آفتاب

نامه تعدادی از قانونگذاران آمریکایی و اروپایی به سران کشورهایشان درباره ایران

نامه تعدادی از قانونگذاران آمریکایی و اروپایی به سران کشورهایشان درباره ایران

شماری از قانونگذاران آمریکایی و اروپایی در نامه‌ای خطاب به سران کشورهای خود درباره توافق با ایران هشدار دادند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در متن این نامه خطاب به باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس ،فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه و آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان آمده است: جهت اخیر مذاکرات بین تهران و گروه 1+5 درباره قابلیت‌های اتمی ایران بحث‌های بین المللی فراوانی را برانگیخته است.ما همچنان امیدواریم این بحران از راه مذاکره و دیپلماسی حل و فصل شود. به هر حال معتقدیم که مذاکرات نباید به خودی خود و بدون هدف پایانی داشته باشد. هدف این مذاکرات باید توافقی خوب، جامع و نهایی باشد که حقیقتا از ساخت سلاح اتمی به وسیله ایران جلوگیری کند. یک ایران اتمی نه تنها تهدیدی برای آمریکا بلکه تهدیدی برای اروپا و متحدان ما محسوب می‌شود.

بر اساس گزارش خبرگزاری صدا و سیما، به نقل از پایگاه اینترنتی المانیتور، در ادامه این نامه آمده است: این تحریم‌های بین المللی بود که سبب شد ایران بر سر میز مذاکره حاضر شود. مذاکرات اخیر سومین تلاش برای رسیدن به توافقی جامع پس از دو بار تمدید زمان ضرب الاجل است. این تاخیرها نتیجه مستقیم امتناع ایران از توقف تلاشهایش برای رسیدن به قابلیت تسلیحات اتمی بود. اگر سوابق ایران را به خاطر آورید ما همچنان درباره جدیت و تعهد ایران برای رسیدن به توافق مردد هستیم.

در ادامه این نامه ادعا شده است که ایران از ابتدا قوانین بین‌المللی را با تلاشی مخفیانه برای ساخت تسلیحات اتمی نقض کرده است و از این بیم داریم که تلاش کند با استفاده از تعلل و حفره‌های موجود در یک توافق بد به تلاشهای مخفیانه خود ادامه دهد.علاوه بر این تهدید ،تمدید ضرب الاجل ها اجماع بین المللی برای جلوگیری از برنامه اتمی ایران را تضعیف می کند. با مشاهده تعلل در افزایش فشارها بر ایران و موضعی محکم در برابر آن، شرکت ها و کشورها برای از سرگیری تجارت به طرف تهران سرازیر شده اند.

در بخش دیگری از این نامه آمده است: ما خواهان توقف مذاکرات نیستیم. به هر حال معتقدیم که ایران باید این موضوع را درک کند که هرگونه شکست در مذاکره درباره یک توافق قابل پذیرش ،یعنی توافقی که از یک ایران اتمی تسلیحاتی جلوگیری کند بدون وضع تحریم های شدیدتر با شکست مواجه خواهد شد.همانطور که رئیس جمهور اوباما و بسیاری از رهبران دیگر بارها بر روی این موضوع تاکید کرده اند، نبود توافق بهتر از توافق بد است. معتقدیم که ما با هم می توانیم ایران را درباره این حقیقت متقاعد کنیم که یک توافق خوب بهتر از نبود توافق است.

گفتنی است داگ لامبورن و راندی وبر نمایندگان جمهوری خواه ایالت های کلرادو و تگزاس این نامه را سه‌شنبه هفدهم مارس به منظور جمع آوری امضاء در بین نمایندگان کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا گردانده‌اند.شماری از نمایندگان مجالس کشورهای اروپایی نیز این نامه را امضاء کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، هشدار این نمایندگان به رهبران کشورهایشان درباره دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای در حالی عنوان شده که مقامات کشورمان همواره بر صلح‌آمیز بودن برنامه‌های هسته‌ای ایران تاکید و اعلام کرده‌اند سلاح هسته‌ای در دکترین دفاعی ما هیچ جایگاهی نداشته و نخواهد داشت.

انتهای پیام
کد N771420

وبگردی