آفتاب

آینهورن: دو طرف احتمال دستیابی به یک توافق هسته‌ای را حس می‌کنند

آینهورن: دو طرف احتمال دستیابی به یک توافق هسته‌ای را حس می‌کنند

یک مقام ارشد پیشین دولت آمریکا گفت: حتی در صورت نرسیدن به تفاهم سیاسی تا پایان ماه مارس، مذاکرات ادامه خواهد یافت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، شبکه خبری CNN در گزارشی پیرامون مذاکرات هسته‌ای ایران نوشت: منتقدان مذاکرات هسته‌ای دولت باراک اوباما و ایران معتقدند که توافق نکردن با ایران بهتر از دستیابی به یک توافق بد است.

اما سوالی که مطرح می‌شود آن است که در صورتی که جمهوری خواهان و دموکرات‌های مخالف با تلاش‌های تحریک کننده خود موفق شوند مذاکرات را از مسیر خود خارج کنند، چه خواهد شد؟ بروز تنش‌های سیاسی گسترده میان ایران و آمریکا که در نهایت منجر به بروز یک جنگ خواهد شد.

گری سیمور، یک از فعالان برجسته آمریکایی در زمینه خلع تسلیحات هسته‌ای در این باره می‌گوید:‌ ما به دلیل این که نمی‌خواهیم فعالیت‌های هسته‌ای ایران گسترده‌تر شود به این توافق نیاز داریم و ایران نیزبه دلیل تحریم‌ها خواستار دستیابی به یک توافق است.

کاخ سفید بارها اعلام کرده است که شانس دستیابی به یک توافق هسته‌ای با ایران 50 درصد است،‌ هنوز هم اختلافاتی در مورد تعداد سانتریفیوژها و میزانی که ایران مجاز است از تاسیسات هسته‌ای خود استفاده کند، وجود دارد. هم‌چنین موضوعاتی مثل گسترش بازرسی‌های آژانس و نحوه برداشته شدن تحریم‌ها نیز از اختلافات باقی مانده است.

این در حالی است که بسیاری از کارشناسان معتقدند حتی با وجود تحریک‌های جمهوری خواهان و در صورت این که دو طرف تا پایان مارس نیز به یک چارچوب تفاهم سیاسی دست نیابند، مذاکرات ادامه خواهد یافت.

رابرت آینهورن، مذاکره کننده پیشین دولت آمریکا نیز گفت:‌ ادامه مذاکرات حتی در صورت دست نیافتن به چارچوب تفاهم‌نامه سیاسی تا انتهای مارس،‌ به این دلیل نیست که دو طرف مصمم به ادامه مذاکرات باشند. دلیل اصلی آن است که دو طرف پیشرفت‌های زیادی در مذاکرات داشته‌اند و احتمال دستیابی به یک توافق هسته‌ای را حس می‌کنند.

این در حالی است که با وجود تلاش‌های کاخ سفید، میچ مک کانل، رهبر اکثریت جمهوری خواه کنگره اعلام کرده است که اوباما در حال دستیابی به یک توافق بد است و در صورتی دستیابی به یک توافق طرحی را در کنگره تصویب خواهد کرد که به کنگره اجازه می‌دهد تا طی 60 روز توافق را لغو کنند.

انتهای پیام
کد N771210

وبگردی