آفتاب

کریستین ساینس مانیتور راه های شکست کامل داعش را بررسی کرد

کریستین ساینس مانیتور راه های شکست کامل داعش را بررسی کرد

خبرگزاری صداو سیما نوشت:

کریستین ساینس مانیتور نوشت بدون مقابله با دولت اسلامی در سوریه، جنگجویان این گروه به راحتی می توانند از سوریه به عراق بازگردند چرا که داعش با وجود دادن تلفات فراوان در چند ماه گذشته، همچنان قدرتمند است.
پایگاه اینترنتی این روزنامه آمریکایی در مطلبی به قلم اسکات پترسون نوشت، نیروهای کرد معروف به پیشمرگ هفته گذشته پیشروی خود را در جبهه ای در بیست مایلی جنوب غربی شهر نفتی کرکوک - که کردها تا تابستان گذشته زمانی که شبه نظامیان سنی از سوریه به عراق هجوم آوردند- آغاز کردند. جنگجویان کرد قصد دارند نیروهای دولت اسلامی را با کمک ارتش عراق و شبه نظامیان شیعه - که تکریت را از جنوب محاصره کرده اند- محاصره کنند.
نبرد در چند جبهه آزمون بزرگی برای نیروهای دوباره احیا شده عراقی است. زمانی که جهادگران دولت اسلامی در سال گذشته شهر شمالی موصل را تصرف کردند، همه بخش های ارتش عراق از هم پاشید. اما اکنون به نظر می رسد اوضاع تغییر کرده است: مقامات آمریکایی برآورد کرده اند در حال حاضر نیروهای دولت اسلامی بیست و پنج درصد از این منطقه را از دست داده اند- در حدود پنج هزار مایل مربع. در اوت گذشته زمانی که دولت اسلامی خلافت اسلامی خود را اعلام کرد، در اوج قدرت بود.
نیروهای کرد که از حمایت حملات هوایی آمریکایی ها برخوردارند، اذعان کردند پیشروی های آنها بسیار سریعتر از انتظار بوده است. کردها در برخی مناطق بیش از پانزده مایل پیشروی کرده اند.
کردها می خواهند دولت اسلامی را از این منطقه که تاسیسات نفت و گاز بسیاری دارد، دور و آنها را بین تکریت و کرکوک محاصره کنند.
البته این درگیری ها تلفاتی نیز داشته است. تا کنون در حدود پنجاه مجروح به بیمارستان کرکوک منتقل شده اند. تا کنون تعداد کشته شده ها مشخص نشده است.
در تابستان گذشته جنگجویان کرد جبهه های مقاومتی در جنوب غربی شهر استراتژیک نفتی کرکوک ایجاد کردند.
یکی از فرماندهان کرد اعلام کرد بدون مقابله با دولت اسلامی در سوریه، جهادگران به راحتی می توانند به عراق بازگردند. تقریبا بیست هزار جنگجوی خارجی از نود کشور مختلف به دولت اسلامی در عراق و سوریه ملحق شده اند که بسیاری از آنها برای انجام عملیات های انتحاری آمادگی دارند.
مایکل نایت از موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک اذعان کرد نیروهای کرد خط دفاعی بسیار مستحکمی دارند و حملات هوایی به رهبری آمریکا اعتماد به نفس بسیاری به نیروهای پیشمرگ داده است تا به پیشروی های خود ادامه دهند.
به نوشته این روزنامه، با وجود برآوردهای انجام شده از تلفات دولت اسلامی در نتیجه حملات هوایی چند ماه گذشته آمریکا، دولت اسلامی همچنان قدرتمند است. بر اساس برآوردها در چند ماه گذشته شش هزار جنگجوی دولت اسلامی در نتیجه حملات هوایی به رهبری آمریکا کشته شده اند. عامل دیگر ادامه مقاومت دولت اسلامی در برابر حملات، وجود تونل های مخفی است.

4949

کد N771245

وبگردی