موزه است.

ابراهیمی پور به بخش‌های مختلف این موزه اشاره کرد و گفت: قدیمی‌ترین بخش آثار موزه را سفالینه‌های پیش از میلاد مسیح (ع) تشکیل می‌دهند که این آثار مربوط به منطقه باستانی سیلک کاشان و برخی نیز مربوط به منطقه باستانی صرم قم است که متعلق به هزاره‌های اول و دوم قبل از میلاد مسیح (ع) بوده است.

این فعال گردشگری اظهارداشت: در چند ساله اخیر تعداد زیادی سکه‌های ارزشمند ادوار اسلامی شامل چهار آلبوم و تعدادی تابلوهای خط و نقاشی و یک عدد در خاتم کاری بسیار نفیس و همچنین تعدادی سنگ قبر رجال و سلاطین دوره قاجاری که از نظر هنر حجاری بسیار نفیس و ارزشمند بودند، از اماکن و بیوتات وابسته به حرم مطهر جمع آوری و به موزه انتقال داده شدند.

وی با بیان اینکه قدیمی ترین قرآن موزه در سال 198 هجری قمری نوشته شده است گفت: در آغاز این قرآن نام مامون خلیفه عباسی مشهود است و به خط کوفی شیوه ایرانی کتابت شده است که این قرآن قسمت‌هایی از جزء سی‌ام قرآن می باشد.

وی افزود: مصاحف موزه عمدتا بخط کوفی، ثلث، نسخ، محقق و ریحان است که برخی از آنها از آغاز تا انتها به یک شیوه از خط خوشنویسی و برخی دیگر بشکل توامان نویسی کتابت شده است که اکثر آیات قرآن با مرکب مشکی و برخی دیگر نیز با آب طلا و رنگ لاجورد تحریر شده است.

به گفته ابراهیم پور؛ در بین قرآنهای خطی موزه یک نمونه شاخص و منحصر به فرد و کامل شامل 575 ورق متعلق به دوران قاجار در ابعاد 120 در 72 سانتی متر می باشد که نمونه مشابهی ندارد.

این فعال گردشگری درباره وجود قرآن های تاریخی گفت: مجموعه قرآن‌های خطی موزه متشکل از قرآن‌هایی مربوط به دوره‌های مختلف تاریخی از قرن دوم تا چهاردهم هجری قمری و متعلق به دوران خلافت خلفای عباسی، سلجوقی، ایلخانی، تیموری، صفوی و قاجاری است.

ابراهیمی پور ادامه داد: این موزه دارای نمونه های متعددی از آثار منبت کاری ادوار اسلامی است از جمله درهای چوبی منبت کاری مربوط به دوره صفوی که در حواشی آن آیاتی از قرآن مجید به چشم می خورد همچنین رحل منبت کاری دوره صفوی دارای نقوش گیاهی و حیوانی و انسانی و رحل منبت کاری و مشبک کاری دوره صفوی که توسط اعتماد الدوله وزیر شاه صفی وقف شده است.

انتهای پیام

کد N771491

وبگردی