آفتاب

اوباما: داعش پیامد ناخواسته حمله آمریکا به عراق است

اوباما: داعش پیامد ناخواسته حمله آمریکا به عراق است

رییس جمهوری آمریکا در مصاحبه‌ای اذعان کرد که ظهور گروه تروریستی داعش در عراق، نتیجه مستقیم حمله آمریکا به این کشور در زمان دولت جرج دبلیو. بوش بوده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه واشنگتن پست، باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا در مصاحبه با یک پایگاه خبری آمریکایی گفت که ظهور گروه تروریستی داعش در عراق و رشد این گروه، پیامد ناخواسته جنگ آمریکا با عراق بود.

اوباما در مصاحبه با پایگاه اینترنتی "وایس نیوز" گفت: گروه داعش نتیجه مستقیم پیدایش گروه القاعده در عراق است که هنگام حمله ما به این کشور تشکیل شد و این یک مثال بارز پیامدهای ناخواسته این جنگ بود و به همین دلیل است که ما همواره باید پیش از آنکه جنگی را آغاز کنیم به خوبی فکر کنیم.

اوباما همچنین تاکید کرد که مطمئن است، ائتلاف متشکل از 60 کشور برای مبارزه با داعش خواهد توانست به تدریج گروه داعش را از عراق بیرون براند.

با این حال وی افزود: چالش متوقف کردن افراط گری تا زمانی که یک راه حل سیاسی برای مناقشات داخلی بسیاری از کشورهای خاورمیانه وجود نداشته باشد همچنان ادامه خواهد داشت.

اوباما تاکید کرد: آنچه که من نگران آن هستم، این است که حتی اگر داعش را نیز شکست دهیم، مشکل اساسی سنی‌های ناراضی در جهان وجود دارد. مشکلی که به ویژه در برخی از این مناطق شامل لیبی و یمن دیده می شود؛ کشورهایی که در آن‌ها یک جوان در طول عمر خود هیچ تحصیلات و دورنمایی برای آینده ندارد و به دنبال راه حل می‌گردد و تنها راه برای آن‌که بتواند برای خود تایید و احترام و قدرت به دست آورد، تبدیل شدن به یک شبه‌نظامی است.

رئیس جمهور آمریکا گفت: این مشکلی است که ما به طور کلی همچنان خواهیم داشت و ما نمی‌توانیم به مبارزه با تروریسم و امنیت به عنوان یک مقوله کاملا جدا از دیپلماسی، توسعه و تحصیلات بیاندیشیم.

رییس جمهور آمریکا همچنین این نگرانی را که دولت آمریکا پول خود را بیش از حد صرف کمک های خارجی می کند، رد کرد و گفت که تنها یک درصد از بودجه فدرال آمریکا به کمک به کشورهای دیگر اختصاص می‌یابد.

وی استدلال کرد: ما باید درباره ایجاد سرمایه‌گذاری‌های خارجی بیشتر به گونه‌ای که جلوی اجبار آمریکا برای اعزام سربازان خود به منظور انجام عملیات‌های نظامی را بگیرند، بیاندیشیم.

این برای نخستین بار است که اوباما شکل گیری داعش را نتیجه مستقیم سیاست خارجی آمریکا دانسته است.

انتهای پیام

کد N771334

وبگردی