آفتاب
سفیر کشورمان در سازمان ملل:

ناامنی، بی ثباتی و فقر زمینه حضور داعش در افغانستان را فراهم می‌آورد

ناامنی، بی ثباتی و فقر زمینه حضور داعش در افغانستان را فراهم می‌آورد

غلام علی خوشرو سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک روز دوشنبه در نشست شورای امنیت در خصوص " وضعیت جاری در افغانستان" سخنرانی کرد.

به گزارش ایسنا، وی در جمع سفرای عضو شورای امنیت گفت: جمهوری اسلامی ایران با توجه به پیوندهای تاریخی و فرهنگی خود با افغانستان همواره از برقراری صلح، ثبات، امنیت و توسعه اجتماعی و اقتصادی در افغانستان حمایت کرده و برقراری امنیت در افغانستان را مساوی با امنیت در مرزهای خود و همچنین در منطقه می‌داند.

سفیر کشورمان ضمن اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران جزو اولین کشورهایی بود که از تشکیل دولت وحدت ملی در افغانستان استقبال کرد، افزود: دولت وحدت ملی افغانستان درحال حاضر در مقطعی بسیار مهم و با رهبری قوی و آگاه، وظیفه رفع چالشهای موجود در رسیدن به صلح و توسعه را برعهده گرفته است.

خوشرو گزارش اخیر دبیرکل سازمان ملل درخصوص افغانستان و اشاره دبیرکل به احتمال از سر گرفته شدن حملات مسلحانه و بروز خشونت طی ماههای آینده در افغانستان را موجب نگرانی همه اعضای ملل متحد و بویژه کشورهای منطقه دانست و اظهار داشت: ناامنی، بی ثباتی و فقر زمینه لازم برای ظهور گروههای افراطی خشونت طلب و حتی همانطور که در گزارش نماینده دبیر کل به آن اشاره شده است، حضور داعش در افغانستان را فراهم می آورد.

نماینده دائم کشورمان حملات اخیر در افغانستان را شدیدا محکوم کرد و هرگونه کوتاهی در برخورد با حامیان این گروهها را موجب تقویت گروههای تروریستی و مانع برقراری صلح در این کشور دانست و درعین حال هرگونه ترتیبات امنیتی و فعالیت نیروهای نظامی خارجی در افغانستان را مشروط به رضایت کامل و مشورت با دولت این کشور دانست و افزود:رعایت این نکته نشان دهنده تعهد قوی جامعه بین المللی در احترام به حاکمیت، استقلال، تمامیت ارضی و وحدت ملی افغانستان خواهد بود.

سفیر ایران در این سخنرانی ضمن اشاره به تماس های سطح بالا میان مقامات دو کشور بویژه سفر اخیر دکتر محمد جواد ظریف به کابل و همچنین تفاهم بعمل آمده میان مسئولین مرزی دو کشور در ارتقاء همکاری ها علیه تروریسم و قاچاق مواد مخدر اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در موضوع همکاری های دوجانبه آماده ارتقاء سطح همکاری های دوجانبه بویژه در موضوعاتی نظیر افزایش امنیت، مبارزه با قاچاق مواد مخدر، طرح های توسعه ایی و همکاری های اقتصادی در زمینه امور زیر ساختی و کشاورزی و همچنین یافتن راه حلی پایدار در خصوص مهاجرین افغانی ساکن در ایران است.

خوشرو آمار مربوط به دو برابر شدن کشت خشخاش در افغانستان از سال 2012 تاکنون را تهدیدی متوجه کشورهای منطقه و ماورای آن دانست و ضمن درخواست از جامعه بین الملل برای رسیدگی به موضوع و ارائه راه حل در این خصوص از ابتکارات منطقه ای از سوی کشورهایی نظیر چین، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان استقبال کرد.

خوشرو منابع اصلی مالی گروههای افراطی و تروریستی را کشت و قاچاق مواد مخدر نامید و از جامعه بین الملل خواست حمایت لازم برای همکاری سه جانبه میان افغانستان، ایران و پاکستان برای مبارزه با این پدیده شوم بعمل آورند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل در پایان سخنان خود در نشست شورای امنیت با اشاره به کاهش میزان بازگشت داوطلبانه مهاجرین افغانی به کشور خود، این امر را نشانه لزوم توجه بیشتر به نیازهای منطقی ایشان برای بازگشت به افغانستان و اقدامات حمایتی بین المللی از کشورهای میزبان مهاجرین دانست و ضمن حمایت از نهاد مسئول کمک رسانی سازمان ملل در افغانستان و سایر دوایر ذیربط در این نهاد بین المللی خواستار تقویت نقش سازمان ملل در راستای حمایت از توسعه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی افغانستان گردید.

خوشرو در پایان با تبریک فرارسیدن نوروز که از سوی مجمع عمومی سازمان ملل روز بین المللی نوروز نامگذاری گردیده، برای مردم افغانستان آرزوی دستیابی به صلح و موفقیت در سال جدید نمود.

انتهای پیام

کد N771358

وبگردی