آفتاب

دمیرتاش سخنان اخیر اردوغان درباره کردها را زیر سوال برد

دمیرتاش سخنان اخیر اردوغان درباره کردها را زیر سوال برد

یکی از رهبران حزب "مردم دموکراتیک" ترکیه (HDP) ضمن انتقاد از بیانیه اخیر اردوغان در خصوص انکار مشکل کردها در این کشور، چنین اقداماتی را "مانور سیاسی" برای انتخابات پارلمانی آتی توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت، صلاح‌الدین دمیرتاش، یکی از رهبران حزب "مردم دموکراتیک" ترکیه در گفت‌وگو با خبرنگاران از آن‌ها پرسید: اگر مشکل کردها در ترکیه وجود ندارد، پس چرا هنوز روند صلح ادامه دارد؟

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در جریان راهپیمایی ماه جاری میلادی در شهر بالیکسیر گفت: کردهای ترکیه همانند دیگر شهروندان این کشور از تمامی امکانات برخودارند و در نتیجه‌ هیچ مساله‌ای تحت عنوان مشکل کردها در ترکیه وجود ندارد. شما دیگر چه می‌خواهید؟

دمیرتاش به تناقض موجود میان اظهارات اردوغان مبنی بر رد مشکل کردهای ترکیه و اظهارات احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه و دیگر مقامات دولت درباره گام‌های آتی برای روند صلح با کردها اشاره کرد و گفت: در اینجا نوعی تناقض در سخنان دولتمردان وجود دارد. یکی از آن‌ها وجود این مشکل را رد می‌کند، در حالی که دیگران درباره اقدامات صورت گرفته برای حل این مشکل صحبت می‌کنند. تمامی این اقدامات مانورهای پیش از انتخابات هستند.

دمیرتاش افزود: نگرانم که اردوغان و دولت به منظور جذب آرای بیشتر برای انتخابات پارلمانی هفت ژوئن سال جاری میلادی از اظهارات ناسیونالیستی بیشتری استفاده کنند. ما به عنوان حزب مردم دموکراتیک همواره گفته‌ایم که به سیاست‌های حزب حاکم عدالت و توسعه اعتقاد نداریم. ما باور نداریم که این حزب به عنوان بخشی از روند صلح اقداماتی را صورت دهد.

وی ادامه داد: با وجود تمامی اقدامات منفی دولت، حزب مردم دموکراتیک به مشارکت فعالانه در روند صلح با هدف پایمال نکردن دستاوردهای بالقوه پیش از انتخابات قریب الوقوع ادامه خواهد داد.

دمیرتاش همچنین از دولت به خاطر رد مسائل موافقت شده در جریان دیدارهای غیر علنی با عبدالله اوجالان، رهبر محبوس حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) انتقاد کرد.

انتهای پیام

کد N771320

وبگردی