آفتاب

روسیه با تصرف کریمه نقشه ناتو را در این منطقه را برهم زد

روسیه با تصرف کریمه نقشه ناتو را در این منطقه را برهم زد

ایرنا نوشت:

یک روزنامه نگار انگلیسی گفت که روسیه یک سال پیش با تصرف شبه جزیره کریمه نقشه ناتو برای استقرار پایگاه نظامی در این منطقه استراتژیک را برهم زد.

مارکوس پاپادوپولیس سردبیر نشریه انگلیسی Politics First روز سه شنبه در گفت وگو با خبرگزاری روسی اسپوتنیک یادآورشد: الحاق کریمه به روسیه، امید غرب برای ایجاد پایگاه نظامی دریایی در این منطقه را از بین برد.

وی افزود: روسیه با این اقدام تلاش های گسترده آمریکا برای حضور در دریای سیاه را ناکام گذاشت و به نقشه های بلندپروازانه ناتو در اروپای شرقی ضربه وارد کرد.

این روزنامه نگار انگلیسی که کارشناس امور مناسبات بین المللی است توضیح داد: ناتو علاقمند به استقرار پایگاه نظامی خود در بندر سواستوپل در کریمه بود زیرا با این اقدام مواضع روسیه در دریای سیاه به شدت تضعیف می شد.

پاپادوپولیس گفت: آمریکا از مدت ها پیش برای کریمه نقشه کشیده بود اما با الحاق این منطقه به روسیه ،این نقشه ها برای زمان نامعلومی به تعویق افتاده است.

وی با بیان اینکه بندر سواستوپل از مهم ترین پایگاه های نظامی دریایی جهان است، گفت: با الحاق این منطقه به روسیه ضربه سختی به طرح های بلندپروازانه ناتو در اروپای شرقی وارد آمده است.

کارشناس انگلیسی یادآورشد که اگر کسی تصور می کند که ناتو اقدام به تبدیل سواستوپل به پایگاه دریایی آمریکا نمی کرد باید به این واقعیت توجه کند که پس از فروپاشی شوروی سابق، ناتو با نادیده گرفتن تضمین هایی که در مورد گسترش نیافتن خود به شرق به مسکو داده بود، در دو مرحله توسعه یافت.

روسیه یک سال پیش پس از برگزاری همه پرسی در کریمه که در آن اکثریت ساکنان این شبه جزیره به استقلال از اوکراین رای دادند با امضای قراردادی با این منطقه آن را به قلمرو خود ضمیمه کرد.

4949

کد N771244

وبگردی