آفتاب

فشارهای ساکاشویلی بر واشنگتن برای ارسال سلاح به اوکراین ادامه دارد

فشارهای ساکاشویلی بر واشنگتن برای ارسال سلاح به اوکراین ادامه دارد

رئیس‌جمهوری سابق گرجستان گفت که تلاش‌های وی برای متقاعد کردن دولت آمریکا برای ارسال سلاح به اوکراین در حال به ثمر نشستن است و فشارهای چندجانبه بر باراک اوباما افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری بلومبرگ، میخائیل ساکاشویلی، رئیس‌جمهوری سابق گرجستان که به عنوان مشاور پترو پوروشنکو فعالیت می‌کند، گفت: باور دارم که آمریکا، اوکراین را به سلاح مجهز می‌کند. آنچه مرا مطمئن می‌کند این حقیقت است که جامعه آمریکا و نخبگان سیاسی بر روی تسلیح ارتش اوکراین اتفاق نظر دارند. تمام قانونگذاران در کنگره از آن حمایت می‌کنند و پنتاگون و جامعه اطلاعاتی نیز با آن موافق است.

مساله تسلیح اوکراین از آنجایی که آتش‌بس شکننده‌ای میان جدایی‌طلبان روس‌گرا و نیروهای دولتی برقرار شده، پیشرفت چندانی نداشته است اما قانونگذاران آمریکا از هر دو حزب اخیرا در حمایت از ارائه کمک‌های کشنده به اوکراین سخن گفته‌اند. ساکاشویلی که در دوران ریاست جمهوری خود ائتلافی را با آمریکا تشکیل داد و به دنبال عضویت در ناتو بود، سال 2008 با روسیه وارد جنگ شد و هم‌اکنون به عنوان مشاور پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین با قانونگذاران در واشنگتن لابی می‌کند.

ساکاشویلی در سال 2008 از عدم حمایت‌های کافی آمریکا و متحدان گرجستان در جنگ پنج روزه با روسیه گلایه می‌کرد. در آن زمان ساکاشویلی از تجمع نیروهای دولتی در نزدیکی مرزهای کشورش ناراضی بود و آن را تلاشی برای تهاجم می‌دانست. ساکاشویلی در رابطه با اوکراین پیش‌بینی می‌کند که توافق صلح مینسک به میانجیگری آلمان و فرانسه شکست بخورد و تهاجم شبه‌نظامیان اوکراینی از سر گرفته شود.

ساکاشویلی که هنوز هم رابطه حسنه‌ای با روسیه ندارد، گفت: روسیه به زودی به جنوب اوکراین حمله می‌کند و از آنجایی که هیچ توافق صلحی وجود ندارد، باید هر چه سریعتر به اوکراین سلاح داد.

رئیس‌جمهوری سابق گرجستان که در سال 2013 از قدرت کنار رفت، به اتهامات حقوق بشری در کشورش تحت پیگرد است اما خودش این اتهامات را طرح رهبران جدید تفلیس می‌داند.

انتهای پیام

کد N771236

وبگردی