آفتاب
بروجردی با اشاره به دور جدید مذاکرات هسته‌یی:

احتمال حصول توافق بیش از گذشته است

احتمال حصول توافق بیش از گذشته است

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی این دوره از مذاکرات هسته‌یی را بسیار مهم خواند و گفت که احتمال حصول توافق بیش از گذشته است.

علاءالدین بروجردی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در پیش‌بینی از نتیجه این دور از مذاکرات، گفت: در این دور احتمال حصول توافق بیش از گذشته است، البته همچنان مانع جدی وجود دارد و مخالفان بسیار فعال هستند.

وی افزود: این دوره از مذاکرات از آن جهت بسیار مهم است که کنگره آمریکا اعلام کرده که اگر تا 4 فروردین سال آینده مذاکرات به نتیجه نرسد تحریم‌های جدیدی را وضع می‌کند که وضع تحریم جدید به معنای نقض توافق ژنو است و طبیعتا کار را با مشکل اساسی مواجه خواهد کرد.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پیش‌بینی از نحوه رسیدن به توافق احتمالی گفت: دستیابی به جزئیات توافق به معنای رسیدن به تفسیر در توافق است که هر کدام از این تفاسیر دارای بسته و زمینه‌ای خواهد بود.

بروجردی توضیح داد: از آنجا که طرف مقابل حجم عظیمی از تحریم‌ها را وضع کرده است، اگر بتوانند در توافق به جمله‌ای با این مضمون که «تحریم‌هایی که تاکنون وضع شده با توافق کن‌لم‌یکن می‌شود»، برسند می‌توان گفت که دو طرف در کلیات و جزئیات به توافق دست یافتند البته آنچه مسلم است این است که تمامی تصمیمات یکجا اتخاذ شود.

وی همچنین با اشاره به نامه جمعی از سناتورهای آمریکا در مورد مساله هسته‌ای ایران، گفت: بعد از تفکیک شدن مباحث فنی و سیاسی در مساله هسته‌ای ایران و حاصل شدن پیشرفت‌هایی در بحث‌های فنی در مذاکرات، سناتورهای آمریکا به دلیل تاثیرپذیری از لابی صهیونیسم و وارد شدن فشار از طرف رژیم صهیونیستی وارد موضوع شدند. این اقدام آنها را می‌توان نتیجه تاثیرپذیری رژیم صهیونیستی دانست، ولی به طور کلی قطعا اظهارات آنها در این نامه به لحاظ حقوقی فاقد وجاهت است.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر توافق حاصل شود قرار است طرفین بیانیه‌ای صادر کنند و شورای امنیت نیز در قطعنامه‌ای توافق را تایید کند بنابراین آمریکا به عنوان یکی از اعضای شورای امنیت باید این توافق را بپذیرد، توافقی که برای تمامی کشورها لازم‌الاجراست.

وی در پایان خاطرنشان کرد که نامه سناتورهای آمریکا حرکتی منفعلانه بوده است.

انتهای پیام
کد N771388

وبگردی